Senaste nytt

Växla till dollar eller ta ut dollar på plats?

mry

Medlem
Hej!

Brukar ju växla till mig dollar när jag ska till USA i förväg, men funderar nu på om man inte ska ta ut pengar på plats istället.

Någon som vet hur man tar ut pengar i usa med ett kreditkort för att det ska bli så lite avgifter som möjligt?
 

flapps

Medlem
Skandiabanken går också bra precis som AHO's kort

Jag själv brukar växla ett par tusen hemma sen vid hotell och restaurangbesök kör jag med MC eller AMEX men "cashar" deras tips. Dom brukar bli llte gladare då :)
 

mry

Medlem
Det är jag med på, har ju oxå kort utan uttagsavgift och valutaväxlingsavgift, jag tänkte mer på avgifterna som amerikanska banker tar ut för att man tar ut pengar där. Hur undviker man såna, går det att gå in på en bank och ta ut pengar på sitt kort för att slippa de som automater tar ut?
 

Dr. Miles

Expert
Det är jag med på, har ju oxå kort utan uttagsavgift och valutaväxlingsavgift, jag tänkte mer på avgifterna som amerikanska banker tar ut för att man tar ut pengar där. Hur undviker man såna, går det att gå in på en bank och ta ut pengar på sitt kort för att slippa de som automater tar ut?

Flyga via Oslo och ta ut US Dollar på bankomaten(Man kan välja mellan NOK/USD/EUR) som finns på utrikesterminalen? Du tjänar extra segment och poäng. :D
 
I gamla goda tider var lokal Nordea kontor bäst: inga avgifter för förmånskunder vid valutaaffärer. Har för mig att bankomaten i Nordstan hade också USD förut, sen fanns också en ute i Volvo City.

Annars köp inte mer än du behöver och Forex är inte dåliga heller, de köper tillbaka resterande valuta efter hemkomsten utan avgifter om man har kvittot.
 

Homer

Medlem
Det är jag med på, har ju oxå kort utan uttagsavgift och valutaväxlingsavgift, jag tänkte mer på avgifterna som amerikanska banker tar ut för att man tar ut pengar där. Hur undviker man såna, går det att gå in på en bank och ta ut pengar på sitt kort för att slippa de som automater tar ut?

Inte helt enkelt att svara på, det beror inte bara på vilken bank det handlar om utan också vart automaten är belägen.
Bankomat från samma bank kan ha 0 i uttagsavgift på ett ställe och $2-3 på ett annat, det beror på vart du ska vistas
i bondhålor är det större möjlighet att det är 0 än i storstäder.
Kolla upp om din svenska bank skiljer på uttag i automat och uttag om du går in på banken,
det kan ibland vara så att uttag i automat är avgiftsfritt men det kostar om du går in på en bank och tar ut.
 

Alx

Medlem
Gör ETT större kontantuttag i bankomat på plats. Det är alltid billigast, även om din bank skulle ta ut en växlingsavgift (många banker gör inte ens det).

Att växla på Forex är alltid en sämre affär. Genom att låtsas vara avgiftsfria (Ryanair style), tar de istället ut ett skyhögt valutakurspåslag. För vissa valutor är det direkt lurendrejeri de ägnar sig åt. Deras så kallade "kostnadsfria" växling tillbaka till SEK består även denna av en, från verklig valutakurs, rejält avvikande växelkurs.

Tyvärr finns det alldeles för många människor som tyvärr ser Forex, Exchange m.fl. vilseledande marknadsföring som korrekt "samhällsinformation".
 
Toppen