Senaste nytt

Ändringar i intjäning av BA Tier Points med American Airlines inrikes flyg?

Senator

Moderator
Hej,

Hade hoppas Concorde eller Homer vet svaret på detta :p

Förra året fick jag 60 TP på en resa med AA inrikes mellan MIA och DCA. Om jag nu använder BA Flight Calculator:
https://www.britishairways.com/travel/flight-calculator/execclub/_gf/sv_se

så är "F" inte möjligt att välja, bara "C".
Unfortunately, we cannot process your details until you amend the following errors:
-The class of travel that you have selected is not available on this route. Please select a different class of travel.


Någon som vet om man har ändrat villkoren om det är en 2-klass flygning (Y och F) till att vara som i Europa? Det vill säga att AA F nu räknas som CE?

Jag åker med AA om några veckor på sträckorna EWR-MIA-CUR-MIA-EWR så jag kan rapportera tillbaka då, men undrade på om någon vet svaret?
 

AndyL

Medlem
Jag var Guld med gamla regler, och om jag har uppfattat rätt så kan jag under närmaste två åren kvalificera mig för Guld genom 800 TP för 2013 och 2014. Efter det är det 1500 TP per år som gäller. Jag hade redan 800 TP vid brytpunkten i mars (tror jag det var) trots att mitt år var 9 september 2011 - 8 september 2012. Men nu är det avklarat.

Jag är dock osäker på om inte BA har ändrat villkoren för AA lite. När jag väljer AA och F-kabinen mellan LAX och LAS får jag ett felmeddelande:
British Airways - Collecting Avios

Unfortunately, we cannot process your details until you amend the following errors:
-The class of travel that you have selected is not available on this route. Please select a different class of travel
.

Väljer man sedan C-kabinen är det 40 TP som gäller. Samma gäller rutten LAS-JFK som visar 140 TP i C-kabinen och ingen F. Jag skall åka EWR-MIA om några veckor. Då kan jag kolla efter vad jag får. Förra året såg det ut så här på motsvarande rutt:

13-Aug-11 16-Aug-11 MIAMI - RONALD REAGAN NATIONAL (F/F)
AA1068(Operated by: American Airlines)(Booking ref: KBIDCJ) 60 920

Jag återkommer om det har blivit någon ändring

Kalkylatorn har varit så ett bra tag nu, enligt FT får man fortsättningsvis F TP på de segment man bokat och flyger i F.
 

Senator

Moderator
Tack AHO, borde inte posta samma fråga i två olika trådar men hade hoppas på att våra två OW/BA kungar Homer och Concorde hade stenkoll på frågan.
 

Homer

Medlem
Ungefär samtidigt som detta uppstod började man tjäna 80TP i CE på de destinationer man tidigare bara tjänat 60TP på.
t.ex HEL-LHR
 

Concorde

Founding Member
det är riktigt. BA.com har tappat en del i kvalitet och bugg testning senaste halvåret. Redemption motorn eller sidan är också ett lotteri, och har varit så i en månad. Det är inte bra.
 

Senator

Moderator
Tack. Som jag tänkte, det gick under en timme så hade Homer och Concorde besvarat min fråga. Stort tack :cool:

Då blir min resa till Curacao från Newark så här:
EWR-MIA 60 TP
MIA-CUR 40 TP
CUR-MIA 40 TP
MIA-EWR 60TP
Totalt 200 TP för en resa som kostar $511.90. Fast nu hade polaren $1500 i kuponger med AA, så vi betalade bara skatter/avgifter på $103.90

I september kostar samma resa $491.90. Om man lägger till resan via ORD så resan blir
EWR-ORD-MIA-CUR-MIA-ORD-EWR så kostar det $576.50. Så ungefär $85 för 120 TP till. Inte världens bästa TP run, men ganska bra till en trevlig destination för 320 TP. Man kan också resa via DFW. Har inte testat EWR-ORD-DFW-MIA-CUR t/r men det funkar kanske också :p


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Låter som mycket bra värde för pengar med tanke på destinationen. Finns det några bra hotell i CUR och vilket språk används där mest?
 
Toppen