Senaste nytt

Helikopter Nikkaloukta - Kebnekaise, Kallax Flyg

Bakgrund
Som komplement till vandring mellan Nikkaloukta och Kebnekaise Fjällstation erbjuder Kallax Flyg (Startsidan - Kallax Flyg AB) ett intressant alternativ. Den 19 km långa sträckan kan avverkas på 6 min (mot ca 4h till fots) och till himmelsk utsikt via den helikopterservice som erbjuds. Rutten går dels enligt en given tidtabell där en enkelresa kostar 800:-/pers inklusive 20 kg bagage. Det går givetvis också att boka en egen tur för drygt 3000:-/resa.

IMG_1042.jpg

Efter nogrann planering hade vi till slut fått ihop en helg att besöka Kebnekaiseområdet. Planen var att vandra upp till fjällstationen från parkeringen i Nikkaloukta fredag morgon men jobbet hindrade mig att komma ifrån förrän senare under fredag eftermiddag. Lämpligen innebar detta en möjlighet att få testa helikopterservicen då jag väldigt gärna ville ansluta till kvällens middag och genomgång inför lördagens guidade topptur på Kebnekaise. Sagt och gjort, helikoptern bokades och förväntningarna steg!

Markservice
Fredag kväll strax innan 18.00 anlände jag "flygplatsen" i Nikkaloukta. Själva flygfältet ligger ca 200 meter från huvudparkeringen. Incheckningen gick smidigt och den kvnnliga piloten mötte mig och sa att vi kan ge oss iväg omgående, helikoptern skulle bara tankas först. Mycket lämpligt tyckte jag då det gav mig chans att ta lite bilder i den vackra sommarkvällen. För längre väntan fanns möjlighet att få en kopp kaffe från personalens kök och vilorum men jag ville ut och beskåda helikoptern.

P1010832.jpg P1010833.jpg

Helikoptern som används är en Eurocopter EC 130B4, årsmodell 2008, med plats för sju (7) passagerare inklusive bagage utöver piloten

IMG_1045.jpg

Som ensam resenär tog jag givetvis plats bredvid piloten på första parkett. Hörlurar med mikrofon fanns till alla platser och jag var imponerad över hur rymlig helikoptern kändes.

P1010837.jpg P1010836.jpg

Färden mot Kebnekaise
Fyrpunktsbältet på plats gav piloten klartecken och hon startade rotorn. Det öronbedövande ljudet dämpades väl av hörlurarna och jag kunde bara fascineras när helikopterna i sakta mak lyfte från marken och begav sig in mot fjällvärlden. Den mycket trevliga piloten berättade om omkringliggande bergstoppar, vanliga flyguppdrag och förmånen att ha en av Sveriges vackraste arbetsplatser. Vi fick prata fort då det var en hel del att avverka på 6 min...

P1010861.jpg

Känslan i helikoptern var nästa overklig. Ljudet dämpades väl och upplevelsen av att sväva fram var påtaglig. Denna junikväll bjöd också på vackra vyer där bland annat Kebnekaises syd- och nordtopp samt berget Toulpa kunde beskådas. En hel del människor vandrandes på väg upp mot fjällstationen gick också att se och jag fick intala mig själv att min väntande öl var lika välförtjänt

P1010846.jpg P1010851.jpg

Väl framme landande vi på Fjällstationens baksida (för reguljärturer används en helikopterplatta ca 200 meter öster om stationen). Det var en hel del blickar som mötte mig och många frågade om upplevelsen och jag kunde bara beskriva den som full pott!

P1010865.jpg
 

Attachments

  • IMG_1064.jpg
    IMG_1064.jpg
    109,7 KB · Visningar: 1 476
Toppen