Senaste nytt

Akut hjälp från er! Sjukdom på resmål 2-4-1

thh

Medlem
Hvorfor ikke få behandling derude hvor I er og hvor symptomerne formentlig er hurtigt genkendt af lokale læger? Hvis det er hurtigt diagnosticeret kan de formentlig få hurtig og effektiv behandling med det samme?

Vattkoppor = Skoldkopper. Behandlingen är att vänta ut det.
 
  • Gilla
Reactions: pep
Vilken amexfösäkring har du?

Menar du att amex då betalade 2000 per natt för de nätter ni fick stanna extra?

Hur ersattes ni dagarna innan resan blev förlängd?

Vi fick inget för kost, vi fick för förlängningen av hotell. Första nätterna fixade jag själv och fick tillbaka, dock inte hela (kostade 3500 per natt) utan för vad deras utvalda hotell kostade (runt 2000). Sen fixade SOS International hotell de sista nätterna.
 

jumbooze

Medlem
Vilken amexfösäkring har du?

Menar du att amex då betalade 2000 per natt för de nätter ni fick stanna extra?

Hur ersattes ni dagarna innan resan blev förlängd?
Sos International handhar ärenden å försäkringsbolags vägnar så jag antar det var försäkringsbolaget som avses, för liknande service via Amex behöver man nog ha minst Elite
 
1. Få fit to fly
2. Ring Tallin och håll tummarna att ni får er C klass ombokad så ni kan komma hem.
3. Om Tallin inte lyckas kan ni komma hem på hemförsäkringens räkning men
ALDRIG i C (man får bara C om det är medicinskt nödvändigt tex vid hög risk för DVT)
4.Försäkringen kommer inte dela familjen
5. Good luck och må den lille krya på sig :)
 

NiNE

Medlem
Det var jag som fastnade i USA för några veckor sedan, så låt mig dela med mig av mina erfarenheter.

Först och främst vill jag framföra min uppmaning att inte ta några risker, varken för er själva eller för övriga passagerare på planet. Även om ni tycker att ert barn är friskt nog för att flyga så kan smittan fortfarande spridas i kabinen, och det kan finnas t.ex. gravida ombord som kan drabbas mycket illa av vattkoppor. Dina försäkringar täcker er om ni stannar kvar, så ta det lugnt.

Vi är fem i familjen; äldsta barnet är fem år och han drabbades av vattkoppor första dagen på resan. Jag köpte resan med Amex 2-4-1 och flög i SAS Business. Skatterna betalades med Amex Premium, vilket inte har någon sjukdomsassistans. Vi är hemförsäkrade med Trygg-Hansa. Så här hanterade de inblandade ärendet:

SAS Tallinn: Kan boka om påbörjad resa om man har fått "Do not fly"-intyg. Dock är det mycket osannolikt att de fixar business-platser med så kort varsel.

SAS Gold-support: Kan inte göra något eftersom resan är bokad med voucher från Amex.

Trygg-Hansa: SOS International hanterar ärendet åt dem. SOS var oerhört professionella och ringde dagligen för att kolla status. De sköter alla ombokningar av hotell och flyg. De bad mig kolla med hotellet om det fanns rum lediga, annars skulle de fixa med något annat motsvarande. Gällande flyg så fixar de biljetter som de finner lämpliga, och knappast business. Jag nämnde att jag hade bokat business och förklarade anledningen till det, och SOS sa då att de kunde lägga in en notis om det (till Trygg-Hansa som skulle betala), men att det var osannolikt att jag skulle få det. De sa först att övriga familjen skulle flyga hem på ordinarie biljetter och att en förälder fick stanna, men jag sa då att det blir svårt då barnen är såpass små, och det hade de full förståelse för och därför var det ok att hela familjen stannade. Jag vet inte hur detta hanteras i fallet med ett barn och två föräldrar.
Vidare förklarade de att de ger ersättning för den tid man går miste om sin semester, och att de då skulle räkna att tre av fem hade kunnat utnyttja full semester och att det sjuka barnet plus en förälder hade gått miste om semestern, dvs vi kommer att få ersättning för antal hotellnätter multiplicerat med två femtedelar, samt någon form av ersättning för flygresan. Jag antar att de inte ger speciellt mycket ersättning för denna då den bokades med poäng, och dessa värdesätts inte speciellt högt av försäkringsbolagen (speciellt inte då det var 2-4-1 och därmed lägre antal poäng).
SOS skickade mail med sjukvårdsinrättningar som var ok att använda sig av, och de skickade alla betalningsinstruktioner direkt till dessa så att vi slapp lägga ut för sjukhusbesök.
Värt att nämna är att SOS initialt sa att hemresa fick ske tidigast sex dagar efter att sista blåsan hade torkat, men det var inget som kom på tal senare under processen.
Jag har vanlig hemförsäkring utan utökat reseskydd. Vissa bolag erbjuder ersättningsresa om man har förlorat mer än hälften eller liknande, men jag kan inte detaljerna för detta.

Amex: Jag läste i villkoren att de ger upp till 25.000 kronor per person i ersättning för avbruten resa och liknande, och efter samtal med deras handläggare på Solid så bekräftade han att jag fick köpa returbiljetter för max 25.000 kronor per person, eftersom jag hade rätt till motsvarande hemresa som jag hade bokat ursprungligen (dock hittar man knappast one-way business för 25.000 kr). Han såg inga problem med detta, men när jag ringde Amex när jag kom hem så sa en annan handläggare direkt att de inte har något skydd för sjukdom i det kort jag har, och att de därför inte betalar något. Det hade inte känts bra att chansa på att betala 125.000 kronor för biljetter och sen komma hem och höra att man inte får någon ersättning för detta. Hon bekräftade dock att jag kunde få självrisken som Trygg-Hansa betald av reseförsäkringen på mitt Amex Premium.

Det hela slutade med att vi fick friskhetsintyg och "fit for fly" samma dag som ursprunglig hemresa var bokad, så vi slapp boka om. Det var precis det vi ville eftersom det för vår del även handlade om att undvika att övriga två barn blev smittade, eftersom vi då hade fått stanna en månad extra. Jag har inte skickat in mina anspråk till respektive bolag ännu så jag kan tyvärr inte rapportera om slutligt utfall.

Lycka till.
 

Agö

Medlem
Det var jag som fastnade i USA för några veckor sedan, så låt mig dela med mig av mina erfarenheter.

Först och främst vill jag framföra min uppmaning att inte ta några risker, varken för er själva eller för övriga passagerare på planet. Även om ni tycker att ert barn är friskt nog för att flyga så kan smittan fortfarande spridas i kabinen, och det kan finnas t.ex. gravida ombord som kan drabbas mycket illa av vattkoppor. Dina försäkringar täcker er om ni stannar kvar, så ta det lugnt.

Vi är fem i familjen; äldsta barnet är fem år och han drabbades av vattkoppor första dagen på resan. Jag köpte resan med Amex 2-4-1 och flög i SAS Business. Skatterna betalades med Amex Premium, vilket inte har någon sjukdomsassistans. Vi är hemförsäkrade med Trygg-Hansa. Så här hanterade de inblandade ärendet:

SAS Tallinn: Kan boka om påbörjad resa om man har fått "Do not fly"-intyg. Dock är det mycket osannolikt att de fixar business-platser med så kort varsel.

SAS Gold-support: Kan inte göra något eftersom resan är bokad med voucher från Amex.

Trygg-Hansa: SOS International hanterar ärendet åt dem. SOS var oerhört professionella och ringde dagligen för att kolla status. De sköter alla ombokningar av hotell och flyg. De bad mig kolla med hotellet om det fanns rum lediga, annars skulle de fixa med något annat motsvarande. Gällande flyg så fixar de biljetter som de finner lämpliga, och knappast business. Jag nämnde att jag hade bokat business och förklarade anledningen till det, och SOS sa då att de kunde lägga in en notis om det (till Trygg-Hansa som skulle betala), men att det var osannolikt att jag skulle få det. De sa först att övriga familjen skulle flyga hem på ordinarie biljetter och att en förälder fick stanna, men jag sa då att det blir svårt då barnen är såpass små, och det hade de full förståelse för och därför var det ok att hela familjen stannade. Jag vet inte hur detta hanteras i fallet med ett barn och två föräldrar.
Vidare förklarade de att de ger ersättning för den tid man går miste om sin semester, och att de då skulle räkna att tre av fem hade kunnat utnyttja full semester och att det sjuka barnet plus en förälder hade gått miste om semestern, dvs vi kommer att få ersättning för antal hotellnätter multiplicerat med två femtedelar, samt någon form av ersättning för flygresan. Jag antar att de inte ger speciellt mycket ersättning för denna då den bokades med poäng, och dessa värdesätts inte speciellt högt av försäkringsbolagen (speciellt inte då det var 2-4-1 och därmed lägre antal poäng).
SOS skickade mail med sjukvårdsinrättningar som var ok att använda sig av, och de skickade alla betalningsinstruktioner direkt till dessa så att vi slapp lägga ut för sjukhusbesök.
Värt att nämna är att SOS initialt sa att hemresa fick ske tidigast sex dagar efter att sista blåsan hade torkat, men det var inget som kom på tal senare under processen.
Jag har vanlig hemförsäkring utan utökat reseskydd. Vissa bolag erbjuder ersättningsresa om man har förlorat mer än hälften eller liknande, men jag kan inte detaljerna för detta.

