Senaste nytt

Flyga utan pass, funkar det eller ej?

henkedio

Medlem
Jag och frun tog en spontanresa ner till Berlin i fredags, satt framför datorn och uttryckte min tristess över att vara i Sverige över midsommar, tyvärr var det lite väl sent att hitta några intressanta flygbiljetter så det fick bli nattåg ner Malmö - Berlin med Veolia. En upplevelse som jag knappt önskar någon människa. Men det var i princip sista utvägen att komma iväg. Hade egentligen tänkt att vi skulle ta tåget hem också men ett hisnande pris på nästan 2000 kr/person gjorde att vi valde flyg istället.

Hittade easyjet med den enda godkända flygtiden (mån kl 7.05) och bokade därmed. Kom på att vi inte hade något pass men det ska inte vara något man behöver mellan schengenländer tänkte jag. Kom till flygplatsen tidigt på morgonen och skulle checka in. Den trevliga tyskan på easyjet sa då att man måste ha pass om man flyger med dem. Tjatade lite och lyckades få henne att acceptera mitt körkort som ID, vilket gick bra. Brukar alltid ta pass med mig när vi reser, om det så bara är till Tyskland. Denna gång var det ju dock lite annorlunda.

Så mina funderingar ligger lite i hur det ser ut på olika flygbolag, måste man alltid ha pass (förutom inrikes) eller borde det gå bra att ta sig inom schengen utan!?
 
Vi har haft denna diskussion tidigare. Flygbolagen får väl naturligtvis sätta egna regler om att det just är passet som skall gälla. I övrigt måste du dock ha ett ID-kort som visar nationalitet ​även inom schengen. Detta betyder: pass eller nationellt ID-kort.
 

fly4fun

Medlem
SAS kollar leg ytterst sällan. Har rest runt till flertal destinationer inom Schengen med pass och bara visat upp mobilen.
 

vicce

Medlem
Va längesen någon på SAS frågade efter legitimation när jag flugit inom Schengen.

Dock frågade en kvinna vid Business/Gold disken på GOT för någon månad sedan om legitimation när jag skulle flyga till Arlanda, och det var även min slutdestination.
 

henkedio

Medlem
Läste precis detta på polisen.se

Skillnaden mellan pass, nationellt id-kort, körkort och vanligt id-kort
När du åker utomlands behöver du alltid pass, eller inom Schengenområdet ett nationellt id-kort. Inom Sverige kan du legitimera dig med pass, nationellt id-kort eller körkort, som utfärdas av Transportstyrelsen, eller ett vanligt id-kort som utfärdas av Skatteverket.

Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då de enda giltiga dokument som styrker identitet och medborgarskap.


Antar att jag är skyldig easyjet ett stort tack som accepterade min vädjan om att låta oss åka hem.
 

xmit

Medlem
För att vara på den säkra sidan så har man givetvis alltid ett nationellt ID-kort i plånboken så att det inte stoppar eventuella spontanresor ! :)
 

fly4fun

Medlem
Läste precis detta på polisen.se

Skillnaden mellan pass, nationellt id-kort, körkort och vanligt id-kort
När du åker utomlands behöver du alltid pass, eller inom Schengenområdet ett nationellt id-kort. Inom Sverige kan du legitimera dig med pass, nationellt id-kort eller körkort, som utfärdas av Transportstyrelsen, eller ett vanligt id-kort som utfärdas av Skatteverket.

Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då de enda giltiga dokument som styrker identitet och medborgarskap.


Antar att jag är skyldig easyjet ett stort tack som accepterade min vädjan om att låta oss åka hem.

Du är inte skyldig Easyjet nått. Det polisen skriver om är passregler, alltså vad en polismyndighet kräver vid en eventuell kontroll. Reglerna för flygbolagens ID-kontroll är något helt annat, och där är kravet på ID-kontroll på passageraren hävt för ca 2 år sedan. Trots det fortsätter de flesta bolag att kolla ID handling, utom exempelvis SAS. Det är upp till flygbolaget att sätta upp regler vilka ID handlingar man godkänner och vill man djävlas med kunderna kan man exempelvis neka nationellt ID-kort.
 

Totopez

Medlem
de enda gångerna jag har haft problem har varit just från Tyskland. Mer specifikt, från Berlin med lågprisbolag.
annars har det alltid funkat med körkort.
 
Toppen