Senaste nytt

Uttagsavgift vid köp av valuta på Forex med kort

Jacob

Medlem
Det här är kanske lite off-topic, men ändå inte.

Nuförtiden fungerar kreditkort alldeles utmärkt för de flesta utgifter när man är ute och reser, men ibland är det ändå praktiskt (eller t.o.m nödvändigt) att ha med sig lite sedlar i lokal valuta.
I mitt fall är det oftast Forex som får äran att ordna valutan och oftast kontoret på Arlanda terminal 5.

Jag har dock noterat att när jag köper valuta och betalar med kort blir jag förutom själva valutaköpet även debiterad en uttagsavgift på 35 kr.

Var kommer denna avgift ifrån? Är det något Forex hittat på? Eller någon annan?
Om jag köper något i Sverige med ett svenskt kreditkort borde det väl räknas som vilket köp som helst?

Det ännu mer fåniga är att det finns en bankomat två meter bort, så det blir alltså billigare att först gå dit och ta ut svenska kronor i kontakter för att sedan gå tillbaka två meter och växla, istället för att direkt betala med kort.
 

Dr. Miles

Expert
Om jag har förstått rätt, det räknas som kontantuttag. (Du köper kontant i annan valuta än i SEK bara.)

Därför debiterar ditt kortutgivare uttagsavgift + ränta tills du betalar tillbaka.
Och så klart får du inga poäng/miles heller..
 

Alx

Medlem
Kreditkortsföretag ser valutaköp som ett kontantuttag och tar ut en avgift för detta. Till exempel så tar AMEX 2% i avgift vid valutaväxling. Det ovanpå Forex redan extrema valutaspread gör det hela till en mycket dålig affär då ett kontanuttag i utlandet är bankens spotkurs samt 2% växlingsavgift. Är det ett uttag utanför Europa tar banken även ut en avgift om 35:- för själva uttaget. Denna avgift är inte särskilt svår att förhandla bort hos sin bank.

Är det någon mer som har konstaterat att Forex vid finanskrisens start ökade sin spread rejält för samtliga valutor. Detta är något man fortfarande inte har justerat vilket gör att Forex aldrig är billigare än ett kontantuttag i utlandet. Det finns endast ett enda undantag (vad jag vet) från detta och det är kontantuttag på lägre än ca 500:- utanför EU.

Forex is an extra "tax" on the poor and stupid!
 

tourist

Medlem
Ja, Forex-köp = kontantuttag!

men ibland är det ändå praktiskt (eller t.o.m nödvändigt) att ha med sig lite sedlar i lokal valuta.
I mitt fall är det oftast Forex som får äran att ordna valutan och oftast kontoret på Arlanda terminal 5.

Bäst kurs får du om du använder ett kort utan valutaväxlingsavgift (som GE Moneybanks blå kort eller ICAs bankkort) kopplat till ett konto med lite lagom mycket pengar på och sedan gör ett bankomatuttag i utlandet. Men det visste du säkert redan. Om man ska till något exotiskt eller primitivt ställe utan så mycket bankomater har man kanske inget val. Forex är annars bättre att spara pengar hos än att köpa valuta av!
 

DHXSTHLM

Medlem
Hej,

Ser att tråden är några år gammal och tänkte återuppliva den med en fråga.

Jag har ett AMEX premium kort och har behov att köpa 4000USD. Hur går det till om jag köper valutan hos Forex i Sverige? Är det fortfarande 2% avgift som gäller då som AMEX tar ut?

Tack.
 

mtlmr

Medlem
Kolla dina villkor. Nytecknade SAS EB premium säger:

"Kontantuttag kostar 4 % av uttaget belopp, lägst 25 kr per uttag."

4000 usd ska helst inte köpas på Forex, utan tas ut i automat på plats (helst med GE/ICA/Coop, som saknar uttagspåslag). Om det inte är möjligt, använd ditt vanliga debetkort. Endast om du nödvändigtvis måste ha din kredit för beloppet, med Amexet.

Hej,

Ser att tråden är några år gammal och tänkte återuppliva den med en fråga.

Jag har ett AMEX premium kort och har behov att köpa 4000USD. Hur går det till om jag köper valutan hos Forex i Sverige? Är det fortfarande 2% avgift som gäller då som AMEX tar ut?

Tack.
 

DHXSTHLM

Medlem
Hej,

Tack för svar. Jag brukar också ta ut pengar på plats med ett vanligt handelsbanken debit kort för att undvika forex.

I denna situation är det Iran som jag ska åka till. Där man måste ha kontanter då inga internationella kort funkar pga sanktioner. Därav frågan.

Jag såg att man kunde få billigare om man gick till ett bankkontor. Dock hanterar de enbart max 5000sek åt gången tyvärr.


Kolla dina villkor. Nytecknade SAS EB premium säger:

"Kontantuttag kostar 4 % av uttaget belopp, lägst 25 kr per uttag."

4000 usd ska helst inte köpas på Forex, utan tas ut i automat på plats (helst med GE/ICA/Coop, som saknar uttagspåslag). Om det inte är möjligt, använd ditt vanliga debetkort. Endast om du nödvändigtvis måste ha din kredit för beloppet, med Amexet.
 

Travler

Medlem
ICA har 1,25% valutapåslag men ingen avgift som många andra kort har.

Bästa är Coop Medmera mer kortet som varken har avgift eller % påslag. Däremot vilktigt att man där tar ut pengarna från rätt "konto" på coop kortet. Tar man ut det från kreditkortsidan eller saknar tillräckligt med pengar på kortet får man ett ganska saftigt påslag.
 

apknug

Medlem
ICA har 1,25% valutapåslag men ingen avgift som många andra kort har.

Bästa är Coop Medmera mer kortet som varken har avgift eller % påslag. Däremot vilktigt att man där tar ut pengarna från rätt "konto" på coop kortet. Tar man ut det från kreditkortsidan eller saknar tillräckligt med pengar på kortet får man ett ganska saftigt påslag.
Santander funkar på samma sätt som Coop, men har ingen årsavgift.
 
Toppen