Senaste nytt

Intjäning på Swiss/SAS codeshare

jumbooze

Medlem
Hej,
Jag vet att intjäning är något som stött och blötts här.

Men nu blir jag lite konfys av de nya reglerna, jag är bokad CPH-ZRH på LX4701 som på min Swiss biljett står (Operated by SAS). Jag har en Z klassad Biz.

Vilka poäng tjänar man på flyget?

Enligt LX tabellen på SAS så är det min 1200 (great circle mapper säger 591 miles * 200%)
Enligt ny SAS ny tabell är det i Z Nordic -> Switzerland 3000 poäng.

Jag tittar nämligen på om jag ska byta till den senare avgången med LX men tjänar jag 3000 på codesharen så är jag ju "milkåt" nog för att dra mig upp 4:00 på morgonen. (statusslav)
 

agehall

Medlem
Nu borde Z vara rätt solklar, men man ska också komma ihåg att om man har konstiga bokningsklasser i economy, så är det inte säkert att de översätts 1:1, så bokningsklass X på din codesharebokning kanske blir Y hos operating carrier...
 

AABack2ARN

Medlem
Det är alltid "Operating Carrier" som gäller. I detta fall är du EB och du flyger CPH-ZRH köpt som LX4701 med flygs som SK601. Med andra ord, är det regler för SK601 som skall appliceras. Och detta verkar vara 3,000 poäng

https://ibp2.scandinavian.net/ibp/eurobonus/EBCalculatorEarningPointsView.aspx?MKT=SE

I de flesta fall är det operating carrier som gäller. Fram till för något år sedan var dock alla code-share flighter sålda med LX-nummer exkluderade även om de utfördes av SAS. Det finns fortfarande några bolag där detta ställer till och i de fallen tjänar man inga poäng alls.

Men nuförtiden ger LX-flighter operated by SAS poäng enligt SAS-tabellen.
 

Senator

Moderator
I de flesta fall är det operating carrier som gäller. Fram till för något år sedan var dock alla code-share flighter sålda med LX-nummer exkluderade även om de utfördes av SAS. Det finns fortfarande några bolag där detta ställer till och i de fallen tjänar man inga poäng alls.

Men nuförtiden ger LX-flighter operated by SAS poäng enligt SAS-tabellen.

Kan du vara lite mer konkret då jag inte vet vad du menar. Jag har två tillfällen där det har varit annorlunda:
På mitten av 2000-talet hade LH inte tillräckligt med kärror medan SAS hade överkapacitet. Då flög SAS åt LH som "wet lease" men då under LH flygnummer
Swiss som använder dotterbolaget Edelweiss i vissa fall både som "wet" och "dry" lease, där det inte alltid är enkelt att veta vad som gäller :cool:

Var det detta du menade eller hade du andra scenarier jag hade missat?
 

AABack2ARN

Medlem
Grundregeln inom *A är att det är det utförande bolagets (operating carrier) intjänandetabell som gäller då man flyger code-share. Det är vi överens om. Dvs en flygning LX4701 som utförs av SK601 ska ge intjäning som om man flög SK601.

Likaså ger den bokade flighten SK3503 som utförs av LX1267 poäng enligt LX tabell.

Detta gäller för de flesta bolag SAS har samarbetsavtal med. Men tyvärr har det funnits och finns ett (litet) antal undantag.

Swiss var ett sådant exempel. Om du tidigare hade en biljett med LX4701 utförd av SK601 fick du inga poäng alls enligt regelverket då alla LXs codeshares var undantagna från intjäning till EB. Samma sak gällde på Spanair. En flight med JK-nummer utförd av SAS gav inga poäng. Drabbades av detta ett flertal gånger. I en del fall registrerades poängen trots detta men om inte blev man stoppad av RetroRegistreringen :-(

Nu verkar dessa undantag minskat radikalt i omfattning men exempelvis så finns det TP-flighter som utförs *A-partners (SN och LO) som inte ger poäng. Adria Airways codeshares ger heller inga poäng även om utförande bolag är med i *A. Så det är inte trivialt att veta vad man får...
 

Tjaeng

Medlem
Jag åkte LX4707 (SK605) ARN-ZRH (också en toktidig flight) för en månad sedan i P (Står däremot som Z på boardinpasset från ARN, förmodligen för att SK inte använder P som businesskod) och fick 3750EB-poäng som EBG. Vilket innebär 3000 som grundintjäning.
 

jumbooze

Medlem
Gött :D
Då borde jag ju valt att ta SK code share på hemresan också, attans missar 1800 grundpoäng.
 

Tockstew

Medlem
Hej!

Har en liknande situation dock med en tvist. Ska till NYC med LX från ARN via ZRH på LX 4707 (SK 605). Planen är dock att kreditera till Aegean åtminstone för frun för att säkra ett *A Guld. Drar jag rätt slutsats av ovanstående att jag ska kolla på Aegeans intjäningstabell avseende SK för att hitta rätt? Någon som kan ge svar på intjäningen i ovanstående scenario, dels ARN-ZRH och totalt till JFK.

Tack

Tock
 
Toppen