Senaste nytt

Sicilien och Palermo- bra ställen för mat och dryck och i viss mån boende?

rvarttinen

Medlem
Har en kollega som planerar en resa till Sicilien senare i år, och planerar att åka runt på ön. Ja, jag ska se om han inte skaffar eget konto till detta forum. Men, tills dess: vilka bättre restauranger kan rekommenderas på denna ö? Några vingårdar värda ett stopp? Den där lilla byn med det där jyssta kaféet värt en liten omväg?? De, sällskapet, kommer utgå från Palermo.
 

AtleFlyg

Medlem
Jäkligt ont om tips... Men jag chansar på ett trådlyft istället för att skapa en ny tråd inför sommarsemestern...
Fanns OK priser till Palermo med SAS i plus med VIP kampanjen. 3,5h flygtid direkt är perfekt med småkidsen.
 

troligt

Medlem
Jag och min fru åker för första gången ner till Sicilien nu i sommar (juli) och siktar på att vara där i 6-8 nätter (för att sedan ta båten vidare till Malta och vara där lika länge).

Vi flyger till Palermo med SAS (och sedan hem från Malta, också med SAS), men vi är inte bundna att stanna i just Palermo på något vis - vart som helst på Sicilien fungerar för oss.

Vi önskar finna ett hotell på Sicilien som om möjligt är lite mer "laid-back".

Hotel som kanske främst är väldigt populära för dem som gillar sena partykvällar eller hotell som är extra populära för stora barnfamiljer hoppar vi gärna över (om vi har alternativ).

Hotellet får gärna ha ett schysst pool-område och även ha tillgång till en vettig (sand-) strand inom gångavstånd. Finns det lite restauranger och annat i närheten som man kan promenera till och äta på om kvällarna så är det ett klart plus i kanten.

Om vi kan snitta på under 2500 kr/natt inkl. frukost så är vi nöjda, även om siffran inte är helt huggen i sten.

Vi är Hilton Diamond, Best Western Diamond, IHG Platinum Ambassador samt Accor & Club Carlsson Gold - om det är någon av dessa kedjor som har vettiga alternativ på Sicilien.

Alla tips mottages tacksamt - främst vad gäller passande hotell och områden att söka hotell i, men även generellt när det gäller extra fina stränder, bra italienska restauranger och annat - vi är i dagsläget totala nybörjare på Sicilien.

// Daniel
 

AndersSt

Medlem
Vi har varit på Sicilien åtskilliga gånger de senaste åren. Kan starkt rekommendera Cefalu som ligger några mil öster om Palermo. Vi brukar hyra hus/lägenhet i den historiska delen av staden numera men för några år sedan bodde vi på Villa Santa Barbara som var väldigt fint beläget på bergssluttningen med utsikt över havet. Cefalu har allt, mysiga gränder, fin strand och mycket att se, att gå upp till toppen av La Rocca är ett måste.
 

AndersSt

Medlem
Detta huset har vi hyrt ett par år, går bra att hyra halva eller hela. Övre delen av huset heter Terrazza Gabbiano Sopra och nedre delen heter Gabbiano Sotto. Totalt 4 sovrum med dubbelsäng, 2 badrum och 2 toaletter.4 balkonger mot havet + takterass och uteplats.
Terrazza Gabbiano Sotto - HomeAway Cefalù

Helt fantastiskt att bo mitt inne i den gamla delen av staden, ett stenkast från stranden.
 
Toppen