Malu
Medlem
För några veckor sedan var jag inbokad på en konferens i Orlando, vilket gav mig anledning att göra nya besök i den förlovade världen av bokningssystem för att hitta en optimerad reseupplevelse. Denna gång bestämde jag mig för att fylla på Miles&More-kontot med mål att återkvalificera mig som Senator innan årets slut.
På grund av flygtider och andra begränsningar så blev det följande routing: ARN-ZRH-ORD-MCO med Swiss och United på sista sträckan samt retur MCO-FRA-ARN med Lufthansa, allt bokat i Z. Med lite trixande så råkade det bli så att jag hamnade i First på båda sträckorna över Atlanten och framför allt sträckan ZRH-ORD blev en upplevelse utöver det vanliga. (Mer om det senare!) Jag kommer därför att skriva mest om just denna del, då "transportsträckorna" inom Europa var ganska normala flygningar i jämförelse.
ARN-ZRH LX008 A320 SEAT 2A
--------------------------
Jag har skrivit om Swiss C-klass inom Europa tidigare. En stabil produkt med bra kvalitet. Den här gången utmärkte sig serveringen med en liten utsvävning i Schweizisk traditionalism genom en bricka med både flagga och joddelfestival.
Kalv-korv med rösti smakade utmärkt. Efterrätten var möjligen lite smetig och kletig till sin konsistens, men efterföljande Swiss-choklad upphävde detta. Den uppmärksamma flygvärdinnan noterade tydligen min uppskattning för chokladen, ty jag fick ett fat med ytterligare ett halvdussin bitar till kaffet... Alla gick åt.
Avgång och ankomst på tid. Vädret i Zürich var lite lynnigt med skurar så det blev en direkt incheckning på Radisson-hotellet på flygplatsen, 8 kilometer på löpbandet, ångbastu samt ett snabbt besök i baren för att beskåda hotellets berömda "wine angels" (googla om du är nyfiken) innan man sov gott i en utmärkt säng. Extra plus för att rummet hade utsikt mot flygplatsen med en trevlig vy över två av banorna. Jag kunde till och med titta på flygplan från duschen!
ZRH-ORD LX008 A330-300 SEAT 1A
------------------------------
Med gott om tid innan min USA-flight klev jag upp och hoppade över frukosten på hotellet, då jag ändå skulle förlägga några timmar i Swiss First Class Lounge med allt vad det betyder. Incheckningen fungerade klanderfritt. Egen disk och mjuka fåtöljer i en avskild del av avgångshallen, med personlig och effektiv service. Väskan fick en HON-tagg och försvann och jag blev guidad till säkerhetskontroll, med instruktioner om vägen till loungen.
Jag skulle vilja säga att Swiss First Class Lounge i Zürich är ganska nära upplevelsen i Lufthansas motsvarigheter i Frankfurt och München. Personligt bemötande direkt i entrén och en snabb koll över hur mycket tid som fanns innan flighten. Jag skulle få transport i bil från loungen, över till E-terminalen i lagom tid innan boarding. Utbudet av mat och dryck var omfångsrikt och det fanns både buffé och á la carte för de som ville ha mer lagad mat. Jag plockade åt mig en brunch från de många lockande smårätterna och sköljde ner det med ett glas champagne.
Smått och gott att plocka från buffén.
Lite blandat tilltugg. Jag väljer Lindorkulor tror jag.
Notera taggen på väskan.
Dags för boarding och jag blev eskorterad ner i hiss till en snabb passkontroll och en väntande Mercedes-van tillsammans med fyra andra passagerare. Swisch med Swiss och vi klev in i E-terminalen och tog hissen upp till gaterna, faktiskt utan någon ytterligare säkerhetskontroll! Passkontroll igen och sedan direkt ombordstigning utan att trängas.
