Senaste nytt

Caseövning: Optimering resor 2011/2012!

J.A

Ny medlem
Stort tack till alla som delar med sig av sina kunskaper här!
Har länge velat lära mig mer om hur man optimerar sitt resande utifrån givna förutsättningar, detta är by far den bästa informationskällan jag stött på.

Tänkte erbjuda er veteraner en möjlighet att briljera ytterligare, samtidigt som jag och andra får lite experthjälp :)

I och med nytt jobb samt en flickvän som ska plugga utomlands i ett år, kommer mitt resebeteende förändras ganska radikalt. Eftersom jag vill göra det bästa av det kommande året tänkte jag att det vore kul att göra ett litet case av detta på forumet! Vore kul med "helhetsstrategier" men även tips på delar av caset. Eftersom mitt case antagligen är ganska vanligt hoppas jag att fler flugviktare som jag kan få nytta av era tips!

Lägger upp givna förutsättningar i nästa post, och hoppas på många kul förslag!

Thank you for flying with us!
J.A.
 

J.A

Ny medlem
Givna förutsättningar:

Kommande Resor:
> 1-3 flygresor ToR per månad. Till Göteborg, Malmö och Umeå. Vilka veckodagar som helst, 1-7 dagar.
> 1 tågresa ToR per månad till Linköping. Vilka veckodagar som helst, 1-7 dagar.

Flickvännen kommer plugga i Hong Kong ett år, så till detta läggs:
> 1 resa till Hong Kong i oktober, ca 10 dagar.
> 1 resa till Dubai i februari, ca 3 dagar.
> 1 resa till Filippinerna, när som helst under hösten -11 eller våren -12, ev i samband med HK
> 1-2 valfria resor vartsomhelst i världen, tips? :)

Under samtliga utlandsresor kommer jag möta upp henne där, medan hon flyger dit från HK.

Boende:
Sverige - Elite Hotels (företagsavtal)
Utomlands - ?

Nuvarande kort/nivå:
EBB: 90.000 points, 11 kvalificerande flygningar innan 31a oktober för EBS
Elite Hotels: Silvernivå, 5 nätter kvar till Svart kort.
Amex/EB (precis signat, tidigare haft Mastercard/EB): för utlägg i jobbet.
Eurocard Platinum: för privata köp, loungeaccess och concierge

Gillar:
Maximal utdelning i termer av poäng och kickbacks, främst bonusresor och uppgraderade biljetter!
Skulle gärna uppgradera min flickväns biljett som överraskning när vi skall ses någonstans i världen.
Uppskattar all typ av komfort så som lounger och snabbare passager, men är flexibel utav bara attan om det är en bra deal
Lyssnar gärna på tips om resmål ni gillar!


Frågeställning:
Hur får man ut mesta möjliga av detta? Det vill säga:
> Har jag de rätta medlemskapen/korten?
> Vilka bolag ska jag flyga med/ vilka rutter bör jag ta? Både Inrikes och Utrikes?
> Är det något jag snarast borde ändra i mitt resebeteende?
> Var bör jag lägga mina poäng för att få mest "Bang for your buck" under resorna
> Bör jag tajma in någonting när jag bokar mina resor?
> Allmänna "tänk på att..."?
> Kloka grejer som ni gör av ren reflex, men som jag inte fattat än... :)


Hmm, det var ingen liten post man premiärade med...
Ser fram emot era pointers!

Fasten your seatbelts
J.A.
 
Last edited:
Om du väljer avgångstider själv när du reser med jobbet så kan du t.ex. välja avgångar där det inte finns economy biljetter utan endast economy extra och business class. I de flesta fall (SAS) så kostar det ungefär 400kr mer att flyga i business än att flyga i economy extra på t.ex. ARN - CPH på avgångar som saknar economy class. Det kan man kanske motivera om chefen undrar? Jag brukar oftast boka så att jag reser före och/eller efter arbetstid för att kunna vara på kontoret så mycket som möjligt och då brukar det finnas flyg som saknar economy class. Behöver du dessutom ha med dig flera väskor eller tyngre väskor så kan du ju motivera business class kanske. Allt för att få in så många poäng som möjligt.

Nu ska du ju bara flyga inrikes genom jobbet som jag förstår det, men om du ska flyga till andra länder så kan du försöka kolla upp om du kan flyga via andra länder. T.ex. om jag ska till SVG så flyger jag ARN-CPH-SVG istället för ARN-OSL-SVG då inrikes i Norge varken ger poäng eller kvalificerade flygningar med SAS.

Och eftersom du kommer åka mest inrikes så skulle jag tro att du tjänar på att flyga med SK så mycket som möjligt även på semestern.
 

Dr. Miles

Expert
Jag skulle påstå att det kommer ingenvärt med de få poäng du tjänar med jobbresor.

Om du vill flyga till Asien(från Hong Kong norrut och österut) i Business class, rekommenderar jag "Buy 19,000 bmi miles" magic.

Du skaffar så många bmi konto så möjligt och köpa 19,000 bmi miles till varje konto.
Det kostar 243 GBP att köpa 19,000 bmi miles.

Sedan kan du boka Star Alliance award som enkelresa för halva miles, och Miles+Cash.

Du behöver 18,750 bmi miles + 127.50 GBP + 4.50 GBP + skatter för enkelresa mellan Sverige-Hong Kong.

Om du väljer flygbolag som SWISS eller Air China dit, klarar du dig med låga bränsletillägg.+skatter. (ca 1,100-1,400 SEK enkel)

Alltså, 243 GBP + 127.50 GBP + 4.50 GBP + 1,400 SEK per enkel resa.
Totalt ungefär 5,200 SEK per enkel inkl. inköp av miles.
Det är nästan ingen idé att köpa dyra ekonmiklass biljetter dit.
 

gdaily

Medlem
> 1-3 flygresor ToR per månad. Till Göteborg, Malmö och Umeå. Vilka veckodagar som helst, 1-7 dagar.

