Senaste nytt

Långweekend till Tallinn

palmen

Moderator
ARN-TLL-ARN 5-8 Juli 2012
Detta blir min första trip report, får nog öva lite framöver.

Bakgrund
Spelar GPRO på nätet och varje år har de ett meeting i Europa där olika managers samlas för att ha trevligt en helg. Höjdpunkten förutom att träffa alla och ha jäkligt kul under en helg är den traditionsenliga gocart-tävlingen på lördagen.
Jag var ensam deltagare från Sverige men tittade upp alternativet att få några av britterna att åka via Stockholm så att vi kunde värma upp med en kryssning till Tallinn istället för att flyga. Visade sig att detta alternativ inte skulle bli ekonomiskt försvarbart så istället bokade jag ToR med Estonian (Embraer 170). Alltid kul att testa nya flygbolag och flygplan man inte åkt med tidigare. Bokade biljetten i slutet på¨April när MC hade sin 3x intjäning och valde bokningsklasser som skulle ge 100% intjäning till EB.

Innan resan
När flyget var bokat var det bara att börja titta på Hotell. Hade skaffat ett Club Carlson Gold så valet blev 3 nätter på SAS Radisson Blu. Letade efter olika kampanjer om 4 nätter betala för 2 eller 2 nätter betala för 1 men inget sådant fanns tillgängligt på något hotell i Tallinn.
Efter att jag bokat flyget så kommer nyheten om att alla Estonians flygningar ger 100% intjäning till EB, dumt att jag valde dyrare bokningsklasser i onödan. Det kom dock en väldigt bra nyhet i slutet på maj, Park Inn och Radisson promotion med totalt 50k+44k extra poäng för boende på respektive kedja. Blev till att se över hotellvalet, avbokade mina 3 nätter på Radisson för att istället boka första natten på Park Inn och sedan ta 2 sista nätterna på SAS Radisson Blu. Väldigt passande att det nu även dykt upp 2 nätter betala för 1 på Radisson. Total besparing på ca 150€ för att byta hotell efter första natten.
Ungefär en månad innan avresa får jag info från SAS att flygtiderna ändrats och att rutten kommer trafikeras av en ATR42 från Dot Lt. Aldrig hört talas om bolaget tidigare men inte mycket att göra åt, skulle ju trots allt bli en nytt typ av flygplan att testa.

ARN-TLL 5/7-2012, OV0124
Jobbade halvdag på torsdagen och drog från jobbet vid lunchtid. Taxi bokad och ute på Arlanda 35 minuter senare. Incheckningen var inga problem och fick mitt BP, hade blivit tilldelad 9F. Visade sig nu att det inte alls var Dot Lt som skulle flyga sträckan utan det var en SAAB 340 från Estonian.
Snabbt igenom säkerhetskontrollen och vidare till baren vid gate 3&4 (reser inte tillräckligt mycket för att komma in i lounger). Blev en stor Boston Lager för att stilla törsten i väntan på planet.
DSC_0079.jpg

Ungefär 20 minuter innan avgångstid så öppnade gaten och vi fick gå ner till en väntande buss, visste inte att de hade buss-gate på Arlanda.
DSC_0080.jpg DSC_0081.jpg
DSC_0083.jpg

Visade sig att planet hade 100% beläggning, alla 33 platser var upptagna, slutade med att jag hamnade på plats 9A för att ett par ville sitta tillsammans. Av någon anledning föredrar jag att sitta på A när jag flyger så inte mig emot. Med tanke på storleken på planet så tycker jag ändå att det fanns ok plats i sätet. Långa ben är ingen bra kombination när man flyger i economy men under 1 timme var det ok.
DSC_0084.jpg

Det var olidligt varmt inne i planet tills vi kom iväg. Väl uppe i luften så serverades det kaffe/te och juice/vatten. Man fick även en liten muffin att äta. Här har SAS något att lära, även om en muffins inte är så mycket så uppskattade i alla fall jag att man fick något litet att äta.
Flygtiden var 1h5min och vi landade utan problem i TLL, inget incheckat bagage så det var bara att ta första bästa taxi till hotellet för att lämna väskan för att sedan möta upp alla andra inne i stan.
DSC_0091.jpg

Park Inn Radisson
Har tyvärr inga bilder från detta hotell.
Blev uppgraderad till ett business room på 6e våningen tack vare mitt Club Carlson kort. Queen size bed, helt ok badrum, skrivbord och stol. Fanns en liten "gåva" på rummet i form av 2 flaskor bubbelvatten och 2 äpplen, ville man ha något annat fick man nyttja minibaren. Spenderade inte många minuter på hotellet innan det var dags att ta sig in till centrala Tallinn, kom hem sent på natten allt annat än nykter. Blev att sova fram till jag skulle checka ut vid 12, hade ingen matlust över huvud taget så frukosten skippade jag helt.

