Senaste nytt

Stämpel i passet till Stockholm-Oslo r/t?

A380*G

Medlem
Trots åtskilliga flygmiles så har jag en fråga som jag inte kan svaret på till 100% (även om jag är nästan säker)

Får man som svensk medborgare stämpel i passet när man flyger från ARN till OSL r/t? Kan inte tänka mig att så är fallet, men måste få 100% bekräftat. :)
 

Roger J

Medlem
Nej, det får man inte, det har man aldrig fått eftersom vi har haft en passunion med Norge ända sedans landhöjningen. Tror inte ens du kan få en om du frågar om det.
 

Dr. Miles

Expert
Man passerar inte schengen passkontroll när man flyger mellan de två länderna, så nej, kan man inte får stämpel.
 

A380*G

Medlem
Nej, det får man inte, det har man aldrig fått eftersom vi har haft en passunion med Norge ända sedans landhöjningen typ. Tror inte ens du kan få en om du frågar om det.

Tackar. Utmärkt! Så när man flyger från Sverige till Norge kan man få retur på VAT som utlandssvensk. :)
Enligt all information ska man ju få retur på VAT när man lämnar EU.
 

Senator

Moderator
Det finns några tricks man kan göra, känd som "lure tollvesen" i Norge:
Köp en helt flexibel biljett till t.ex. LHR
Checka in
Handla Tax Free
Gå till gate
Låtsas som man får viktigt samtal
Boka av vid gaten
Gå genom icke-Schengen som är utgång från gateområden via passkontroll
Claima pengar tillbaka

Jag vet folk som har gjort så där. När det var vanligt med pappersbiljetter så vet jag att man ofta boka t/r nästa dag, sen boka om med "sticker" så man handla tullfritt på en resa mellan OSL-ARN över dagen (man måste efter reglerna vara borta 24t). Jag har en f.d. kollega om åkte fast för detta: "vi har dig på kameror från i morse att du lämnade idag".
 

Randy Marsh

Medlem
Tackar. Utmärkt! Så när man flyger från Sverige till Norge kan man få retur på VAT som utlandssvensk. :)
Enligt all information ska man ju få retur på VAT när man lämnar EU.
Nej, Stefan62 har helt rätt; det är en tull-union mellan Sverige, Danmark och Norge som gör att retur av moms ej är möjlig. Dock kan du fortfarande handla taxfree på flygplatserna.

Jag som bor i Norge har ibland utnyttjat att jag har vänner och kollegor som bor/har bott i andra EU-länder som t ex Strobritannien. T ex köpte jag en Arc'teryx skaljacka i Norge via en vän, som sedan fick tilbaka momsen på BGO när han var påväg till England. Sparade nästan 1000 NOK på det :)
 
Toppen