Swiss First består av två rader längst fram i en A330, i konfiguration 1-2-1. Direkt i dörren blev jag tilltalad med namn när pursern såg mitt boardingkort. Det blev en snabb sväng till vänster och raka vägen fram till väntande trevliga flygvärdinnor som tog min kavaj och hällde upp ett glas årgångschampagne, efter att jag fått provsmaka om den var OK. Det var den... Då boardingen i princip var avslutad så började jag förstå att detta skulle kunna bli en ganska speciell flygning. Jag frågade - och fick svaret som jag misstänkte: "Yes sir, you are the only passenger in First today. Please enjoy the service".
Stol fullproppad med finesser och roliga saker.
En liten snack i form av en thaikryddad lax på chilisallad.
Totalt sett så är denna flygning den bästa reseupplevelse som jag haft någonsin, så här långt. Kabinen var extremt fräsch och stolar, skärmar och hela inredningen piskar faktiskt Lufthansas nya First med några noslängder. (Om man verkligen jämför punkt för punkt så är toaletterna på Lufthansas A380 dock helt outstanding och ljudnivån lägre, men i alla andra aspekter vinner Swiss.) Nu kanske det är orättvist att jämföra med just denna flygning, för att vara själv i First är liksom inget man kan köpa för pengar - men det är en helt speciell upplevelse.
Min "egen" personliga flygvärdinna började med att presentera sig och berätta lite om servicen, men gick snabbt över till att höra hur jag ville lägga upp flygningen. Full frihet med servering, dryck, paus och avslutande snack. Jag valde ett ganska normalt program med en rejäl lunch efter start och sedan en enklare sallad strax innan ladning. Vi tittade lite i menyn tillsammans och jag fick förklarat att förrätt, ost och efterrätt skulle serveras på buffévagn som vanligt - men att jag gärna fick välja varmrätten. "I will prepare your food personally." Nice!
Menyn. Om någon nu kan läsa de små bokstäverna...
Jag valde två förrättstallrikar. En med en gudomligt god lax med avocadomousse, samt en med schweiziska kallskurna specialiteter i form av skinkor och korvar. Därefter en smaskig sallad med balsamicodressing. Soppan hoppade jag över och gick istället direkt på varmrätten i form av en köttbit med svampsås och diverse tillbehör. Allt serverades i trevliga uppläggningar på porslin och med små detaljer av omtanke. Ett exempel är att de bakade körsbärstomaterna var snittade vid serveringen - så att man inte skulle behöva råka ut för skvättande tomatsaft när man satte gaffeln i dessa läckerheter.
Brödet var också en kul detalj. Tre olika degar sammansatta till ett brödstycke.
Kaffe och Lindt-praliner fick avsluta. Jag fick en egen låda. Med en särskild tanke på AHO så tog jag en extra bild av thé-utbudet i menyn. I mina ögon ser det ovanligt omfångsrikt ut - men jag ska inte säga att jag ens är i närheten av att vara kunnig inom området:
[A
Ja, det finns inte så mycket mer att säga än att jag var 111% nöjd efter denna middagsaktiga lunch. Stort som smått föll på plats och jag önskade bara att jag kunde haft sällskap på andra sidan middagsbordet. (Det går utmärkt att sitta på det sättet. Det finns till och med separata stolskontroller för ottoman-sidan av stolen!) En typisk detalj som illustrerar totalkänslan är att bordet inte är gjort av plast, utan av klarlackad massiv ek med fanérade kanter.
Spenderade nu lite tid med att gå igenom vad som fanns att tillgå i stolsfacken. En hel pyjamas. Tofflor, Filt. Bally amenity kit. Det kändes precis lagom med en liten tupplur och jag bytte om till pyjamasjackan. (Behövde inte ens krånga med att byta om på toaletten - jag var ju ensam...) Min flygvärdinna tittade ut och undrade om hon kunde göra ordning stolen intill. Visst. Liggläge med madrass, lakan, täcke och kudde fint fluffig kvalitet. I'm in heaven. Bokstavligen.
Stolskontrollen är en touch-skärm infälld i en solid alumininumlåda.
När jag vaknade efter ett par timmar så kändes det smått spöklikt att titta ut i en dunkel folktom kabin. Men varför inte dra nytta av det. Jag hoppade upp och gjorde lite gymnastik i mittgången innan jag fräschade till mig på toaletten. Efter en stund med en bok så bad jag om salladen och ett glas mineralvatten till det. En perfekt avrundning på en perfekt flygning.
