Senaste nytt

Australien för en rookie...tips ?

Gweilo_2

Medlem
Planerar för första resan till Australien och har tre frågor:

1) Förhandling måndag morgon - hur många dagar i förväg bör man komma fram till Sydney för att vara i hyfsad form ? Högst individuellt naturligtvis, men vad gör ni med erfarenhet för att minska effekten av lång resa och tidsskillnad ?
2) Business CPH - SYD, vilken Star Alliance att föredra ?
3) Uppehåll i tex SIN eller är det bättre att klippa hela sträckan på en gång ?
 

palmen

Moderator
Personligen skulle jag nog försöka åka rakaste vägen och då blir det nog antingen Thai eller Singapore Airlines. Har ingen erfarehnet på någon av dessa i longhaul så kan inte säga vilka som är bästa alternativet.

Jag skulle personligen åka till Sydney så snabbt som möjligt och min personliga uppfattning är att avresa på torsdag och komma fram på fredag så har du lite över 2 dygn på att komma in i rätt tidszon i Sydney och det borde räcka för att vara på rätt nivå.
Det är ju dock väldigt individuellt hur man klarar tidsomställning så det är svårt att säga exakt vad som kommer fungera för dig. För vissa är det lättare att ställa om i etapper (och kanske ta ett stopp i sydostasien) och för andra är det bäst att komma till destinationen så snabbt som möjligt och jobba med tidsomställning på plats.
 

Jönsson

Medlem
Singapore snabbaste vägen, ett par dygn innan. Sova på planet när det går och därefter arbeta med tidsomställningen på plats. Det är i alla fall vad jag föredrar. Med en stop over är jag ändå personligen lika seg när jag når slutdestinationen som om jag skulle ha flugit snabbbaste rutten. Lika bra att ha det överstökat och nyttja tiden till vila.
 
Jag brukade hälsade på min syster i Melbourne en till två gånger om året, och då flög jag utan stop-over.
När jag kom fram till BKK/SIN/HKG så var jag så trött att jag var färdig att gråta (ska tilläggas att jag flög i turist), men pga av detta kunde jag i princip sova hängandes i stortån på nästa tur och kände mej faktiskt rätt ok när jag kom fram.
Vanligtvis landade jag på morgonen, och kunde hålla mej uppe tills på kvällen, så det gick rätt bra att komma in i rytmen.
 

ACervin

Medlem
Jag flyger den här sträckan 5-6 gånger om året. Stopover kan vara trevligt men ger ingen fördel ur jetlag synpunkt. Det viktigaste i min erfarenhet är att komma fram på kvällen. Hur man än gör så är man trött när man kommer fram och kämpa med att hålla sig vaken hela första dagen är segt. Du kommer att vara morgontrött första veckan, så kan lägga möten framåt lunchtid är det bra om du behöver vara fokuserad. Singapore Airlines har haft väldigt bra priser från Arlanda, betydligt billigare än Köpenhamn och ibland betyligt billigare på Expedia än på deras egen hemsida. Kolla detta plus avgångar från Göteborg och Oslo. Singapores lounge på Heathrow är bra hellre routad den vägen än via Paris. Jag tror 350 via Moskva från Arlanda öppnar först senare i år. Thai går ju också bra att flyga med men Changi är en bättre flygplats. Bangkoks flygplats är alldeles för varm. Men är Thai billigare så skulle jag inte tveka att välja det. En kombo med Austrian via Wien är också ok. Bra mat! Good luck. Hittar du något bra deal så hör av dig. Behöver alltid biljetter.
 

nissefalk

Medlem
Off topic svar.

Qatar Airways kör Business class kampanj till många delar av världen just nu och till Auckland i Nya Zeeland (ej Australien) kostar ca 17.400 SEK inkl. skatter i Business class när man använder MASTERCARD promo code.

Mer info om detta:

[Business class] Stockholm-Världen T/R, Qatar Airways, från 10.300 SEK inkl. skatter | Sida 21 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Lite mer off topic

Sitter man sedan på lite Avios så kostar det bara 40,000 Avios plus 1,221SEK skatter för en business class med Latam Auckland-Sydney ToR, det går att ansluta till LAN flyget direkt efter Qatar landat i Auckland, ca 3,5 timme connection, gör själv denna resan i nästa vecka, dock med ett dygn stopp i Auckland innan flyget till Sydney.
 

ACervin

Medlem
@Dr. Miles Tack för tipset. Allting under 25 000 är bra och under 20 000 så blir det rena fyndet. Tidigare så var jag förtjust i omvägar, men ju mer jag flyger, ju mindre spännade blir det. Skall dock vidarebefodra till vänner som är på väg ner för semester.
 
Toppen