Senaste nytt

Hjälp! Vilket bonusprogram ska jag välja

maba

Medlem
Hej, nu behöver jag hjälp.

Jag har varit med i EB i lite mer än ett år och lyckades under den perioden skrapa ihop strax över 110k poäng vilket resulterade i ett EBG kort. Jag flyger ca 85% av gångerna med Star Alliance och då främst med LH och SK.

Tidigare nöjde jag mig med att samla poäng till mitt EB konto men nu har det gått upp för mig att det finns så många andra alternativ(tack BC). Nu skulle jag vilja vara lite vågad :) och först samla tillräckligt med poäng för att behålla min EBG status (50k) och sedan öppna ett nytt bonusprogram där jag kan samla miles så jag kan ta med frugan till spännande resmål.

Nu kommer mina frågor:

Jag skulle gärna vilja ha ett program där man slipper betala för bränsletillägget vid bonusresor och bara betalar skatterna d.v.s. så billigt som möjligt.

Vilket bonusprogram skulle passa mig bäst? Såg att Agehall la upp ett inlägg om United Mileage Plus, kan detta vara något eller finns det bättre inom Star Alliance?

AHO nämde att hos UA MP måste man flyga minst 4 UA flighter för att blit statusmedlem. Vad innebär det att vara statusmedlem måste man vara det eller klarar man sig utan. Undrar detta då ja aldrig kommer att flyga United Airlines.

Sen undrar jag hur det fungerar rent praktiskt när man registrerat sig för ett nytt bonusprogram, blir det till att använda sig av en handskriven lapp med bonusnummret vid incheckning tills kortet kommer med posten och kommer man in i loungerna på EBG kortet trots att man registrerat det andra bonusprogrammet på boardingpasset.

Tacksam för svar
 

agehall

Medlem
Det låter som du sitter i ungerfär samma sits som mig. UA MP eller US DM är dina bästa alternativ skulle jag tro.

Egentligen behöver man inte status hos dem, då du redan har EBG. Men det kan vara trevligt att kunna uppnå det..

Det är inga problem att stoppa in ett UA MP eller US DM nummer i din bokning och sedan använda ditt EBG-kort för loungeaccess etc. Dock kommer iaf jag att stoppa in mitt EBG-nummer och byta till det jag ska använda när jag checka in på flygplatsen.
 

pep

Medlem
Jeg ville overveje LH M&M, da status (soelv eller guld) varer i hele 2 aar uden man behoever at roere en finger. Kun 35000 for at faa soelvkort som alene giver lounge access og +20 kg baggage. Men skatterne paa award tickets er dyre. Til gengaeld er det ofte billigere at bruge points med LH til flight awards sammenlignet med UA og US...Amerikanske FFP programmer degenerer kraftigt og antal points for en rejse stiger hastigt. Plus deres upgrades er dyre og meget afhaengige af bookningsklasee - typisk skal man betale 3-500 usd for sin upgrade hvis man ikke har full fare billet...
 

agehall

Medlem
M&M är helt värdelöst som komplement till EB. Då kan man likagärna skippa EBG helt. Vitsen med ett "extraprogram" är att samla miles i ett program där det är enklare att ta ut awards, inte att få status. Dessutom har M&M ganska höga krav för att uppnå status.

Jag tycker inte att varken US DM eller UA MP har speciellt höga kostnader eller krav för upgrades, de ligger helt i linje med andra program om man tittar på *A awards. På deras egna flighter har de en massa konstigheter för sig, men risken att jag skulle vara intresserad av detta är liten.
 

pep

Medlem
Note taken! Men hvordan komplementerer UA og US bedre till EB end LH M&M, da de jo ogsaa er Star Allied? Jeg ved de har lidt andre airline partnere, men alligevel? Var de ikke bedre at have et superguldkort og bruge det til alt (indtjening og brug af miles?). Det er jo dyrt at kaempe for at bevare status hvert eneste aar, hvis man ikke faar tid at bruge sine points? Saa var det maaske bedre at have et non-Star Alliance medlemskab og soerge for at det ogsaa koerer godt (e.g. med et af de arabiske eller Sky Team?).

If we don't have excitement, what are we doing with our lives?
 

agehall

Medlem
Vitsen är att stoppa poäng i ett program där man lättare kan använda dem. Olika bonusprogram har ju olika regler och de amerikanska programmen har ganska bra regler, inget bränsletillägg samt bra platstillgång.

Själv har jag ju redan status med SkyTeam och jag har just nått EBG, så jag kan nu fritt stoppa poäng där jag tror de är enklast att använda - och det är vad hela frågeställningen handlar om. En bra anledning att inte börja samla i ytterligare en allians utan ha ett alternativ inom en man redan har status med, är att man kan använda sin status även om man är statuslös hos det FFP man krediterar till.

Normalt sett när man väljer ett FFP, så tittar nog de flesta på vilka statusförmåner som de olika alternativen ger. I denna situation är den delen dock helt ointressant (kanske inte helt, men det är iaf sekundärt). Nu är det mer earn/burn-ratio samt regler för awards som är intressanta.
 

Dr. Miles

Expert
Som jag svarede i agehalls tråd skulle jag rekommendera United Mileage Plus.

Klara fördelar med United Mileage Plus är:
  • Inget bränsletillägg på bonusresa.
  • One way award för halva miles.
  • Online award booking inkl. både Star Alliance och icke Star Alliance partner är möjlig.
  • De har fler icke Star Alliance partner än US Dividend Miles.
  • Man kan blanda både Star Alliance och icke Star Alliance partner flygningar i en bonusresa.
  • UA MP tillåter double open jaw(t ex Stockholm-Frankfurt, Munchen-Göteborg) och man kan ha både open jaw och en stopover(ej vid enkelresa). [US Dividend Miles tillåter antingen open jaw eller stopover per bonusresa]
  • De har vissa "sweet spot" i deras bonusresatabell. T ex Japan och Söderhavsöarna i Business class kostar endast 20.000 UA miles per enkelresa.
  • Deras online award bookingsida visar helt tokiga routing för samma miles på vissa stadskombinationer. (mer info kan ni läsa här.)

Här kan ni läsa detaljerad villkor om Star Alliance award med United Mileage Plus: Star Alliance air travel award rules
 
Last edited:

maba

Medlem
Tack ska ni ha för era svar, kommer nog att bli United Mileage Plus och precis som agehall nämner så är det ett bonusprogram där jag kan "bränna" milesen på bonusresor till en billig penning som jag är ute efter.

Jättetack AHO för listan med fördelar med United Mileage Plus, man skulle nästan kunna tro att du gnetar extra för UA :)

Praktisk fråga, reggar jag mig bara hos dem och kör på en handskriven lapp med bonusnummret vid incheckning tills kortet kommer samt uppger man någonstans vid registreringen på deras sida att man är EBG?
 

agehall

Medlem
Praktisk fråga, reggar jag mig bara hos dem och kör på en handskriven lapp med bonusnummret vid incheckning tills kortet kommer samt uppger man någonstans vid registreringen på deras sida att man är EBG?

De skiter nog i om du är EBG. Det är något du får ha med dig kortet för att visa på flygplatser och i lounger för att få dina *G förmåner. Annars är det bara att registrera sig och ha med sig sitt medlemsnummer på en lapp så fixar det sig vid incheckningen.
 
Toppen