Fortsättning följer...
På grund av flygtider och andra begränsningar så blev det följande routing: ARN-ZRH-ORD-MCO med Swiss och United på sista sträckan samt retur MCO-FRA-ARN med Lufthansa, allt bokat i Z. Med lite trixande så råkade det bli så att jag hamnade i First på båda sträckorna över Atlanten och framför allt sträckan ZRH-ORD blev en upplevelse utöver det vanliga. (Mer om det senare!) Jag kommer därför att skriva mest om just denna del, då "transportsträckorna" inom Europa var ganska normala flygningar i jämförelse.
ARN-ZRH LX008 A320 SEAT 2A
--------------------------
Jag har skrivit om Swiss C-klass inom Europa tidigare. En stabil produkt med bra kvalitet. Den här gången utmärkte sig serveringen med en liten utsvävning i Schweizisk traditionalism genom en bricka med både flagga och joddelfestival.
Kalv-korv med rösti smakade utmärkt. Efterrätten var möjligen lite smetig och kletig till sin konsistens, men efterföljande Swiss-choklad upphävde detta. Den uppmärksamma flygvärdinnan noterade tydligen min uppskattning för chokladen, ty jag fick ett fat med ytterligare ett halvdussin bitar till kaffet... Alla gick åt.
Avgång och ankomst på tid. Vädret i Zürich var lite lynnigt med skurar så det blev en direkt incheckning på Radisson-hotellet på flygplatsen, 8 kilometer på löpbandet, ångbastu samt ett snabbt besök i baren för att beskåda hotellets berömda "wine angels" (googla om du är nyfiken) innan man sov gott i en utmärkt säng. Extra plus för att rummet hade utsikt mot flygplatsen med en trevlig vy över två av banorna. Jag kunde till och med titta på flygplan från duschen!
ZRH-ORD LX008 A330-300 SEAT 1A
------------------------------
Med gott om tid innan min USA-flight klev jag upp och hoppade över frukosten på hotellet, då jag ändå skulle förlägga några timmar i Swiss First Class Lounge med allt vad det betyder. Incheckningen fungerade klanderfritt. Egen disk och mjuka fåtöljer i en avskild del av avgångshallen, med personlig och effektiv service. Väskan fick en HON-tagg och försvann och jag blev guidad till säkerhetskontroll, med instruktioner om vägen till loungen.
Jag skulle vilja säga att Swiss First Class Lounge i Zürich är ganska nära upplevelsen i Lufthansas motsvarigheter i Frankfurt och München. Personligt bemötande direkt i entrén och en snabb koll över hur mycket tid som fanns innan flighten. Jag skulle få transport i bil från loungen, över till E-terminalen i lagom tid innan boarding. Utbudet av mat och dryck var omfångsrikt och det fanns både buffé och á la carte för de som ville ha mer lagad mat. Jag plockade åt mig en brunch från de många lockande smårätterna och sköljde ner det med ett glas champagne.
Smått och gott att plocka från buffén.
Lite blandat tilltugg. Jag väljer Lindorkulor tror jag.
Notera taggen på väskan.
Dags för boarding och jag blev eskorterad ner i hiss till en snabb passkontroll och en väntande Mercedes-van tillsammans med fyra andra passagerare. Swisch med Swiss och vi klev in i E-terminalen och tog hissen upp till gaterna, faktiskt utan någon ytterligare säkerhetskontroll! Passkontroll igen och sedan direkt ombordstigning utan att trängas.
Swiss First består av två rader längst fram i en A330, i konfiguration 1-2-1. Direkt i dörren blev jag tilltalad med namn när pursern såg mitt boardingkort. Det blev en snabb sväng till vänster och raka vägen fram till väntande trevliga flygvärdinnor som tog min kavaj och hällde upp ett glas årgångschampagne, efter att jag fått provsmaka om den var OK. Det var den... Då boardingen i princip var avslutad så började jag förstå att detta skulle kunna bli en ganska speciell flygning. Jag frågade - och fick svaret som jag misstänkte: "Yes sir, you are the only passenger in First today. Please enjoy the service".
