Senaste nytt

Air Finland i konkurs

Jacob

Medlem
Alla flygningar ställs in per tisdag kväll enligt finska YLE. Drygt 1000 resenärer finns utomlands i länder som Spanien, Portugal, Grekland, Turkiet och Dubai.

Mycket tråkigt! Tyvärr lär inte Air Finland vara det sista flygbolag att gå i graven innan året är slut.
 

Airbus747

Medlem
Tycker ur ett ekonomiskt perspektiv att är ett företag inte lönsamt så skall det bort.
Vi har ju som bekant fler olönsamma flygbolag och managementet på dessa bolag kommer att
få arbeta för arvodet.
D v s marknaden bestämmer vilka som kommer att leverera.
Dock mycket ledsamt för alla resenärer.
 

Jacob

Medlem
Air Finlands VD, Mika Helenius, uppger att konkursen är en följd av höga bränslepriser, hård konkurrens och överkapacitet på marknaden och att dessa i kombination blev övermäktiga för flygbolaget.

Det verkar dock som Konsumentverket i Finland kan hjälpa till att anordna returresa för de strandade resenärerna om man får tro Hufvudstadsbladet. Det kanske fungerar annorlunda i Finland.
 

Jacob

Medlem
Visste faktiskt inte ens att Air Finland fanns.
Det är främst ett charterbolag, därav anledningen till att många svenskar säkert inte kommit i kontakt med det. Jag har dock sett Air Finland flygplan i Helsingfors, de har enbart Boeing 757 flygplan.
 

Mauricio

Medlem
Väldigt tråkigt att höra, Air Finland har just nu en kärra inne hos oss för A-check, minns jag rätt var det OH-AFI, undrar hur det blir med betalning av den checken. 757orna jag har arbetat med har varit i väldigt bra skick.
 
Toppen