Senaste nytt

När fick du senast en ”wow!” känsla på en flygresa?

Senator

Moderator
Jag ser att många har läst men inte kommenterat... Kanske jag la fram det lite klantigt :confused:…. Jag ville veta vilka flygupplevelser ni har haft som fick är att säga ”wow!” detta är fantastisk!

Jag läser det vanliga; ”allt var bättre förut” också flyget… Så min fråga är, när satt du senast med en ”wow” känsla på flyget? Här är min lista:’
1. Första gången med SAS business på sträckan EWR-OSL på en B767-300ER. På den tiden öppnade man en flaska med Remy Martin XO på varje resa, och slängde korken, jag var 23 år och fattig student men hade EBS. ”Så här vill jag ha det” tänkte jag.
2. Första gången på LH First mellan MUC-SFO som en av två passagerare. Trodde inte det gick att få så mycket bra ombord.
3. Titta ner på Grönland från plats 1H på SAS mellan ARN-ORD medan jag chattar på MSN Messenger med gamla Connexion by Boeing systemet
4. Flyga en A318, ett så lite flygplan mellan LCY och JFK. Total tystnad, lugnt, harmonisk och inget stress
5. Lufthansa fantastiska call center i Kapstaden morgonen den 27 dec, 2010. Hela USA:s östkust ligger under 1m snö. Jag är bokat på CO69, plats 1B. Min bror med flickvän skall åka ARN-DUS-EWR med LH på mina poäng i business. Snabb tänkande, proaktiv agent fixar plötsligen 2 platser på CO69 med mig! Att sen C069 var en av två flighter som lämnade Europa den 27 dec är en helt annan story. :cool: Vi bodde i Cleveland den 27 dec och inte i NYC som planerad. Men vi var tillsammans i alla fall.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Jag svarar med upplevelsen som gjorde mig flyggalen på riktigt. Jag började greja med bonuspoäng och business class-resor senare än många andra och så sent som 2008 var jag EBB. Hur som helst skulle jag åka till USA och hade köpt en, i mina ögon, riktigt dyr biljett. Dagen innan skulle jag checka in på nätet men det gick inte. Jag läste att jag skulle kontakta incheckningen på flygplatsen och nu blev jag nervös. Sagt och gjort, dagen efter är jag på Arlanda tidigt som bara den för att reda ut vad det nu kunde vara för problem. Jag går till disken för att prata med personalen och får veta att jag har blivit uppgraderad till business och damen undrar om det är ok? Hmm, låt mig se nu... Flygresan över gör mig övertygad om att det är så här man ska resa och inte längre bak i bussen där det är trångt och eländigt.

2011 har jag flugit First med Lufthansa och Singapore Airlines och jag vet precis hur jag ska göra för att flyga First igen(tack US Airways :p).
 

Magino

Medlem
Är inte US Airways underbara! Själv väntar jag något otroligt på min första resa i long haul F (sponsrad av US Airways) bara lite drygt 11,9 miljoner sekunder kvar. Ja, jag har en app på mobilen som räknar ner till min flight :D (übernörd som min far kallar mig)
 

Jacob

Medlem
Senaste wow-upplevelsen var Aeroflot business class för två dagar sedan. Otroligt bra och ganska oväntat.

Näst senaste upplevelsen var ANA första klass i januari, när det kommer till mat och service kan det inte bli mycket bättre.

Ethiopian Airlines i våras känns också värd att nämnas.

Själv väntar jag något otroligt på min första resa i long haul F (sponsrad av US Airways) bara lite drygt 11,9 miljoner sekunder kvar. Ja, jag har en app på mobilen som räknar ner till min flight :D (übernörd som min far kallar mig)
Vad ska du åka och vart?
 

Fredrik

Medlem
Näst senaste upplevelsen var ANA första klass i januari, när det kommer till mat och service kan de inte bli mycket bättre.

Lite off topic men när jag flög SQ16 i våras undrade han som var IFS(dvs kabinchef) om jag hade flugit med ANA och i så fall vad jag tyckte. Helt klart var det vad han jämförde sig med.
 
Senaste resan med LX nya C på deras 340-300, ARN-ZRH-SFO-ZRH-CPH.

Hade med oss våran 8 månader gamla son som den här gången kunde ligga tätt intill oss och sova gott i en 180graders 2 meter gång go full flat stol. Problemfri resa med litet barn som inte sa så mycket som ett pip, undantaget några skratt.

Kanonservice och suveräna stolar.

Diggade även fullservice cocktailbaren i ZRH-loungen.
 

