Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fredde

Medlem
Jag har läst en del om det s.k Optiontown som tydligen ska vara ett system där man i förväg kan gambla om en uppgradering.

Är det någon som har testat Optiontown och vet exakt hur det fungerar? Och hur stor sannolikhet är det att man får igenom en uppgradering?
 
Jag har inte använt OptionTown själv men jag har läst ganska mycket om det och många verkar nöjda - ett bra sätt att hoppa från billig Economy (25% poäng) till Extra (150% poäng) biljett och få sex gånger så mycket poäng...

Finns lite mer info här: Uppgradera din flygresa - SAS
 
Last edited:

Kristofer

Medlem
Har också bara hört bra om det. SAS loadfactor är väl dock otroligt mycket bättre nu än under finanskrisen, så det är nog betydligt svårare att få en uppgradering än när det lanserades.
 

jth

Medlem
Jag har använt optiontown flera gånger, och det är ett ganska trevligt sätt att få resa i Extra eller business till ett lägre pris än en vanlig biljett kostar. Det finns inga allmänt kända regler exakt för hur uppgraderingarna går till, men en teori är att SAS använder optiontown som ett sätt att uppgradera resenärer då det finns risk för överbokning av främst ekonomiklass. På så sätt kan man frigöra platser innan avgången som sedan kan säljas igen, och man får då in pengar från de som uppgraderas (till skillnad från sk op-ups).
Generellt brukar en uppgradering från Ekonomi till Extra kosta runt 100-200 euro och från ekonomi till business ca 500 euro, men det skiljer lite beroende på vilken sträcka det är. Notera att endast de interkontinentala rutterna kan uppgraderas.
Den för mig största fördelen är ju också att man får poäng för den uppgraderade klassen, så reser man t ex på en T-klass biljett är det ett utmärkt sätt att komma ifrån den förhatliga 25% regeln.

angående sannolikheter skulle jag vilja säga att den är ganska stor om man reser under högtrafiktider, men mindre om man reser under höst och vinter (min sista uppgradering i Januari på ARN-EWR gick tex inte igenom).
 

agehall

Medlem
Enligt OT sätts priserna dynamiskt, men jag har själv aldrig sett priserna ändras nämnvärt. (Tror ett pris gick upp 5EUR en gång)
 

Gnopps

Medlem
Undrar om det skulle vara lika attraktivt utan de extra poängen.

Enda gången jag försökte uppgradera med OT var det tekniskt fel och deras support var urusel. Men idén i sig är ju bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen