Senaste nytt

Gott och blandat om Taipei-Kuala Lumpur med Malaysia Airlines

nilsson

Medlem
Jag behövde flyga TPE-KUL igår och letade efter biljett för två veckor sedan. Jag hittade inga vettiga direkt-flighter inom skyteam (jag är inte riktigt uppe i platinum än i år), så det föll till slut på Malaysia Airlines economy för 2200:-. Väl i shopping-wizarden på deras site så frågar de om jag vill ha flexibel biljett för 1000:-. Det verkar onödigt, för det är ju just de oflexibla tiderna som gör att jag valt MH till att börja med. Sedan frågar siten om jag vill ha business för 150:-. I det ingår business. Självklart val.

Nåväl, igår gick flighten, och jag hade inte räknat med att få några miles. MH har ett eget program Enrich, med skumma regler, vilket jag funderade på att gå med i för retroaktiva miles, om ingen annan möjlighet gavs. Döm om min förvåning när alla agenterna i MHs inchecking hade SkyTeam pins och glatt accepterade mitt FB kort (återstår att se om det faktiskt blir något av det förstås).

Alla flygbolagen bredvid MH i terminal 1 (China Airlines(?), China Southern och Vietnam Airlines) har ett väldigt tydligt infört Sky Priority-koncept med skyltar, röda mattor och uniformerade kvinnor som bevakar kön. Inget sådant hos MH.

Jag fick en lounge voucher från MH för China Southerns lounge (gemensam för alla SkyTeam). En väldigt trevlig lounge dessutom, med bemannad nudelstation där man beställer från en pekskärmsmeny. Panama Beef noodle with sweet bean paste var lagom kryddig.

Den 4:40 långa resan var sedan en 737-800 i 2+2 konfiguration i C. Jag väljer alltid MHs guavajuice istället för välkomstchampagne, och trevligt nog var resan lång nog för att de skulle servera deras signaturrätt kolgrillade kyckling-satay med jordnötssås, gurka och lök, innan den riktiga serveringen kom igång. En annan detalj som jag inte sett tidigare var att de drog för skynket igen efter landning tills alla i C lämnat planet (gissar jag).
 

Dr. Miles

Expert
Jag tog morgonflighten(07:45) på samma sträcka vilket opererades av Boeing B777(som kom från Los Angeles) just för att undvika narrobody plan.
Servicen var OK och de serverade kyckling/lammsatay redan på morgonen.

Malaysia Airlines Business class 02.jpg

F.ö. blev jag förvånad när Malaysia Airlines annonserade att de skulle bli medlem av oneworld.
Jag trodde att de skulle bli medlem av Skyteam.
 

Dr. Miles

Expert
Jo, de har mer samarbets-/codeshare partner i Skyteam(AF, KL, KE, CZ, MU, DL) än i oneworld(JL, CX, RJ).
Jag tyckte även konstigt av oneworld att välja en partner som har hubb(Kuala Lumpur) dit bara tre flygbolag(JL, CX, RJ) flyger.
 

Senator

Moderator
Jo, de har mer samarbets-/codeshare partner i Skyteam(AF, KL, KE, CZ, MU, DL) än i oneworld(JL, CX, RJ).
Jag tyckte även konstigt av oneworld att välja en partner som har hubb(Kuala Lumpur) dit bara tre flygbolag(JL, CX, RJ) flyger.

Eller så är det andra vägen... Man täcker in en ny marknad.

Min gissning? "Kangaroo Route" det vill säga UK (jag lägger till Europa) till Australien är inte längre lönsamt för BA/Qantas om jag har uppfatta rätt från andra källor. Jag tror att med MAS som medlem, kan man bilda en ny JV som kanske är mer lönsam via KUL. Som sagt en gissning....
 
Toppen