Senaste nytt

Första klass på Öresundstågen

Kan vem som helst sätta sig i Första klass på Öresundstågen utan att ha en Första klass platsbiljett?
Jag har åkt tåget Falkenberg-Göteborg T/R och ingen kollade biljett på resorna.

Det verkar vara många barnfamiljer som passar på att sitta i Första klass "för här finns det plats" säger dom när dörrarna öppnas till den relativt tomma kabinen.
 

MarcusC

Medlem
De borde väl kolla biljett kan man tycka,..kanske glömde F-berg-Gbg, men kommer säkert kola från Gbg,..

Fick du vänta i loungen?
 

ACervin

Medlem
Jag har pendlat under många år med Öresundstågen. Normalt brukar dom hålla efter det där oskicket. Men nu när tågvärdarna är tvungna att jobba i par så tror jag en del tåg går utan kontrollanter.
 

Agö

Medlem
Pendlar varje dag. Det händer sällan att det inte är biljettkontroll på sträckan Köpenhamn-Malmö. Det gäller såvitt jag vet även första klass (ivf de gånger jag åkt den klassen). Jag tycker emellertid att första klass på dessa tåg är usel. Enda anledningen att åka den klassen är väl för att det är något mindre folk men det får jag även i tyst kupé (de gånger man inte behöver tillrättavisa folk som snackar i telefon osv).
 

SvartMjolk

Medlem
Jag har också vart med om att det inte varit biljettkontroll. Betalade för 1a klass och fick ett dagis i samma vagn. De åkte 2a klass, men berättade glatt att de gärna satt där för det fanns plats.
 

Kris

Medlem
Positiv överraskning i morse. Ny layout i Øresundstågens 1klass. Har inte sett denna förr. Väsentligen bättre säten med reclinefunktion. (varianten där sätet kasar fram när man lutar ryggstödet). Även en smula bättre bord. Självklart låg dagsfärsk press och väntade på bordet

Nu är det bara serveringsvagnen som saknas...


DSC_0097.JPG
 
Toppen