SAS Radisson Blu
Efter att ha checkat ut från Park Inn knallade jag över till Radisson, tog ca 5 minuter att gå och man piggnade till lite på köpet. Fick checka in tidigt på Radisson och blev uppgraderad till ett Business Room på 21 våningen med utsikt över Tallinn.
IMG_1086.jpg IMG_1085.jpg

Är inte van vid denna typ av hotellrum (endast 2 vistelser på 5-stjärnigt i sydostasien tidigare) men jag tyckte standarden var riktigt bra.
IMG_1089.jpg IMG_1088.jpg IMG_1087.jpg IMG_1084.jpg IMG_1083.jpg

Fick en "välkomstgåva" i form av 3 flaskor bubbelvatten samt ett kakfat. Fylldes på under vistelsen med nytt vatten vartefter man drack upp dom.
Fanns en del fördelar med business room som ni kan se.
DSC_0107.jpg

På 24e våningen har de en bar/restaurang med stor terass, var tyvärr fult ute på terassen när jag skulle äta. Fick bli en pasta med italiensk salami som frukost/lunch. Fylldes snabbt på med gäster under tiden jag satt där, var nästan helt fullt vid 14-tiden när jag lämnade.

I priset för min bokning ingick inte frukost men jag antar att den inkluderades när man fick ett uppgraderat rum. Tyvärr är jag ingen frukostmänniska så det blev bara 2 små mackor med ost och lite fruktsallad på morgonen. Fanns ett rätt stort utbud av både varm och kall frukost, antar att barnen speciellt tyckte om pannkakorna som gräddades. Frukost fick man äta från 7-11.

TLL-ARN 8/7-2012, OV0125
Tog en taxi ut till flygplatsen för 8€ (vilket var ett överpris men jag orkade inte tjaffsa om det). Checkade in och fick reda på att min flight skulle bli 45 minuter sen. När man väl kommit igenom securityn stod det dock att flighten var 1 timme sen. Flygplatsen är inte direkt stor, man kommer direkt ut till shoppingområdet för att sedan ta sig till de olika gaterna. Planet till ARN skulle lämna från gate 9, väl framme vid gaten så väntade alla passagerare som skulle till CPH. Var en hel del som skulle med detta plan som kom med en connection som var sen. Riktigt otrevlig kvinna som kontrollerade de sista personernas pass/visa, hon skällde ut dom mer eller mindre för att de lät ett fullt plan stå och vänta när de kom springande från sin tidigare flight.
Bestämde mig för att hitta något lätt att äta och dricka i väntan på vår flight. Fanns en liten bar som serverade nachos och en cola (50cl pet) för 3€, riktigt bra värde för pengarna tycker jag. Nachos, salsa och lite dricka (var inte alls sugen på något med alkohol efter helgen), får man ens en kaffe på ARN för samma pris? Gratis wifi fanns att tillgå så det var inga problem att fördriva tiden. Totalt blev förseningen 1h45m från TLL, mycket högljudda "ryssar" som hade synpunkter på vilka platser de fått på planet. Blev som tur var ingen större grej av det hela men det var några som vägrade att flyga om de inte fick sitta bredvid varandra trots att de fått utspridda platser.
Samma koncept på denna flygning med muffins och dricka.
Landade på ARN strax efter 20, bussgate in till terminalen.

Sammanfattning av helgen
Riktigt trevlig helg, tack vare BC.se så fick jag uppgraderingar på hotellrummen vilket gjorde en hel del.
Var riktigt trevligt att träffa alla igen, året innan var meeting i Riga. Gocarten var självklart höjdpunkten i år. Totalt 24 personer som deltog, uppdelat på 3 grupper körde vi först 10 minuter practice, 10 minuter kval och sedan 20 varv race. Kvalade in som 8a vilket innebar att jag skulle få starta i pole i B-finalen (vinnaren från C och B-finalen samt snabbaste varv skulle få en plats i A-finalen). Kom iväg bra i starten och hade ledningen efter första kurvan, i svängen efter borte rakan blev det en rätt stor crash som jag dock inte såg något av förrän varvet efter. Hade redan då ca 5 sekunders ledning som jag höll racet ut och kvalificerade mig för A-finalen. Riktigt trött efter 20 varv och direkt dags att köra 20 varv till med de bästa (3 stycken som tävlar seriöst). Fick en av de sämsta bilarna i finalen (ca 1½ sekunds skillnad på bästa och sämsta bilen) så jag låg fast förankrad långt bak och slutade på en 9e plats efter att ha blivit omkörd i sista hårnålen precis innan mållinjen på sista varvet.

Här är videon från finalen om någon har 15 minuter över. Han som filmar är en av de som tävlar regelbundet men han fick sämsta carten i finalen och var chanslös.
Final kart race at international GPRO Meeting 2012 - Tallinn - YouTube

Det var inte Mario Cart även om man kan tro det efter denna lilla incident i finalen.
Stephans lousy trick - YouTube

Får se vart nästa års meeting kommer att vara men jag hoppas att man ska kunna närvara.
 

Jacob

Medlem
Tack för en trevlig rapport! Kul att få läsa lite om Estonian (som jag fortfarande inte fått anledning att flyga). Serverar de alltid något att äta och dricka även i economy? Är det alltid muffins som gäller eller får man något mer ordentligt exempelvis till frukost?
 

palmen

Moderator
När jag bokade stod det att det skulle vara "Snack or brunch" på utresan 14:40-16:35, på hemresan skulle det finnas "Food and beverage for purchase" 19:00-19:00 (båda flygen skulle varit med Embraer 170).
Antar att det kanske är lite olika koncept beroende på vilket typ av plan man flyger med.
Frågade om man kunde få en öl på utrsean men det var bara för premium, fanns inte heller något BoB.

Palazzi kanske har lite info om deras koncept i övrigt :)
 
Toppen