Amex: Jag läste i villkoren att de ger upp till 25.000 kronor per person i ersättning för avbruten resa och liknande, och efter samtal med deras handläggare på Solid så bekräftade han att jag fick köpa returbiljetter för max 25.000 kronor per person, eftersom jag hade rätt till motsvarande hemresa som jag hade bokat ursprungligen (dock hittar man knappast one-way business för 25.000 kr). Han såg inga problem med detta, men när jag ringde Amex när jag kom hem så sa en annan handläggare direkt att de inte har något skydd för sjukdom i det kort jag har, och att de därför inte betalar något. Det hade inte känts bra att chansa på att betala 125.000 kronor för biljetter och sen komma hem och höra att man inte får någon ersättning för detta. Hon bekräftade dock att jag kunde få självrisken som Trygg-Hansa betald av reseförsäkringen på mitt Amex Premium.

Det hela slutade med att vi fick friskhetsintyg och "fit for fly" samma dag som ursprunglig hemresa var bokad, så vi slapp boka om. Det var precis det vi ville eftersom det för vår del även handlade om att undvika att övriga två barn blev smittade, eftersom vi då hade fått stanna en månad extra. Jag har inte skickat in mina anspråk till respektive bolag ännu så jag kan tyvärr inte rapportera om slutligt utfall.

Lycka till.
Lysande. Det här borde du nästan göra till en liten guide, mkt värdefullt.
 

NiNE

Medlem
Såhär i efterhand har jag funderat på om jag hade haft nytta av ytterligare försäkringar. Hade jag haft Amex Elite hade jag fått sjukvårdsassistans, men eftersom jag ändå fick detta på ett förstklassigt vis genom Trygg-Hansa och SOS International så ser jag inte någon större fördel av Amex Elite.

En komplettering av mitt tidigare inlägg:

Gällande ombokning av flygbiljetterna av SAS Tallinn så frågade jag om de kunde boka om med annat Star Alliance-bolag, men eftersom jag hade bokat SAS (som kostar 50% poäng för barn) så hade det blivit svårt eftersom övriga bolag hade kostat betydligt fler poäng och mer i skatter.

Om vi hade stannat kvar hade Trygg-Hansa gett en dagersättning för mat etc, och denna var på runt 75 kronor om jag minns rätt. Alltså ingen vidare täckning där.
 

pswe

Medlem
Han såg inga problem med detta, men när jag ringde Amex när jag kom hem så sa en annan handläggare direkt att de inte har något skydd för sjukdom i det kort jag har, och att de därför inte betalar något.

Snygg summary!

Lite oroväckande kommentar från Amex, var det kopplat till deras friskrivning att om du täcks av hemförsäkringen så får du inget från dem? Har svårt att se från vilkoren att det inte gäller vid sjukdom.
 

NiNE

Medlem
Snygg summary!

Lite oroväckande kommentar från Amex, var det kopplat till deras friskrivning att om du täcks av hemförsäkringen så får du inget från dem? Har svårt att se från vilkoren att det inte gäller vid sjukdom.

Jag vet inte vad hon baserade det på. Den första handläggaren sa att det var fritt fram, så jag tog hans uppgifter och noterade tid etc för vårt samtal, så att jag skulle kunna ha en referens i eventuella tvister framöver.
 
1. Få fit to fly
2. Ring Tallin och håll tummarna att ni får er C klass ombokad så ni kan komma hem.
3. Om Tallin inte lyckas kan ni komma hem på hemförsäkringens räkning men
ALDRIG i C (man får bara C om det är medicinskt nödvändigt tex vid hög risk för DVT)
4.Försäkringen kommer inte dela familjen
5. Good luck och må den lille krya på sig :)
Välkommen till BC, du har ju valt ett namn som förpliktigar. Jag vet inte vilka försäkringar du är expert på men jag måste rätta dig i ditt påstående ovan. Försäkringen kan visst dela på familjen. SOS International gjorde allt för att en förälder plus en fyraåring skulle åka hem när ettåringen låg på sjukhus. Krävdes beslut högt upp i hierarkin för att alla skulle stanna. Kan vara så att mitt kämpande har ändrat handboken som SOS International har att följa, men jag är ytterst tveksam.
 
Toppen