Avskyr att säga det, eftersom jag ogillar SAS, men med det flygmönstret så ska du definitivt lägga dina flygningar på Eurobonus, i alla fall ekonomiflygningarna. Efter 40 enkelresor har du SAS guldkort, och det går snabbt om du är lite kreativ i dina bokningar (ska du till Malmö så flyger du från Köpenhamn via Göteborg på hemresan exempelvis...)

När du väl fått guldstatus så kan du kreditera eventuella businessclassresor på ett kort med roligare redemptionnivåer, exempelvis Bmi (som tyvärr kommer införlivas i Miles&More vad det lider).

Det viktigaste är dock i mina ögon att få guldkortet (fasttrack och loungerna).

1 tågresa ToR per månad till Linköping. Vilka veckodagar som helst, 1-7 dagar.
Fixa SJ Priokort. Använd de poängen att köpa SJ tågbiljetter Stockholm-Arlanda de gånger du betalar denna resa själv.
 
Last edited:

J.A

Ny medlem
Kanon, precis den typ av tips jag önskade! :)

@Hyperion: Kommer nog bli lite nordenresor också. En allmän fråga bara: Kan man "routa om" sin resa direkt på SAS-siten trots att det bara presenteras direktbiljetter? Eller måste man boka separata resor t.ex. Sthlm-gbg, gbg-köpenhamn istället för Sthlm-köpenhamn direkt? (Förväntad return på jobbresorna är egentligen inte mer än att få ett EBG asap, lite snålt med points på dessa resor...)

@AHO: Tack, såg dessutom att idag är sista dagen på deras +20%-kampanj vid köp av miles :). Lite följdfrågor då: kan jag regga flera konton i mitt namn rätt av eller behöver man snitsa till det? Lät som en ruggigt bra deal med tanke på att de biljetter jag sett hittills ligger på ca 6.000 för economy. Hur långt i förväg bör man boka sin biljett med ett sånt tillvägagångssätt?

@Ola: Tack. Du menar alltså jag bör jobba upp mig till EBG och sen lägga poängen på BMI? Verkar vara många som föredrar BMI (speciellt framför Eurobonus), how come? :)

Tack gents, känns redan bättre :)

/J.A
 

J.A

Ny medlem
Sedan kan du boka Star Alliance award som enkelresa för halva miles, och Miles+Cash.

Du behöver 18,750 bmi miles + 127.50 GBP + 4.50 GBP + skatter för enkelresa mellan Sverige-Hong Kong.

Om du väljer flygbolag som SWISS eller Air China dit, klarar du dig med låga bränsletillägg.+skatter. (ca 1,100-1,400 SEK enkel)

Tack för dina tips, ytterligare en first-timer-inquiry: Om man då skall flyga t.ex. Air China från Arlanda enl ovanstående koncept, bokas detta via Air Chinas hemsida eller via BMI??

Ha överseende ett tag till... :)

/J.A
 

Dr. Miles

Expert
Det är alltid programmet där du använder dina miles/poäng ifrån som gäller.

T ex om du använder dina bmi miles, måste du ringa till bmi för att boka Star Alliance pratner bonusresor.
 

gdaily

Medlem
@Ola: Tack. Du menar alltså jag bör jobba upp mig till EBG och sen lägga poängen på BMI? Verkar vara många som föredrar BMI (speciellt framför Eurobonus), how come?

Relativt låg tröskel för guldkort (38.000 poäng har jag för mig) är ett skäl (men du tar ju enkelt Guld på Sas som sagt). Ett annat, och det stora skälet antar jag, är att de har "hälften cash hälften poäng"-redemtions som AHO beskrev i tråden, dessutom enkelresor om man känner för det (vilket gör att man kan sy ihop väldigt flexibla resor, jag har ex en enkelresa bokad Miami-Dusseldorf-Stockholm för 19k miles plus pengar i business).

Du kan läsa om min redemptionbokning här:http://www.businessclass.se/reserapporter/735-bonuspoaengsrensning-stockholm-miami.html

Lustigt nog, Rob74 skulle visst med på samma kryssning, och vi kände inte varandra sedan tidigare! Hans bokning hittar du här: http://www.businessclass.se/reserap...-economy-business-och-first-kiruna-miami.html

Får jag föreslå att du och flickvännen hänger på också?

Lite följdfrågor då: kan jag regga flera konton i mitt namn rätt av eller behöver man snitsa till det?
Flera konton i ditt namn lär inte vara tillåtet. Däremot har Bmi houshold accounts, där du kan vara housholdöverhuvud, och flickvännen flickvän...

? Lät som en ruggigt bra deal med tanke på att de biljetter jag sett hittills ligger på ca 6.000 för economy. Hur långt i förväg bör man boka sin biljett med ett sånt tillvägagångssätt?
Du bör boka biljetterna så fort som möjligt, för det finns bara ett par redemtionbiljetter på varje flygning, så de tar snabbt slut. Men en sak som är mycket bra med redemtionbiljetter är att de *oftast* är avbokningsbara (ibland får man betala en liten slant, ibland får man tillbaks 75% av poängen bara, olika regler för olika allianser så kolla upp noga), vilket gör att de är flexibla om du får ändrade planer.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
När du bokar Asienbiljetterna så se till att du inte automatiskt bokar billigast möjliga utan att det är en bokningsklass du får 100% poäng för. Skillnaden kan vara bara några hundralappar men 6000 poäng.
 
Toppen