MarcusC

Medlem
Wow 1) Skulle flyga SQ C ZRH-SIN på nya 77w, vid boarding plintar maskinen och jag får nytt rött boarding kort till F, svårslaget och svårslagen 12 timmars flight!
Wow 2 ) South African JNB-CPT i C, pursern tog alla ombordstigande i hand när vi gick omborg, suverän mat och service för en inrikes flight. Fantastiska viner, blev rekomenderrade ett nytt vitt vin, när vi gillade det ställde han flaskan hos mig och sambon att dela på..
Wow 3) Private Suite ombord på Emirates A380 ger definitivt också en häftig känsla. F & C kabinen är en wow upplevelse.
 
Last edited:

Magino

Medlem
Min senaste wow känsla på ett flyg måste ha varit i julas när jag flög från HKG-BKK och fann mig själv sprit språngande naken ombord flyget. Det var en situation som jag aldrig trodde att jag skulle hamna i. Självklart sprang jag inte omkring inne i flyget naken utan jag skulle just gå in i duschen på Emirates A380. Det var verkligen en häftig känsla att ta en dusch på 10 000m höjd, sedan var duschen bättre än jag har haft på vissa hotell.

Emirates loungen i HKG var även den en wow upplevelse. Loungen i sig var inget speciellt och förstår inte varför alla möbler var i miniatyr utan det var servicen som var helt otrolig. Tror de jobbad minst 10st ute på golvet och så fort man gick upp till en av flaskorna med champagne var en servitris där för att hälla upp ett glas åt mig. När man skulle plocka en tallrik med lite mat samtidigt som man försökte balansera ett glas champagne var någon där och frågade ifall de kunde hjälpa till att bära. Med tanke på att detta är en kombinerad first och business class lounge tycker jag detta var mycket imponerande.

Vad ska du åka och vart?

Ruten är:
ARN-FRA LH C
FRA-HKG LH F
HKG-BKK TG F (frirar jul med familj och vänner)
BKK-SYD TG F (nyår i Sydney med vänner)
SYD-BKK TG F
BKK-NRT TG F (12h i Tokyo över dagen)
NRT-ICN UA F (kort natt i seoul)
ICN-FRA OZ F
FRA-ARN SK C

Föräldrarna inte helt glada över att jag "råkade" boka en 5h mellanlandning på FRA. Vi flyger nämligen tillsammans ner till Thailand, men de sitter "endast" i business ;) Vet ju att tyskarna är duktiga på att följa sina regler och tror därför inte att jag kommer kunna gästa båda in i FCL, någon som har erfarenhet av att lyckas ta med en extra gäst (alla tre är *G och jag med LH)?

Hoppas på att kunna få några nya wow känslor på denna resan.
 
Kul tråd, jag fyller på lite.

Under en period var jag ganska bortskämd med resor i C från ARN till EWR (vi flög alltid i C, om det var fars jobb som betalade, eller om vi flög på hans poäng vet jag inte från fall till fall) Första gången i en lounge var en riktig WOW-känsla. Allt var ju GRATIS, bara att ta.

Sen när jag var 14år och varit i USA en månad och hälsat på vänner och skulle flyga hem, economy var det då. Så kom jag till EWR med familjen jag bodde hos (mamman) och tjejen i incheckningen frågade om jag ville flyga i business istället. Givetvis sa jag JA TACK! men då kom polarns mamma fram o sa "va? nej nej nej" varpå jag fick förklara att JOOO det kostar inget mer! hon gav sig tillslut som tur var :)

En annan resa från LHR till EWR, första gången i en 747. Skulle följa med farsan över. Han satt i C men där var det fullbokat så jag fick ingen plats där, fick i economy. "åååh neeeej" var min tanke, ytterst negativ inställning. Men väl nere bakom skynket så var det i princip folktomt. Hade 4 stolar för mig själv och låg och sov mycket av resan, och fick fritt tillträde till alla snacks o dricka jag ville, bara att gå fram o plocka själv :) Det gillade jag också :) Hade dock gärna bumpats upp till F :)
 
Jag fick en riktig wow när Air Seychelles B767 landade på Mahe. Det var en spektakulär och vacker kväll med höga månbelysta Cumulonimbus. Allt verkade normalt med inflygning bana 31 när sjunket plötsligt upphörde strax under molnbasen och vi flög parallellt med banan. Bortanför banan såg jag höga berg som gjorde scenariot än mer dramatiskt. Strax därefter kom nästa oväntade manöver - den stora maskinen gjorde en brant vänstersväng, brantare än jag någonsin upplevt i en airliner. Då började jag förstå vad som var på gång - det var ingen missed approach utan en cirkling, vilket innebär att när bara den ena banan har landningshjälpmedel (ILS RW 31) och vinden inte medger landning går det att på lågan flyga runt och visuellt landa på motsatt bana.
För mig var det speciellt eftersom jag visste att det gjordes ett riktigt hantverk i cockpit istället för en autopilotlandning.
 
Toppen