Senaste nytt

Medveten resenär - dina stoltaste ögonblick

Concorde

Founding Member
Finns det någon resa som du är extra nöjd med, där du verkligen gjorde en mäktig besparing jämfört med vad det skulle kosta att köpa resan utan diverse tricks? Detta är ju vad businessclass.se i grund och botten handlar om, att resa så bekvämt som möjligt för så lite utgifter som möjligt.

Mina bästa är nog:

Stockholm till Dubai via London i första klass, med 7 nätter på suveräna Crowne Plaza Dubai Festival City (rankat 21 av 400+ hotell i Dubai).

Köpa till standard pris skulle kostat ca 134.000SEK för flyg + hotell. BA First x2 vuxna + infant = 106.500SEK + hotel 7 x 4.000 = 28.000.

Betalade 7.500SEK kontant + 165.000 miles (som det hette då) med en 2 for 1 kupong.
Hotellsviten fick jag för 1.900 natten tack vare HSBC ;)
Total besparing drygt 110.000SEK.

Stockholm - Kapstaden via London i första klass.
Två vuxna kostar kontant minst 130.000SEK.
Betalade 8.400SEK + 180.000 miles. Skulle kostat 360.000 miles, då jag inte hade någon 2 för 1 voucher.
Besparing ca 122.000SEK + 180.000 miles.


Misstänker att AHO eller Jacob kommer bräcka ovan enkelt med någon tokig resa.
 

bL0m

Medlem
Finns det någon resa som du är extra nöjd med, där du verkligen gjorde en mäktig besparing jämfört med vad det skulle kosta att köpa resan utan diverse tricks? Detta är ju vad businessclass.se i grund och botten handlar om, att resa så bekvämt som möjligt för så lite utgifter som möjligt.

Mina bästa är nog:

Stockholm till Dubai via London i första klass, med 7 nätter på suveräna Crowne Plaza Dubai Festival City (rankat 21 av 400+ hotell i Dubai).

Köpa till standard pris skulle kostat ca 134.000SEK för flyg + hotell. BA First x2 vuxna + infant = 106.500SEK + hotel 7 x 4.000 = 28.000.

Betalade 7.500SEK kontant + 165.000 miles (som det hette då) med en 2 for 1 kupong.
Hotellsviten fick jag för 1.900 natten tack vare HSBC ;)
Total besparing drygt 110.000SEK.

Stockholm - Kapstaden via London i första klass.
Två vuxna kostar kontant minst 130.000SEK.
Betalade 8.400SEK + 180.000 miles. Skulle kostat 360.000 miles, då jag inte hade någon 2 för 1 voucher.
Besparing ca 122.000SEK + 180.000 miles.


Misstänker att AHO eller Jacob kommer bräcka ovan enkelt med någon tokig resa.

Galet! Har du något "ess" i ärmen för framtida resor + äventyr?
 

Dr. Miles

Expert
Biljett 1:

Utresa:
Stockholm-(LX)-Zurich-(LX)-Tokyo-(NZ)-Christchurch-(NZ)-Wellington i Business class x 2

Hemresa:
Auckland-(TG)-Bangkok-(TG)-Oslo-(SK)-Stockholm i Business class x 2

Det skulle ha kostat ca 91.500 SEK inkl.skatter per person och jag betalade 75.000 bmi miles + cash 510 GBP + skatter 310 GBP per person.
820 GBP var ca 9.000 SEK då, så besparing av 82.500 SEK per person.

82.500 x 2 = total besparing av 165.000 SEK för två personer.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Biljett 2:

Utresa:
Stockholm-(BA)-London-(QF)-Hong Kong-(CX)-Auckland enkelresa i Business class
60.000 American Airlines AAdvantage miles + 720 SEK

Det skulle ha kostat ca 70.200 SEK inkl.skatter.
Besparing av ca 69.500 SEK.

Hemresa del 1:
Auckland-(CX)-Hong Kong-(KA)-Beijing enkelresa i First class

Det skulle ha kostat ca 52.000 SEK inkl. skatter
42.000 AA miles + köpt 3.000 miles för ca 125 USD + skatter ca 60 USD
185 USD var ca 1.300 SEK då, så besparing av 50.700 SEK.

Hemresa del 2:
Beijing-(TG)-Bangkok-(SQ)-Singapore-(SQ)-London-(SK)-Stockholm enkelresa i Business class
Det skulle ha kostat ca 61.000 SEK inkl.skatter.

18.750 bmi miles + cash 127,50 GBP + skatter ca 305 GBP
432,50 GBP var ca 4.700 SEK då, så besparing av 56.300 SEK.


69.500 + 50.700 + 56.300 = total besparing 176.500 SEK per resa


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

agehall

Medlem
Här ligger man i lä. Jag har egentligen inga riktigt bra erfarenheter att dela med mig av. Min största nytta av BC är nog faktiskt att jag lär mig hur jag ska göra saker effektivare, bättre förstår vilka krav jag kan ställa samt drar nytta av smarta saker som folk hittar typ status matchningar etc.

Jämfört med många av er är jag ju komplett nybörjare på det här med att samla och använda poäng, även om jag reser mycket...
 

Dr. Miles

Expert
Jämfört med många av er är jag ju komplett nybörjare på det här med att samla och använda poäng, även om jag reser mycket...

Problemet är att du reser alldeles för mycket och ofta så hinner du inte använda dina miles/poäng.
Om du hade krediterat dina Star Alliance flygningar till United Mileage Plus, skulle du sitta i guldgruvan!
 

agehall

Medlem
Problemet är att du reser alldeles för mycket och ofta så hinner du inte använda dina miles/poäng.
Om du hade krediterat dina Star Alliance flygningar till United Mileage Plus, skulle du sitta i guldgruvan!

Jag ska börja kreditera överflödet till UA eller US tror jag. Men först ska jag återkvalificera för EBG. Det är en resa kvar eller så.
 

Patrik

Medlem
Min bästa bonusresa

Två biljetter i business med sas till new york och två nätter på the new york helmsley.

Ordinariepris flyg 47kkr och hotellet 12kkr, d.v.s. totalt 59kkr.

Bokat med bonuspoäng, amex 2-4-1 voucher så kostade 100k EB-poäng +0.9kkr, hotellet 9k SPG + 1.3kkr.

Besparing på nästan 57kkr om man inte räknar med att jag var tvungen att resa ihop bonuspoängen och använda mitt amex för att få vouchern då.
 

Dr. Miles

Expert
Jag ska börja kreditera överflödet till UA eller US tror jag. Men först ska jag återkvalificera för EBG. Det är en resa kvar eller så.

T ex Sverige-Mellanöstern i Business class kostar 27.500 UA miles per enkelresa och du kan boka det online på deras webbsida.
Du slipper att ringa runt och ha agent roulette. Mycket smidigt.

Fram till 2012-SEP-14 kan du även boka bonusresa med Qatar flighter. Du kan kombinera både Star Alliance flygbolag och icke Star Alliance partner i en bonusresa hos United Mileage Plus.
 

miles

Medlem
Jag har inte hunnit bli någon räv på att boka spännande bonusresor på flyget men har iaf bott på ett par bättre hotell med mina Hilton-poäng. Bland annat Conrad Koh Samui för 30 000 poäng/natten (point stretcher) och Conrad Maldives 37 500 (VIP reward). Jag gillar Hhonors!

(Som referens kostar Conrad Koh Samui ca 4600 kr/natt med frukost, Conrad Maldives ca 8600 kr/natt med frukost runt samma datum, kanske inte en slump att de flesta man pratade med bodde där på poäng...)
 
Last edited:
Toppen