Senaste nytt

Air Åland läggs i malpåse

Jacob

Medlem
Flygbolaget Air Åland läggs nu i malpåse. Innan sommaren meddelade flygbolaget att man lägger ner linjen Mariehamn-Helsingfors pga konkurrensen från Flybe. Sedan Flybe började flyga till Åland förra hösten har Air Åland förlorat drygt en miljon euro i minskade biljettintäkter och färre passagerare.

Nu flyttas även de återstående linjerna Mariehamn-Stockholm och Mariehamn-Åbo över till Nextjet. Det blir ingen märkbar skillnad för passagerarna då Nextjet sedan tidigare utfört flygningarna åt Air Åland, skillnaden är att Nextjet nu även tar över distribution, biljettförsäljning och marknadsföring.

Air Ålands ägare är beredda att gå in med mer pengar i företaget men endast under förutsättning att Flybe lägger ner trafiken till Mariehamn.

Källa: Åbo Underättelser
 

gdaily

Medlem
Därför tvingades Air Åland landa för gott



Inte ens starten 2005 var särskilt lovande. Man hoppade på för många destinationer samtidigt och förlorade stora pengar.

Sedan kom det isländska vulkanutbrottet och en utdragen flygstrejk.

Det som blev spiken i kistan var Flybes intåg på den åländska flygmarknaden.

Nu är Air Åland borta. Inte alls bra för det åländska varumärket, menar experter.

FLYG Air Ålands verksamhet har kantats av problem, både sådana bolaget har orsakat på egen hand och helt oväntade.

När bolaget drogs igång satsade man stort och öppnade flera nya inrikeslinjer, en satsning som ledde till miljonförluster.

Eyafjallajökull har haft tre utbrott sedan Island befolkades för 1.200 år sedan. Att den skulle få ett nytt våldsamt utbrott 2010 var alltså något av en högoddsare. Men det fick den. Under en vecka, från den 14 till 20 april stod flygtrafiken i princip stilla i hela Europa. Det fick stora ekonomiska följder för alla flygbolag, inklusive Air Åland.

På marken igen

Två månader senare tas piloter och kabinpersonal i Sverige ut i strejk. En strimma av hopp lyser fortfarande. Next Jet är visserligen svenskt, men trafiken sköts ju av utländska Air Åland - något som borde vara okej.

Men icke. Air Ålands plan står återigen på marken och kostar pengar.

2011 öppnar Flybe sin flyglinje mellan Helsingfors och Mariehamn. Air Åland tvingas in i ett priskrig man inte har någon som helst möjlighet att vinna. Flygstolar som kostat 150 euro tar man nu 39 euro för, en kalkyl som inte går ihop någonstans.

Enligt Jan Erik Sundberg, vd för Air Åland, var det i den vevan som alla insåg att det inte skulle gå längre. Bolaget blödde pengar.

Räcker inte till

- Vi har varit otursförföljda. Trots flygstrejker och vulkanutbrott har vi känt att "nu har vi kontroll på det här". Och så kommer Flybe. Det var helt klart att passagerarunderlaget inte räcker till för två bolag, säger Henrik Lundberg, vd för Posten Åland och styrelseledamot i Air Åland.

Nu flyger Next Jet själva på Åbo och Stockholm, medan Flybe trafikerar Helsingfors. Och gott så, menar Lundberg.

- Så länge Next Jet och Flybe fortsätter så är det väl okej, men visst hade vi en helt annan kontroll när vi skötte det själva. Men i konkurrensen med Flybe vill ingen betala vad det kostar.

Någon annan utväg än avveckling finns inte, och har inte funnits, menar han.

- Det skulle vara om vi hade lagt ned Helsingforslinjen direkt när Flybe kom in i bilden. Men skillnaden är liten. Alltså, det är helt klart att det inte ryms två flygbolag här.

Läs hela artikeln i dagens tidning.
Därför tvingades Air Åland landa för gott - Ålandstidningen
 

gdaily

Medlem
Air Åland-ägare beredda med nya pengar


Publicerad: igår 15:55

Lokalt De stora ägarna i Air Åland är beredda att sätta in nytt kapital i flygbolaget ifall Flybe lämnar Åland.
– Det tar maximalt fyra månader att starta Air Åland igen, säger styrelseordförande Kjell Clemes.
Nya Åland berättade i går att Air Åland lämnar över flygtrafiken på Arlanda och Åbo till samarbetspartnern Next Jet. Det åländska flygbolaget avslutar i princip sin verksamhet men läggs inte ner.
Kjell Clemes vill betona att flygtrafiken fortsätter.
– Det är det goda med beslutet. Flygtrafiken på Helsingfors fortsätter som i dag med Flybe och i början av augusti startar trafiken igen med Next Jet till Arlanda och Åbo.


Inget svårt beslut
Det var inte svårt för styrelsen att fatta beslutet att lämna Air Åland vilande från och med den 1 juli, säger han.
– Det fanns inte ekonomiska förutsättningar att göra på något annat sätt.
Ägarna är fortsättningsvis beredda på att sätta in nya pengar i Air Åland om Flybe lämnar Åland, säger Clemes.
– Det tar maximalt fyra månader att få i gång Air Åland igen, troligen mindre. Vår avsikt är att hålla kvar samarbetet med andra företag och nyckelpersoner i så hög grad som möjligt under tiden.
Kommer vd Jan Erik Sundberg att sägas upp?
– Nej. Vi vill hålla kvar honom så mycket som det är ekonomiskt försvarbart. Ur Air Ålands synvinkel är det bra om han stannar kvar.
Den övriga personalen är så klart informerad om läget.
– Det finns olika alternativ för att se hur det ska lösas till den del som Air Åland avvecklas. En del av de anställda har redan nu tidsbundna kontrakt.
Läs mer i dagens papperstidning!
Nya Åland - Nyheter
 
Toppen