Senaste nytt

Stockholm till Barcelona i Augusti

I Augusti börjar säsongen och min relativt frekventa pendling till Barcelona startar. :)

Jag tänkte börja med att kika på datumen, 20-24 Augusti.
Alternativt 19-24, eller 20-25.
FR finns såklart för 800:- t&r direkt från hembyn men det är som bekant slut på ekonomi åkandet nu, eller i alla fall en kraftig minskning. ; )

Därför har jag börjat spana på alternativ..

Swiss säljer biljetter via Zurich för cirka 6000:- vilket ger mig (om jag förstått det rätt, cirka 6000 EB poäng)?
2900 miles sen 200%.
Det känns riktigt lamt, speciellt då en Y biljett med SAS ger mig 4000 poäng hos EB och kostar 2000:-

Jag hade gärna lagt poängen till United Mileage Plus eller US Airways.

Har ni några tips? har inget emot att routa runt hela Europa om möjligt bara för att knipa lite mer poäng.
Jag är ute efter att få hyfsat med poäng för spenderad krona även om jag självklart förstår att det finns bättre alternativ än att åka till Barcelona.
Ska man ha lite is i magen och hoppas på en rea inom 1 månad?
 
Last edited:

Magino

Medlem
Om du tycker du får lite poäng på SAS med en Biz biljett ska du veta att US Airways endast ger 150% (Swiss C, D, J, Z, P) och United ger 175% (Swiss C, D, J, Z) eller 150% i P.
 

Jonas C

Medlem
Betvivlar starkt att priserna för slutet av augusti kommer att gå ner. Reorna kommer mot början av hösten. Med tanke på högsäsongen tycker jag att 2000 är ett rimligt pris. Finns dock rätt bra priser med Iberia, 1318kr, eller SWISS via ZRH för 1777kr. Helt klart bättre valuta än Ryanair för 800.
 
Om du tycker du får lite poäng på SAS med en Biz biljett ska du veta att US Airways endast ger 150% (Swiss C, D, J, Z, P) och United ger 175% (Swiss C, D, J, Z) eller 150% i P.

Jo.. det är väl Miles&More som ger i alla fall 8000.

Nåväl, ekonomi med SAS ger ju 4000 poäng i ekonomi för 2000:- så det känns ju klart mest aktuellt i dagsläget.
Jag tänkte även fixa ihop ett SAS EBG innan Maj 2013 så kanske vore bra att bara ta en ekonomi nu då, ändå.
 

Magino

Medlem
Själv skulle jag ha det mycket svårt att motivera en business biljett inom Europa för 6000kr när ekonomi går att få för 2000. För 4000kr kan du ha ganska roligt på flygplatsen.
 
Själv skulle jag ha det mycket svårt att motivera en business biljett inom Europa för 6000kr när ekonomi går att få för 2000. För 4000kr kan du ha ganska roligt på flygplatsen.

Jo, så är det ju.. hade man fått minst 8000 poäng hos EB hade det varit svårare, dvs mer att fundera på men när man bara får 6000 poäng så är det inte mycket att fundera på.

3 resor i ekonomi till Barcelona t&r ger12.000 poäng medan jag får 6000 för en resa i C för exakt samma kostnad.
Valet blir därmed rätt simpelt.

Tänkte mer om det fanns andra alternativ jag missat.
 
Last edited:
Exakt. Klart att det är kul att flyga längst fram, men det är inte alltid det smartaste sättet för att maximera sina poäng

Jag räknar med att göra kanske 10-15 resor t&r till Barcelona fram till Maj 2013 från och med Augusti.
Lägger jag alla med SAS är ju EBG fixat genom bara detta, är nog smartare.

Nu är det inte säkert jag lägger alla med just SAS men kanske kan fixa lite poäng på annat håll också.
Lär ju göra ett antal resor med SA.
 
Last edited:
Toppen