Senaste nytt

Tips på intressant routing till Marrakech?

Igorius

Medlem
Jag och en kollega kommer behöva närvara vid en konferens i Marrakech den 26-27 oktober i höst.

Vid några snabba sökningar efter flygalternativ verkar det som att utbudet dit är något begränsat (om än inte obefintligt), särskilt om man vill undvika lågprisbolagen (Vueling etc).

Däremot inser jag att destinationen borde innebära att det ändå finns en del möjligheter till intressanta routings.

Förutsättningarna är som följer:

- Vi utgår från ARN, och behöver vara på plats i Marrakech senast kring 10-snåret på morgonen den 26 oktober. Jag räknar med en övernattning någonstans natten 25-26 oktober (antingen på plats eller i transit).
- Hemresan från Marrakech kan påbörjas tidigast lördag kväll (27 oktober). Har inget emot att stanna till söndagen, eller ta en natt (27-28 oktober) i transit någon annanstans.
- Flyger helst *A, men kan vid behov sträcka mig till vad som helst utom LCC. Det vore helt perfekt om det gick att få till hyfsad poängintjäning till EB (i andra hand BAEC).
- Då det är en tjänsteresa är priset inte avgörande, men kostnaden ska förstås helst vara någotsånär rimlig.

Tacksam för tips!
 

Palazzi

Medlem
Det finns tyvärr inte många alternativ med *A till Marrakech.. (inte heller med övriga allianser). Routingar med TAP via LIS eller via BER med LH är det som gäller. BA flyger också till RAK via LHR.

Andra alternativ kräver ofta fler än 1 byte och inte blir det billigare för det. TAP brukar vara billigast för en bit under 4.000kr medan BA ofta kostar 5-7.000kr för ekonomiklass....

RAK känns som ett resemål som kommit att domineras av lågprisflygen, tyvärr. DY flyger ju normalt från ARN direkt till RAK, men deras säsongflygningar börjar i November.. Vill normalt inte stödja DY, men när det skiljer 4.000kr så.......
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Via BER vore ju trevligt (om den nu har öppnat vid det laget). Kommer nog kolla upp Casablanca!

Det har den med all säkerhet inte gjort...

Testa Casablanca :) Inte så väsentligt mycket billigare, men finns lite fler alternativ... T.ex tillkommer AF och TK
 
Last edited:

Homer

Medlem
Sen mellan Casablanca CMN och RAK kan du flyga med Royal Air Maroc les ailes du Maroc
och trots att de inte är med i OW kan du tjäna Avios (via IB plus överför sen till BAEC)


1 mile flown in Business 1,25 Avios
1 mile flown in Discount Economy 0,30 Avios



CMN-RAK är 124 miles, så det innebär att du tjänar den hjärtstannande summan av 2x37,2=74,4 Avios :D
 

Igorius

Medlem
Om jag förstår Homer rätt ger business CMN-RAK hela 310 Avios - inte illa! :)

Annars verkar kanske AF/KL smidigast. En natt i AMS på vägen söderut så landar man 07.55 i RAK på fredagen, och kan sen flyga hem RAK-MRS-CDG-ARN på söndagen. Kanske dags att skaffa FB-konto trots allt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om deals finss kvar eller ej, men det fanns bmi Business class deal från London till Marrakesh t/r för 299 GBP inkl. skatter.
Om du kombinerar med British Airways Business Saver till London, kommer du att kunna flyga i Business hela resan för ca 6.000 SEK, förutsättning är dealen finns kvar.
 

Igorius

Medlem
Jag vet inte om deals finss kvar eller ej, men det fanns bmi Business class deal från London till Marrakesh t/r för 299 GBP inkl. skatter.
Om du kombinerar med British Airways Business Saver till London, kommer du att kunna flyga i Business hela resan för ca 6.000 SEK, förutsättning är dealen finns kvar.

Det hade varit helt fenomenalt - dessvärre verkar det inte finnas ett enda säte (varken i business eller economy) tillgängligt på någon flight RAK-LHR den 27-28 oktober (BA verkar dessutom ha bestämt sig för att ta kring GBP 346 i varje riktning på sträckan, rena SK-priser!).
 

Homer

Medlem
BA flyger ju inte dit/därifrån alla dagar, dessutom ändras tidtabellen 28/10


British Airways W12 Marrakech Operation Changes

Update at 1725GMT 28JUN12

British Airways starting 28OCT12 is adjusting service to Marrakech at the start of Winter 2012/13 season. London Gatwick – Marrakech service will increase from 3 weekly to daily, while London Heathrow departure operated by bmi aircraft will reduce from 5 to 3 weekly.

Overall service will increase from 8 to 10 weekly as a result, based on comparison with Sep 2012 operation. Schedule:

BA8164 LHR0755 – 1135RAK 319 4
BA8164 LHR1115 – 1450RAK 319 67
BA2666 LGW1215 – 1545RAK 734 x5
BA2666 LGW1410 – 1740RAK 734 5

BA8165 RAK1205 – 1550LHR 319 4
BA8165 RAK1530 – 1915LHR 319 67
BA2667 RAK1645 – 2025LGW 734 x5
BA2667 RAK1815 – 2155LGW 734 5


British Airways W12 Marrakech Operation Changes | Airline Route
 
Toppen