Stol fullproppad med finesser och roliga saker.
En liten snack i form av en thaikryddad lax på chilisallad.
Totalt sett så är denna flygning den bästa reseupplevelse som jag haft någonsin, så här långt. Kabinen var extremt fräsch och stolar, skärmar och hela inredningen piskar faktiskt Lufthansas nya First med några noslängder. (Om man verkligen jämför punkt för punkt så är toaletterna på Lufthansas A380 dock helt outstanding och ljudnivån lägre, men i alla andra aspekter vinner Swiss.) Nu kanske det är orättvist att jämföra med just denna flygning, för att vara själv i First är liksom inget man kan köpa för pengar - men det är en helt speciell upplevelse.
Min "egen" personliga flygvärdinna började med att presentera sig och berätta lite om servicen, men gick snabbt över till att höra hur jag ville lägga upp flygningen. Full frihet med servering, dryck, paus och avslutande snack. Jag valde ett ganska normalt program med en rejäl lunch efter start och sedan en enklare sallad strax innan ladning. Vi tittade lite i menyn tillsammans och jag fick förklarat att förrätt, ost och efterrätt skulle serveras på buffévagn som vanligt - men att jag gärna fick välja varmrätten. "I will prepare your food personally." Nice!
Menyn. Om någon nu kan läsa de små bokstäverna...
Jag valde två förrättstallrikar. En med en gudomligt god lax med avocadomousse, samt en med schweiziska kallskurna specialiteter i form av skinkor och korvar. Därefter en smaskig sallad med balsamicodressing. Soppan hoppade jag över och gick istället direkt på varmrätten i form av en köttbit med svampsås och diverse tillbehör. Allt serverades i trevliga uppläggningar på porslin och med små detaljer av omtanke. Ett exempel är att de bakade körsbärstomaterna var snittade vid serveringen - så att man inte skulle behöva råka ut för skvättande tomatsaft när man satte gaffeln i dessa läckerheter.
Brödet var också en kul detalj. Tre olika degar sammansatta till ett brödstycke.
Kaffe och Lindt-praliner fick avsluta. Jag fick en egen låda. Med en särskild tanke på AHO så tog jag en extra bild av thé-utbudet i menyn. I mina ögon ser det ovanligt omfångsrikt ut - men jag ska inte säga att jag ens är i närheten av att vara kunnig inom området:
[A
Ja, det finns inte så mycket mer att säga än att jag var 111% nöjd efter denna middagsaktiga lunch. Stort som smått föll på plats och jag önskade bara att jag kunde haft sällskap på andra sidan middagsbordet. (Det går utmärkt att sitta på det sättet. Det finns till och med separata stolskontroller för ottoman-sidan av stolen!) En typisk detalj som illustrerar totalkänslan är att bordet inte är gjort av plast, utan av klarlackad massiv ek med fanérade kanter.
Spenderade nu lite tid med att gå igenom vad som fanns att tillgå i stolsfacken. En hel pyjamas. Tofflor, Filt. Bally amenity kit. Det kändes precis lagom med en liten tupplur och jag bytte om till pyjamasjackan. (Behövde inte ens krånga med att byta om på toaletten - jag var ju ensam...) Min flygvärdinna tittade ut och undrade om hon kunde göra ordning stolen intill. Visst. Liggläge med madrass, lakan, täcke och kudde fint fluffig kvalitet. I'm in heaven. Bokstavligen.
Stolskontrollen är en touch-skärm infälld i en solid alumininumlåda.
När jag vaknade efter ett par timmar så kändes det smått spöklikt att titta ut i en dunkel folktom kabin. Men varför inte dra nytta av det. Jag hoppade upp och gjorde lite gymnastik i mittgången innan jag fräschade till mig på toaletten. Efter en stund med en bok så bad jag om salladen och ett glas mineralvatten till det. En perfekt avrundning på en perfekt flygning.
Fortsättning följer...
Last edited: