Senaste nytt

Hilton HHonors och double dip

tomle

Medlem
Undrar hur ni tänker med double dip. Jag kommer att bo en del på Hilton i Oslo i höst, vårt pris är ca 2000 SEK/natt så säg 300USD/natt för enkelhets skull.

Valen är som jag ser:
HHonors Points and HHonors Points: 10 HHonors Base points + 5 bonus points per eligible U.S. dollar spent = (10+5) = 4500

HHonors Points and Variable Miles: 10 HHonors Base points + 1 airline mile per eligible U.S. dollar spent = 3000 HHonors Base points och 300 SAS extrapoäng

HHonors Points and Fixed Miles: 10 HHonors Base points per eligible U.S. dollar spent + 500 miles per stay = 3000 HHonors Base points och 500 SAS extrapoäng

Mittenalternativet verkar gå bort men eftersom jag inte har bott mycket på hotell förr så undrar jag om man ska ta 50% extra points på HHonors eller om man ska tjäna till Eurobonus. Hur värderar ni HHonors poäng?
 

tourist

Medlem
Undrar hur ni tänker med double dip. Jag kommer att bo en del på Hilton i Oslo i höst, vårt pris är ca 2000 SEK/natt så säg 300USD/natt för enkelhets skull.

Valen är som jag ser:
HHonors Points and HHonors Points: 10 HHonors Base points + 5 bonus points per eligible U.S. dollar spent = (10+5) = 4500

HHonors Points and Variable Miles: 10 HHonors Base points + 1 airline mile per eligible U.S. dollar spent = 3000 HHonors Base points och 300 SAS extrapoäng

HHonors Points and Fixed Miles: 10 HHonors Base points per eligible U.S. dollar spent + 500 miles per stay = 3000 HHonors Base points och 500 SAS extrapoäng

Mittenalternativet verkar gå bort men eftersom jag inte har bott mycket på hotell förr så undrar jag om man ska ta 50% extra points på HHonors eller om man ska tjäna till Eurobonus. Hur värderar ni HHonors poäng?

Jag kan tyvärr inte ge dig ett rakt svar, men... Om du har ett guldkort hos Hilton får du också ytterligare 25%=750 poäng per natt.

Om man bor en dag i veckan i ett år så rasslar det ju in en hel del EuroBonus-poäng, men om det rör sig om längre vistelser varje gång tror jag att man ofta vinner på att välja poäng+poäng att använda till storstadshotell eller någon resort. Jag har använt HHonors-poäng + BMI miles, 1000 miles per natt till och med på billiga Hampton Inn, men nu är det nog inte lång tid kvar innan den fina intjäningsmöjligheten försvinner. :( Då byter jag nog till poäng+poäng i alla fall för flerdagarsvistelser.
 

tomle

Medlem
Tack tourist! Jag ska undersöka hur många poäng som behövs för att bo gratis i NYC så får jag se om det eventuellt räcker med de poäng jag får med 25% extra.
 
Jag använder alt. 1 och bor om några veckor på Hilton Time Square för 50 000p/natt vilket jag verkligen kan rekommendera pga läget. Och jag är numera uppdaterad från Silver till Gold(tack BC.se) och får fri frukost och wifi.
 

Senator

Moderator
Undrar hur ni tänker med double dip. Jag kommer att bo en del på Hilton i Oslo i höst, vårt pris är ca 2000 SEK/natt så säg 300USD/natt för enkelhets skull.

Valen är som jag ser:
HHonors Points and HHonors Points: 10 HHonors Base points + 5 bonus points per eligible U.S. dollar spent = (10+5) = 4500

HHonors Points and Variable Miles: 10 HHonors Base points + 1 airline mile per eligible U.S. dollar spent = 3000 HHonors Base points och 300 SAS extrapoäng

HHonors Points and Fixed Miles: 10 HHonors Base points per eligible U.S. dollar spent + 500 miles per stay = 3000 HHonors Base points och 500 SAS extrapoäng

Mittenalternativet verkar gå bort men eftersom jag inte har bott mycket på hotell förr så undrar jag om man ska ta 50% extra points på HHonors eller om man ska tjäna till Eurobonus. Hur värderar ni HHonors poäng?

Jag är Diamond VIP sedan 2005 och jag har alltid kört alla poäng till HH. Jag anser det är bästa värde. Jag får 50% bonus på "Base Points" + 50% bonus på "Base Points" om man väljer HHonors Points and HHonors Points
Hilton HHonors® - HHonors® Points & Miles - Double Dipping®

Så med tanke på $10,000 per år som krävs blir det 200,000 HH points exkluderat kampanjbonusar. Med tanke på att HH nästan alltid har minimum 2x kampanjer varje kvartal, så skulle ett år se ut ungefär så här för $10,000

100,000 Base Points
50,000 HH D-VIP Points
50,000 HH Double-Dip Points
200,000 kampanj Points
400,000 totalt

