Senaste nytt

GPS spårsändare i Hyrbilar?

Homer

Medlem

Namibia, som visst ska sortera under Sydafrika men där har jag trots många hyror aldrig sett något liknande.

Finns ju möjligheten att det inte är mer än ett hotfullt klistermärke.
Namibia.JPG
 

Jonas C

Medlem
Har noterat att några av de hyrbilar jag har hyrt från Sixt på senaste tiden har haft en GPS tracker i ODBII uttaget.
BMW är väl exceptionellt stöldbegärliga? I synnerhet rattar och displayer på instrumentbrädan. Vågade inte kika om det satt någon GPS tracker på mina senaste hyror. Dock undrar jag vad som händer om man kör bilen i över 210km/h, ifall trackern märker av det.
 
BMW är väl exceptionellt stöldbegärliga? I synnerhet rattar och displayer på instrumentbrädan. Vågade inte kika om det satt någon GPS tracker på mina senaste hyror. Dock undrar jag vad som händer om man kör bilen i över 210km/h, ifall trackern märker av det.

Kolla hyresvillkoren. Står det inget där är det nog "fritt fram".
 

Homer

Medlem
Finns ofta något i det finstilta liknande detta

Prohibited use of the car
...conduct that could be charged as a crime
 

kaktusen

Medlem
Att spåra via GPS har väldigt lite eller inget alls att göra med stölder. Och inget att göra med hur fort man kör. Det används primärt för att se om bilen befinner sig i en zon som är förbjuden. Beror mycket på vilket land man befinner sig i men många bolag har länder, läs skitländer, specificerade i kontraket dit man inte får åka. Detta är programmerat i systemen hos bolagen och de får då en alert.
 

AABack2ARN

Medlem
Så här står det avseende nyttjandet av persondata i Advantages hyrbilsvillkor. Gillar näst sista meningen ;) Vad det sedan betyder i praktiken har jag ingen aning om.

CCI20170507.png


Dollar skriver i sitt avtal att identifierbar data om dig som person kan förekomma och förbehåller sig rätten att nyttja denna data på ett rimligt sätt som de anser nödvändigt för att skydda sin verksamhet eller följa lagen. I övrigt hänvisar de till ett dokument man beställa skriftligt eller läsa på webben...

Vet faktiskt inte om hyrbilarna jag hade var utrustade med spårsändare.
 
Jag har ett minne av att jag för länge sedan, typ 20 år sen, läste om ett fall i USA där någon hade tagit bilen utanför de delstater som ingick i de fria milen, och blivit debiterad körsträcka för det han hade kört utanför staten. Tror att domstolen gick på hyrbolagets linje.
 
Toppen