Senaste nytt

Inställt flyg Asien/Europa

mtlmr

Medlem
Hej,

Jag har bokat en ToR-resa med Thai Air CPH-CGK med byte i BKK. 6/8-31/8

Thai har nu ställt in avgången CGK-BKK, och de 2 timmarnas planerade layover har nu blivit 9h.

Jag ringde till Thai och de var totalt ointresserade att ändra min bokning annat än till flyg långt senare eller tidigare. De skyllde på platsbrist - men vad jag kan se finns det plats i högre bokningsklasser. Måste de inte boka in mig i sådana i så fall?

Jag undrar således: Vad har jag för rättigheter? Är det att acceptera att bokas om till deras förslag eller närmsta lediga flyg, helt utan ersättning? Eller finns det mer jag kan kräva?

Finns det några möjligheter att få igenom någon kompensation via goodwill, och vilken strategi ska jag då applicera?
 

Thornado

Medlem
Nja, som jag förstår det så är det på hemresan som de bokat om honom till en tidigare avgång från CGK, men samma flight hem från BKK så han kommer hem enligt ursprunlig tidtabell, dvs ingen ersättning.
Jag *tror* även att eftersom de lämnat besked om detta minst 14 dagar innan så är alternativen bara att antingen acceptera ändringen eller att få pengarna tillbaka för biljetten.
 

mtlmr

Medlem
Thornado,

Tack, det var det jag var rädd för. De bokar om mig till ett tidigare flyg på hemvägen - så hemresan påbörjas tidigare, men samma tid för hemkomst.

Men stämmer det att de bara kan boka om mig till ett flyg som har plats i samma bokningsklass? Eller kan jag kräva att bli uppgraderad till Y tex, även om jag bara nu har W?
 

henrik l

Medlem
Tror att bokningsklass kan vara ett problem för hur hjälpsamma de är. Jag flög BOM-BKK-HKG för ett tag sedan i C och ursprungliga flighten BKK-HKG blev inställd och jag sattes på ett senare flyg. Biljetten var bokad på TG hemsida men jag fick ringa Mumbai, eftersom resan utgick därifrån. Var inga problem att boka om till en tidigare flight. Är det Thai i CPH som trilskas?

Råkade även ut för samma sak på Vietnam Airlines, inställt flyg på kvällen, ombokad till morgonflyg, åkte på en billigt eco-biljett. Skrev till dem och sa att jag kunde inte acceptera detta, eftersom jag var inbjuden och hålla ett seminarium när mitt flyg skulle gå. Blev utan knot ombokad till Cathay på kvällen. Så kan du hävda att du har ett viktigt möte, så kanske;)
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Tror att bokningsklass kan vara ett problem för hur hjälpsamma de är.

Jo, bokningsklass och status spelar garanterat roll. En variant (beroende på hur man är som person) är ju att vänta och inte höra av sig och låta det vara så länge. Desto närmare resedatum är det större chans att få som man vill är min erfarenhet. Gör de inget åt bokningen kan man ju ha is i magen och vänta ända tills man rest ut och ta det med Thai i BKK på utresan till och med. Beror alltså på hur mycket kontrollbehpv man har. :)
 

mtlmr

Medlem
Betyder en ändring av flygtiderna till andra alternativ att min biljett återgår till att bli icke ändringsbar/ej återbetalningsbar eller har man ångertid på det?
 

Erik M

Medlem
Jag har en bokning med Thai, businessbiljetter köpta för Eurobonus-poäng:
AKL - BKK [layover över natt] BKK - LHR

Nu tittar jag på hotell för layovern
Resan är i oktober. Hur sannolikt är det att någon av flighterna blir ändrad? Hur nära inpå kan jag vara mer säker på att inga ändringar görs?
Detta alltså för att veta om (när) jag kan boka hotellnatten non-refundable.
 
Jag har en bokning med Thai, businessbiljetter köpta för Eurobonus-poäng:
AKL - BKK [layover över natt] BKK - LHR

Nu tittar jag på hotell för layovern
Resan är i oktober. Hur sannolikt är det att någon av flighterna blir ändrad? Hur nära inpå kan jag vara mer säker på att inga ändringar görs?
Detta alltså för att veta om (när) jag kan boka hotellnatten non-refundable.
Jag skulle säga att sannolikheten är runt 0-100%.
 

palmen

Moderator
Jag har en bokning med Thai, businessbiljetter köpta för Eurobonus-poäng:
AKL - BKK [layover över natt] BKK - LHR

Nu tittar jag på hotell för layovern
Resan är i oktober. Hur sannolikt är det att någon av flighterna blir ändrad? Hur nära inpå kan jag vara mer säker på att inga ändringar görs?
Detta alltså för att veta om (när) jag kan boka hotellnatten non-refundable.
Boka den refundable. Man vet aldrig vad som händer. Att de skulle ta bort en flight eller schemalägga om totalt ser jag som mindre troligt. Förseningar kan ju dock alltid uppstå av en massa orsaker. Hotell i Bangkok är ju relativt billigt, kan väl inte kosta så mycket mer med en refundable rate? Annars får du kalkylera risken och ta smällen för vad det skulle kosta om det skiter sig med planerna.
 
Toppen