Senaste nytt

Gotlandsflyg dubblerar sin Arlandatrafik

forastero

Medlem

Jacob

Medlem
Det är väl bra att de får igång trafiken till Arlanda igen, men samtidigt kommer de hamna i samma sits som Skyways hade (om man får tro artikeln i Gotlandsnytt).

De flesta gotlänningar som ska till Stockholm väljer nog Bromma medan de flesta som reser till Arlanda förmodligen gör det för att flyga vidare. Vilka samarbetar Gotlandsflyg med på Arlanda? De säljer väl inte genomgående biljetter till något flygbolag på Arlanda. Visst kan man köpa separata biljetter men då faller ju lite idén med allt på samma biljett och kunna vara försäkrad om inkommande flyg är sent eller något går snett. Hur ska de kunna fylla upp åtta dagliga avgångar?
 

twiggs

Medlem
Det är väl bra att de får igång trafiken till Arlanda igen, men samtidigt kommer de hamna i samma sits som Skyways hade (om man får tro artikeln i Gotlandsnytt).

De flesta gotlänningar som ska till Stockholm väljer nog Bromma medan de flesta som reser till Arlanda förmodligen gör det för att flyga vidare. Vilka samarbetar Gotlandsflyg med på Arlanda? De säljer väl inte genomgående biljetter till något flygbolag på Arlanda. Visst kan man köpa separata biljetter men då faller ju lite idén med allt på samma biljett och kunna vara försäkrad om inkommande flyg är sent eller något går snett. Hur ska de kunna fylla upp åtta dagliga avgångar?

Det går redan fyra dagliga på sträckan och att fylla fyra till är inte någon omöjlighet nu när Skyways är borta. Nextjet är väl den som flyger linjen och kanske kan man på den vägen få till ett samarbete med SAS?
 

Palazzi

Medlem
Herregud vad bolagen attacker Gotland :)

Gotlandsflyg ökar.
SAS ökar och tidigarelägger säsongsstart.
Nextjet ökar
Flyglinjen startar från VST och Jönköping.
Wideroe är kvar med sin Oslolinje
Air Berlin flyger också.
Hur är det med Air Baltic?
Och för att möta konkurrensen så sänker Destination Gotland sina priser på färjetrafiken (Destination Gotland sänker priserna | Travel Report).
 

forastero

Medlem
De flesta gotlänningar som ska till Stockholm väljer nog Bromma medan de flesta som reser till Arlanda förmodligen gör det för att flyga vidare. Vilka samarbetar Gotlandsflyg med på Arlanda? De säljer väl inte genomgående biljetter till något flygbolag på Arlanda. Visst kan man köpa separata biljetter men då faller ju lite idén med allt på samma biljett och kunna vara försäkrad om inkommande flyg är sent eller något går snett. Hur ska de kunna fylla upp åtta dagliga avgångar?
Det jag kan tänka mig är t ex såna som liksom jag jobbar på arbetsplatser som har som policy att i första hand försöka boka med Gotlandsflyg. Vi bokar via resebyrå för resor till andra destinationer och då går det ju att sy ihop resor oavsett bolag. Men det är knappast speciellt många som reser i tjänsten på såna sträckor varje dag. Jag hoppas Gotlandsflyg inte har tagit sig vatten över huvudet, man kan ju hoppas på att de inleder ett samarbete med något bolag så man kan köpa genomgående biljetter.

Personligen åker jag dock hellre med SAS, men det är egentligen mest för poängens skull...
 

Palazzi

Medlem
Förstår inte alls satsningen på ARN för Gotlandsflyg.. Som Jacob påpekat finns ju inga samarbeten med andra bolag på flygplatsen...
Är det vidare ut i Sverige man vill? Gotlandsflyg har ju redan ett fint samarbete med Mavia på Bromma (skulle vara fint om det även omfattade Brussels Airlines dock).

På ARN finns ju redan SAS med connections ut i Europa.... Så även Norwegian. Sedan kan man ta Air Berlin via BER ut i Europa/världen. Om Flybe börjar på VBY-HEL finns ju hela Finnairs linjenät..

Enda nackdelen med ovan nämnda bolag är att de bara bedriver säsongaflygningar (inte en så lite nackdel kanske:p). Men det räcker med att ett av dessa bolag börjar med verksamhet året runt, så kommer Gotlandsflyg få rejäla problem tror jag...:(
 

twiggs

Medlem
Nu har jag kollat upp hur det hela ligger till:

Nextjet är den som opererar flygningarna till/från ARN och därmed så får man connection vidare med SAS på alla avgångar (och eventuella andra samarbetspartners) som även Gotlandsflyg har tillsammans med Nextjet. Simple as that!
 

Palazzi

Medlem
Nu har jag kollat upp hur det hela ligger till:

Nextjet är den som opererar flygningarna till/från ARN och därmed så får man connection vidare med SAS på alla avgångar (och eventuella andra samarbetspartners) som även Gotlandsflyg har tillsammans med Nextjet. Simple as that!

Det förklarar ju det hela....:)
 

Jacob

Medlem
Bristen på direktanslutningar via Arlanda har gjort sitt. Passagerartrafiken på Visby flygplats gick ned med 8,8 procent i juni 2012 jämfört med juni 2011. Det är främst trafiken till/från Arlanda som dragit ner statistiken enligt helagotland.se.

Vad jag kan se finns det ingen SAS codeshare på Gotlandsflyg/Nextjets flygningar till Arlanda. Vill man flyga vidare på en genomgående biljett är det SAS egen flygning som gäller, en flygning per dag de flesta dagar i veckan.
 

twiggs

Medlem
Bristen på direktanslutningar via Arlanda har gjort sitt. Passagerartrafiken på Visby flygplats gick ned med 8,8 procent i juni 2012 jämfört med juni 2011. Det är främst trafiken till/från Arlanda som dragit ner statistiken enligt helagotland.se.

Vad jag kan se finns det ingen SAS codeshare på Gotlandsflyg/Nextjets flygningar till Arlanda. Vill man flyga vidare på en genomgående biljett är det SAS egen flygning som gäller, en flygning per dag de flesta dagar i veckan.

Jag sökte VBY–LHR på SAS egen hemsida ut den 5:e september och hem den 20:e och får upp flera valmöjligheter där Nextjet är inblandat. Givetvis är det så att man försöker styra över trafiken på sin egna avgång den tid den flygs, men att det inte skulle finnas codeshare stämmer inte.
 
Last edited:
Toppen