Senaste nytt

Den ständiga frågan om fler banor på Heathrow

erhel

Medlem
I den ständigt pågående cirkusen om flygplatskapacitet i London, läs: nya banor på Heathrow, Borisport i Thames Estuary, eller varför inte snabbtåg till Skottland för att minska antalet avgångar dit och därför slippa utöka kapaciteten på LHR, rapporterar The Guardian om att flera av George Osbornes (Chancellor) närmaste stödjer ett förslag om en till två nya banor på Heathrow.

Både Sajid Javid som är parlamentarisk assistent och Matt Hancock som tidigare var stabschef för Osborne, och som nu är MP stödjer nu öppet förslaget som lagts fram. Mycket av rädsla för att Londons status som finansiellt centrum hämmas av att flygplatserna är fulla.

Ska bli intressant att fortsätta följa den här cirkusen...

Källa: Tory MPs press George Osborne to build more runways at Heathrow | Environment | The Guardian
 

Jacob

Medlem
Jag kan till en viss mån förstå att man inte vill bygga ut en flygplats som ligger 25 kilometer från centrum i en av världens största städer med inflygning rakt över centrum och en rad bostadsområden. Problemet är ju att de inte får tillåtelse att bygga nya banor på någon av de andra London flygplatserna heller. Både Stansted och Gatwick har varit uppe på diskussion men mötts av protester och mothugg.

Om det är transfertrafiken/transferpassagerarna man vill åt spelar det ju ingen roll vilken flygplats det handlar om så länge som det finns goda förbindelser och en effektiv terminalstruktur.

Det finns ju dock andra flygplatsmöjligheter som att nyttja Manston i Kent.
 

Palazzi

Medlem
En fungerande flygplatsstruktur för London verkar vara en av flygvärldens mest svårlösta uppgifter. Det är ju givetvis transfertrafiken som ställer till problemen... Det finns ju goda förbindelser från de flesta Londonflygplatser till centrum, om det hade varit slutdestinationen.

Jag tror att snabbtåg är den enda rimliga lösningen i ett längre perspektiv... Låt en flygplats bara ta hand om utrikestrafiken och mata snabbtåg till/genom flygplatsen.

Det är ju egentligen British Airways europatrafik som ställer till problemen. Att ta hand om den brittiska trafiken (om än stor) finns det kapacitet för, men om man även ska routa resenärer från andra europeiska länder blir det problem.

Större flygplatser :LCY, LHR, STN, LGW, LTN, SEN (London Southend)
Mindre flygplatser: Manston (som Jacob nämnde) & BQH (Bromley, som ofta används för privatjet)
 

Jacob

Medlem
Om jag får låta kreativiteten spela fritt tycker jag de skulle bygga en ny megaflygplats ute vid kusten med något supereffektivt Maglev-liknande tåg in till London.

Jag tänker på Incheon utanför Seoul som byggdes helt ny på 90-talet ett antal mil från centrum. All inflygning sker över vatten utan föroreningar och buller för de boende och terminalen är helt och hållet anpassad för allianser och transferpassagerare. Nu har de också fått klart snabbtåget hela vägen in till Seoul som går på en halvtimme. Hong Kong är ett annat bra exempel...

Vill man ha en stor mängd transfertrafik finns ju ingen anledning att man ska ligga mitt inne i en storstad, tvärtom finns det mest baksidor med det. Titta på Frankfurt som är en av Europas största och viktigaste flygplatser trots att Frankfurt som stad varken är Tysklands största stad (det är bara den femte), huvudstad eller någon stor turiststad. Finns lite mässor och finansinstitut men det är knappast dessa som drar över 50 miljoner resenärer. Hur många här har ens varit i Frankfurt?
 

Dr. Miles

Expert
Om jag får låta kreativiteten spela fritt tycker jag de skulle bygga en ny megaflygplats ute vid kusten med något supereffektivt Maglev-liknande tåg in till London.
och det är något Japan har misslyckats med.
De byggde Tokyo Narita(NRT) för att man inte ville ha flygning över Tokyo. Men marköpen gick inte så bra och det blev brutalt motstånd när staten försökte beslagta marken i 60-70 talet. Ni kan se hur landningsbanor på Narita ser ut här.

Osaka Kansai flygplats(KIX) är ett annat misslyckande.
Tanken var så att flygplatsen skulle byggas nära Kobe. Men lokalbefolkning motsatte sig så blev det på östra sidan av viken(söder om Osaka).
När Kobe och omnejd fick stor jordvävning i 1995 ville lokalbefolkning i Kobe plötsligt ville ha egen flygplats för att stimulera lolalekonomi.
Nu finns det totalt tre flygplatser i Osaka område(ITM, KIX, UKB). :eek:
 

erhel

Medlem
Det är verkligen ingen lätt nöt att knäcka. Samtidigt finns det inte så många andra lösningar än i alla fall en bana till på LHR, alla andra alternativ har en tidshorisont som är för avlägsen. På lite sikt är väl kanske en storflygplats en bit ut en bra lösning, men det finns stort motstånd både i kabinettet och lokalt för en sådan lösning. Mycket politik i detta, framförallt när även Infrastrukturministern är starkt emot alla lösningar som idag finns på frågan. Men snabbtåg ut i landet är nog hur som helst en del av lösningen, men det ligger också långt fram i tiden då UK har relativt stora problem med järnvägen också.
 

Palazzi

Medlem
Klart man varit i Frankfurt - har inte alla det..?

Färre gånger än London iaf. Varit inne i Frankfurt en gång:p

Nu när Eintracht Frankfurt återigen tagit sig upp i Bundesliga är det kanske dags att åka dit igen :)

PS. Är dock medveten om att fotboll inte intresserar dig agehall :)
 
Toppen