Senaste nytt

Uppgraderingar och poäng

fopes

Medlem
Hej,
Ni som har koll - om man blir uppgraderad (op-up) ska man få poäng för den uppgraderade bokningsklassen eller originalklassen?

Jag flyger i princip varje vecka med SAS inom Europa och har senaste året som EBG enbart blivit uppgraderad en gång. Den gången fick jag poäng för den uppgraderade klassen (Business).

I förra veckan flög jag Swiss för första gången någonsin (ARN-ZRH) och blev uppgraderad vid gaten från Economy till Business. Jättekul start på semestern! Dock noterade jag nu när jag kollar Eurobonussaldot att jag bara fått 250 poäng enligt originalbokningsklassen - T.
Ska det vara så? Jag har boardingkort där det står C -business. Kan man skicka in det och få poängen efterregistrerade?
 

Dr. Miles

Expert
Jag skulle påstå att det är fall till fall. Men räkna med att du får enbart miles/poäng för original bokningsklass.

Om du har gjort Paid Upgrade, då är det annan sak dock.
 

Gnopps

Medlem
Det beror lite på hur du blir ombokad när du blir uppgraderad. I vilket fall har du alltid bara rätt till klassen du betalt för. Ibland har man dock tur och får poäng för den högre klassen istället.
 

GOTATH

Medlem
Körde en paid upgrade på Austrian i aug 2010 och tack vare att jag claimade i efterhand fick jag businesspoäng(3000 istället för 400). Då jag gjorde samma sak i april i år fick jag till svar att min bokningsklass inte gav några poäng =(
 

Roger J

Medlem
Du ska få poäng för den bokningsklass du är biljetterad i, inte den serviceklass du blir flyttad till. Dock blir det uppenbarlige fel ibland :)
 

Jacob

Medlem
Det är tveklöst för originalklassen.
Poängen baseras på den bokningsklass biljetten är bokad i, om flygplatspersonalen sedan väljer att flytta runt passagerare på planet (=uppgradering) påverkar det inte själva biljetten och därmed inte poängintjäningen (eller ska inte göra i alla fall om de gör vad de ska).

Men har du fått poäng för uppgraderingen är det bara att tacka och vara glad. Den enda anledningen jag kan se till att detta händer är om själva biljetten skrivs om på något sätt.
 

tourist

Medlem
Om man missar en anslutning och blir ombokad till nästa flyg kan det bli i en högre bokningsklass än den ursprungliga om den ursprungliga var billig och bokad långt i förväg, och då kan det ju bli mer poäng. Bara att vara nöjd med ett litet plåster på förseningssåret.
 

fopes

Medlem
Ok. Tack för info. Jag tolkar det som att det inte är någon idé att skicka in boardingkortet till retroregistration... :)

Den gången när jag fick högre poäng så var det en helt vanlig op-up vid gaten. Ingen ny biljett utställd, eller något annat konstigt, vad jag vet. Trodde därför att det var standard att man fick poäng för den uppgraderade klassen.
 

rob74

Medlem
tourist:6212 skrev:
Om man missar en anslutning och blir ombokad till nästa flyg kan det bli i en högre bokningsklass än den ursprungliga om den ursprungliga var billig och bokad långt i förväg, och då kan det ju bli mer poäng. Bara att vara nöjd med ett litet plåster på förseningssåret.

Har hänt mig vid ett par tillfällen. En gång var det dimma i LLA och jag skulle vidare till CPH i Economy. Blev några timmar sen och fick istället C-biljett hela vägen. Faktum är att hela kabinen ARN-CPH var Business...
 
Toppen