Det vill säga att för $10,000 har jag 8 nätter på kategori 7 hotell eller 10 nätter på kategori 6 hotell. Ta t.ex. Hilton Bentley på Miami Beach som väldigt ofta kostar över $500 per natt:
Miami Beach Hotels | Hilton Bentley Miami/South Beach | Miami Beach, FL

Så ROI är $10,000 ut, och $4,000 "tillbaka" i detta exempel

By the way, jag är glad att många får bra nytta av sitt HH Gold. Jag får själv uppgradering i 95% av fallen och om det är nåt som inte lirar fixar hotellet alltid åt mig. Även Diamond VIP Desk i Dallas har jag kontakt med, och dom kan trolla ibland :cool: Dom har fixat gratisnätter till standard poäng när det har varit "fullt" ved att kontakta lokala hotellet direkt åt mig.
 

Homer

Medlem
Så ROI är $10,000 ut, och $4,000 "tillbaka" i detta exempel
.

Gissningsvis ligger jag på $4,000 ut, och $10,000 "tillbaka" med Priority Club, så
jag är måttligt imponerad av Hilton Honors, trots bättre statusförmåner.

Bodde nyss på Hilton Edinburgh, som blir Waldorf Astoria i augusti, uppgraderad
till Deluxe rum, gratis frukost och internet.
Utan guldkort hade jag inte ens övervägt Hilton.
 

Senator

Moderator
Gissningsvis ligger jag på $4,000 ut, och $10,000 "tillbaka" med Priority Club, så
jag är måttligt imponerad av Hilton Honors, trots bättre statusförmåner.

Bodde nyss på Hilton Edinburgh, som blir Waldorf Astoria i augusti, uppgraderad
till Deluxe rum, gratis frukost och internet.
Utan guldkort hade jag inte ens övervägt Hilton.

Please educate me, då jag inte kan Priority Club särskilt väl :cool:
 

Homer

Medlem
Please educate me, då jag inte kan Priority Club särskilt väl :cool:


-Registrera alla promokoder som finns
-I Europa utnyttja 2-4-1 priser
-Ha koll på PointBreaks, hotell för 5.000 poäng/ natt, där ofta riktigt dyra hotell förekommer t.ex Grand Hotel Stockholm
-Finns även Last Minute Rewards, 50% rabatt 1:a veckoslutet i varje månad, kort varsel= svårt att utnyttja för den som bor i Sverige.

Kan man inte utnyttja Pointbreaks är det inte en lika lysande affär, men det kör ibland andra kampanjer.
för 1.5 år sedan körde de exempelvis dessa ungefär samtidigt:
Sweet Dilemma: bo 2 få en gratis på valfritt hotell. Jo, många kedjor har haft liknande erbjudanden, men sällan med så mycket som 5 nätter och utan restriktioner ang priskategori, Jag tog ut mina 5 nätter på Intercontinental Times Square.Dessutom hade de ytterligare en kampanj nästan samtidigt - Crack the case: Utmaning att bo på ett visst antal olika hotel/märken, gav mig 130.000 poäng

För Intercontinental hotellen finns dessutom Ambassador(status som köps) och Royal Ambassador(status som förtjänas) som garanterar uppgradering, gratis minibar etc.

Generösa möjligheter att tjäna poäng betyder naturligtvis att man mot bättre vetande bott på vad som
normalt inte varit förstahandsvalet :cool:
 

Senator

Moderator
Tack Homer, bra sammanställning. Jag råkade bo på Crowne Plaza i Liverpool för typ £100 per natt och rum med mor/far i augusti 2009. Jag tror allt som allt kostade det oss £400 för helgen och för det bodde dom senare 2 nätter på Grand i Stockholm. Absolut en bra deal, håller med till fullo och vi lyckades få till den där kampanjen.

Jag köpte Ambassador ett år, men sen blev det inget mer av Intercontinental under året. För mig var det vouchern som var det intressanta.

Överlags är det ingen tvekan om att InterC samt Crowne Plaza håller hög standard. Waldorf och Conrad även dom har bra standard Men jag upplever att Hilton och Holiday Inn (ungefär samma segment, fast ibland är väl Crowne Plaza mer likt Hilton) är lite svajiga i kvalité.

För mig är skillnaden mellan ICH PP och HH: ICH PP har mycket vassare specialerbjudanden, medan baserbjudande (som statusmedlem) är bättre på HH
 

Homer

Medlem
Man bör göra lite efterforskningar innan man bokar, för ett nytt Holiday Inn kan vara bättre än ett gammalt Crowne Plaza.
Speciellt i USA finns det många sunkiga Crown Plaza och Holiday Inn, även i England fast där uppvägs det av att de kan de kosta så lite som £20/natt 2-4-1, så man kan ju boka flera rum om det är någon bra promo :p
Finns även HI Express i USA och Asien som kan vara förvånansvärt bra, trots att det skall vara en lågbudget kedja.
Hotel Indigo och Staybridge suites är relativt nya och oftast bra, dessa har de även börjat lansera i Europa.
 
Toppen