Senaste nytt

Economy extra eller Business från Sthlm till Fort Lauderdale?

Rosie

Medlem
Ska till Fort Lauderdale i december och kan inte riktigt bestämma vilka biljetter vi ska köpa. Har mest kollat SAS biljetter då de verkar vara lika dyra/billiga som andras, men att man bara behöver byta i NYC. Någon som har tips på andra flyg? Min andra fråga är väl, om det är värt 10.000 kr extra per person om man flyger Business... Är det så mycket bättre?

Businessnybörjare....

mvh Rosie
 
Ska till Fort Lauderdale i december och kan inte riktigt bestämma vilka biljetter vi ska köpa. Har mest kollat SAS biljetter då de verkar vara lika dyra/billiga som andras, men att man bara behöver byta i NYC. Någon som har tips på andra flyg? Min andra fråga är väl, om det är värt 10.000 kr extra per person om man flyger Business... Är det så mycket bättre?

Businessnybörjare....

mvh Rosie

Hej och välkommen till Businessclass.se!

Vilka datum gäller det? så kan jag kolla lite.. :)


Jag kan säga så här angående Business.. innan jag hittade den här sidan åkte jag ofta med Ryanair och bara i ekonomi med andra bolag.
Efter en tur (bara i Europa) i Business så har jag kommit fram till att jag aldrig någonsin kommer åka ekonomi igen, kanske vid något tillfälle där jag inte har mycket till val.
Jag anser att det är värt det, fast bara om ni är med i bonusprogram och samlar poäng som tar er närmare en award-resa.
Alla är dock olika, 5000:- eller 15.000:- är ju såklart en ganska stor skillnad och flyger man billigt kan man därmed kosta på sig finare boende och shoppa lite mer när man väl är framme på sin semesterort tex.
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Ska till Fort Lauderdale i december och kan inte riktigt bestämma vilka biljetter vi ska köpa. Har mest kollat SAS biljetter då de verkar vara lika dyra/billiga som andras, men att man bara behöver byta i NYC. Någon som har tips på andra flyg? Min andra fråga är väl, om det är värt 10.000 kr extra per person om man flyger Business... Är det så mycket bättre?

Businessnybörjare....

mvh Rosie

Jag har gjort motsvarande resa två gånger, och i december är det dags för mig igen. Kolla även upp resor till Miami (exempelvis via London med BA eller Virgin, eller via Dusseldorf/Frankfurt med Lufthansa eller andra bolag i Europa). Miami ligger en 80-100 dollars taxiresa från Fort Lauderdale (man kan ta bussar också, men är man två är taxi enklast) och är en destination det ofta är rabatter till. Och det går betydligt fler flyg dit, plus att man slipper stressmomentet att klara säkerhetskontrollen i USA utan att missa sitt anslutningsflyg.
 

agehall

Medlem
Ang om business är värt det eller inte, så är det väldigt personligt hur man upplever saker och ting. Vissa tycker en 12h flight i economy är helt ok medans andra inte kan tänka sig att åka annat än business.

Personligen föredrar jag business på longhaul eftersom jag är ganska lång, men economy extra är ofta ett bra och prisvärt alternativ. Om merkostnaden inte är något stort problem, kör business, annars kanske det är bra att inte förstöra sig för all framtid genom att flyga business... Once you go C, you never (want to) go back...
 

JacobGBG

Medlem
Mitt tips: Köp en ToR biljet till NYC (ligger under 6000:- som det ser ut nu).

Köp sedan en ToR biljett med Jetblue till Mia/FLL/Pbi kostar $200 all-in. Ofta mycket billigare än att åka raka vägen till Miami på en och samma biljett.
 

Rosie

Medlem
Åh, tack för alla svar! Jag har aldrig varit speciellt kräsen tidigare. Men så träffade jag en kille som är det.. ;) Jag är lixom en sån som bara är glad att jag är på väg mot nya äventyr haha.. :D Fast.. det är nog som ni säger.. När man väl har åkt finare, vill man inte åka nått annat. Det kostar att ligga på topp! ;)

Tanken är att vi åker från Stockholm den 12e dec och hem igen den 29e dec. (Allt för att slippa fira jul). Men är flexibla. Dock ska vi med en båt den 15e dec från Fort Lauderdale.

Tacksam för all hjälp och alla svar! :)
 

Rosie

Medlem
Just det Optiontown, de drar bara pengar om man blir uppgraderad eller? Eller betalar man något hur som? det är ju en jäkla djungel med flyg ;)
 

agehall

Medlem
Man betalar först, blir man inte uppgraderad får man tillbaka nästan hela beloppet (minus €5 eller så).
 

Rosie

Medlem
Okej.. Så då bokar man eco extra, går in på Optiontown och betalar och sen får man hoppas ;) Är det mycket billigare? Just nu kostar business med sas från ARN - FLL ca 50.000 kr för 2 pers t/r. Visst.. denna resan kommer vi bara göra 1 gång i livet (troligtvis), men varför betala mer om man inte måste ;)
 
Toppen