Senaste nytt

En halv miljon fler reste med SAS första halvåret 2012

Aktieägare info:

Trots hård konkurrens visar SAS koncernen en fortsatt positiv trafiktillväxt med
en ökning på 5,8% i juni. Antalet passagerare ökade med 3,6% och uppgick till
2,6 miljoner. Sedan årsskiftet har SAS transporterat över en halv miljon fler
passagerare än motsvarande period föregående år.
Trafiken fortsatte att öka starkt under juni, framför allt på de
interkontinentala linjerna där trafiken ökade med 11,1%. På Asienlinjerna steg
trafiken med över 30% jämfört med 2011, delvis tack vare linjen till Shanghai.
SAS har i dagarna annonserat öppnandet av en ny linje till San Francisco från
april 2013. SAS kommer att hantera den nya produktionen med existerande resurser
genom att säsongsanpassa långlinjeprogrammet.


Totala kabinfaktorn sjönk något från en hög nivå, framför allt på grund av
effekter från strejken i Norge bland säkerhetspersonalen på de norska
flygplatserna.

- Det är beklagligt att strejken bland säkerhetspersonalen i Norge påverkar våra
kunder, men jag noterar att vi trots detta under juni hade nöjet att välkomna 92
000 fler passagerare ombord. Det är också glädjande att vårt trafikprogram med
många nya destinationer har fått ett gott genomslag i marknaden, säger Rickard
Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Enhetsintäkten, RASK var 2,6% högre under maj (rapporteras med en månads
fördröjning), samtidigt som yielden sjönk med 2,5%, delvis påverkad av Shanghai
destinationen. Under juni förväntas förändringen av yielden och RASK att bli
svagt negativa.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations

SAS koncernens trafiktal publiceras kl 11 den femte arbetsdagen följande månad.
Intäktsmått (RASK och Yield) publiceras preliminärt för månaden och med utfallet
en månad senare. För detaljerad information och definitioner om SAS koncernens
trafikutveckling hänvisas till www.sasgroup.net

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag (http://www.sas.se/) med dagliga
flygresor till destinationer (http://www.sas.se/resmal/) i Europa, USA och
Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 27 partners
erbjuda över 1100 resmål världen över i 185 länder. För mer information, besök
www.sas.se.

Denna information skickades av Cision http://www.cisionwire.se
Följande filer finns att ladda ned:
http://mb.cision.com/Main/290/9280813/28406.pdf
 

jurgenb

Medlem
Min rekommendation från tidigare står sig med andra ord - SAS har endast att tjäna på long haul satsningar versus att försöka konkurrera med lågprisbolagen inom både Sverige och Europa.

Sen hade du ju Tommy även besvarat tråden kring hur SAS löser CPH-SFO flygningarna med fetmarkeringen..

Även om jag personligen trots EBG nog inte kommer köra CPH-SFO utan fortsätta åka ner 1h till söderut ARN-FRA/MUC och åka betydligt modernare plan på 11h long haulen över drickat!
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Även om jag personligen trots EBG nog inte kommer köra CPH-SFO utan fortsätta åka ner 1h till söderut ARN-FRA/MUC och åka betydligt modernare plan på 11h long haulen över drickat!

PAX som har bekvämt avstånd till CPH och ska till SFO kommer nog välja SK. Däremot, ska de till tex LAX eller någon annan flygplats i västra delen av kontinenten så ligger LH/BA mfl klart bättre till. Byte från Int till Dom i US är inget någon vill göra frivilligt. Då är MUC/FRA bättre om man åker LH-LH eller SK-LH.
 
Toppen