Senaste nytt

Uppgradering på Swiss, rabatterad business class till first class

011430121

Medlem
Någon som lyckats med det som verkar vara omöjliga, att på LX lyckats uppgradera från en biljett i bokningsklass P till F?
Skulle det ev. även gå på LH?
Det går inte via SAS hemsida, svaret blir att denna biljett inte kan uppgraderas.
På LX kan man uppgradera Z bokningar, medan det inte går på LH
Det verkar vara bara en bokning i F på LX flyget, har dock ej koll om det är bra beläggning i C
Datum det gäller är
LH FRA-SFO den 9 augusti
LX SFO-ZHR den 12 augusti
 

ELO

Medlem
Hej

Du kan inte uppgradera den starkt rabatterade business biljetten i P-klass på någon av Lufthansa koncernens flighter. Z-klass är bara uppgraderingsbar på Swiss från C till F men inte på Lufthansa. Det beror på att Swiss inte uppgraderat sin första klass avdelningen till nya stolar vilket Lufthansa gjort på de flesta B747 och A340-600.
Så det bästa är att lägga till ett par tusen till och få en Z-klass biljett om man funderar på uppgradering.
Lycka till!



Någon som lyckats med det som verkar vara omöjliga, att på LX lyckats uppgradera från en biljett i bokningsklass P till F?
Skulle det ev. även gå på LH?
Det går inte via SAS hemsida, svaret blir att denna biljett inte kan uppgraderas.
På LX kan man uppgradera Z bokningar, medan det inte går på LH
Det verkar vara bara en bokning i F på LX flyget, har dock ej koll om det är bra beläggning i C
Datum det gäller är
LH FRA-SFO den 9 augusti
LX SFO-ZHR den 12 augusti
 

Rustscheff

Medlem
SWISS har uppgraderat en hel del av sin F till i princip samma stolar som LH F. Samma färgschema och faktiskt knappt någon skillnad alls. Du får ingen ros på SWISS men det fick vi inte på LH från SFO heller...Dessutom är LX Z ofta billigare och med generösare avbokningsregler än LH Z.
 

Senator

Moderator
Hej

Du kan inte uppgradera den starkt rabatterade business biljetten i P-klass på någon av Lufthansa koncernens flighter. Z-klass är bara uppgraderingsbar på Swiss från C till F men inte på Lufthansa. Det beror på att Swiss inte uppgraderat sin första klass avdelningen till nya stolar vilket Lufthansa gjort på de flesta B747 och A340-600.
Så det bästa är att lägga till ett par tusen till och få en Z-klass biljett om man funderar på uppgradering.
Lycka till!

Tyvärr stämmer inte detta helt:
Miles & More - Miles & More programme changes effective from 1 September 2012

Man kan uppgradera både "P" och "Z" på Swiss med M&M miles samt troligen e-voucher något som jag för mig en medlem här inne har kollat upp.

Sedan vet jag inte om jag köper att skälet är skillnaden på "nya" F och "gamla" F. Bara 10 av 28 B747-400 är uppgraderade. Tidigare blev det sagt att ca 10 stycken skall konfigureras till C och Y, samt 10 lämnar flottan men nu kan detta ha ändrats. Enbart 7 av 24 A340-600 är redo. Men här finns det redan några som är enbart C och Y. Här kan du läsa lite mer om detta från FlyerTalk:
http://www.flyertalk.com/forum/mile.../1318664-new-first-class-retrofit-thread.html

Swiss har 12 A330-300 med "nya" F samt 15 A340-300 med "gamla" F. Mina samtal med personalen ombord på Swiss säger att eftersom man tänker börja byta ut A340-300orna redan 2015-16 har man inte uppgraderat dessa.

Swiss styrs med stort oberoende, något som var ett krav när det förvärvades. Kanske det är det som gör att man väljer detta. LH tycker jo själva att dom är "premium" flygbolaget inom koncernen något jag inte längre upplever :cool:

Jag kan inte svara för vad andra Star FF programmen har för villkor på Swiss, men det skulle förvåna mig om inte det är D, C och J som gäller för en uppgradering.
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Är det någon som vet hur många miles som behövs för att få LX P till F?
Jag har tittat och det verkar som man nu ska ha 20 000 miles extra för detta? men vad blir miles i total?
Är det 70.000? Jag har en kompis som har nämnt att han kanske kunde försöka uppgradera min flight på torsdag, och nu finns det O tillgänglighet på min flight så jag ville bara kolla om någon hade koll på detta för det hade varit lite skoj att ta F även om det är på A340 och inte nya F.
 

Senator

Moderator
Är den som skall uppgradera med i Miles & More eller Eurobonus? Detta går enbart att göra om man är M&M och till USA kostar det väl 50 000 + 20 000 för P och Z som är en dålig affär då en t/r i C kostar 105 000. Att uppgradera med poäng som M&M medlem är ingen bra affär
 
Toppen