Senaste nytt

Slut med pappersbiljetter på SAS

Jacob

Medlem
Nu är det formellt slut med pappersbiljetter på SAS. Från 1 juli 2012 kommer SAS inte acceptera pappersbiljetter som ställts ut av interline partners för resa med SAS. Samma sak gäller för Blue1 från detta datum.

SAS kommer dock fortfarande acceptera pappersbiljetter som ställts ut före 1 juli 2012 under en interimsperiod fram till 1 juli 2013.
 

ulagun

Medlem
Fråga om definition på pappersbiljett.
Se dig runt vid incheckningsautomaterna. Hur många har inte tjogvis med vad som numera kallas Confirmations i.st.f. papperbiljetter.
Ur miljöhänsyn misstänker jag att alla dessa confirmations kräver mer papper än gamla biljetterna.

Att dessa Confirmation-passagerarna dessutom tar en evighet på sig för att först hitta och därefter knappa in sitt bokningsnummer och slutligen stå inför våndan att tvingas alldeles själv besluta om seating kan tära på tålamodet för oss i kön bakom:(
 

Agö

Medlem
Fråga om definition på pappersbiljett.
Se dig runt vid incheckningsautomaterna. Hur många har inte tjogvis med vad som numera kallas Confirmations i.st.f. papperbiljetter.
Ur miljöhänsyn misstänker jag att alla dessa confirmations kräver mer papper än gamla biljetterna.

Att dessa Confirmation-passagerarna dessutom tar en evighet på sig för att först hitta och därefter knappa in sitt bokningsnummer och slutligen stå inför våndan att tvingas alldeles själv besluta om seating kan tära på tålamodet för oss i kön bakom:(

Själv använder jag EB-kortet. Hur smidigt som helst.
 

Agö

Medlem
De jag refererar till är säkerligen "sällanresenärer" utan varesig kort eller smartpass.

Självklart är det så. Igår hade jag dock haft behov av pappersark. Fick inte komma igenom säkerhetskontrollen i ALC med hänvisning till att SAS/Alicante Airport inte accepterar mobilt boardingkort. Det blev till att leta febrilt efter en dator med printer. Övertron till systemet är uppenbarligen lite för hög. Jag tillhör dock de resenärer som i vanliga fall brukar ta med mig pappersbekräftelsen.
 

pst

Medlem
Reste faktiskt på pappersbiljett så sent som i april efter ofrivilligt flygbyte från Aerosvit till Ukraine International Airlines på sträckan mellan Kiev och Odessa. En flygresa som för övrigt får klassas som årets sämsta.
 

forastero

Medlem
Igår hade jag dock haft behov av pappersark. Fick inte komma igenom säkerhetskontrollen i ALC med hänvisning till att SAS/Alicante Airport inte accepterar mobilt boardingkort.
I Visby funkar inte heller biljett på kort, utan man behöver boardingkort eller annat papper med streckkod (alt streckkod på mobilen) för att bli insläppt till säkerhetskontrollen. (Nu finns det dock SAS-automater där också så man slipper stå i lång kö; sist jag flög SAS från VBY blev jag hänvisad till incheckningsdisken för att få boardingpass fast jag redan var incheckad)
 
Fråga om definition på pappersbiljett.
Se dig runt vid incheckningsautomaterna. Hur många har inte tjogvis med vad som numera kallas Confirmations i.st.f. papperbiljetter.
Ur miljöhänsyn misstänker jag att alla dessa confirmations kräver mer papper än gamla biljetterna.
Miljö?! Tror inte det handlar om miljö.

Vem bryr sig om miljön när det handlar mest om kostnad och viljan att kränga ny system för hantering av biljetter elektroniskt. Syftet för flygbolag var nog att flytta utskriftkostnaden ifrån dem till kunder och att ha större koll på biljetter. Mao man har tagit tillbaka makten att utfärda biljett ifrån resebyråer. Man också har minskat andel svin och förfalskningar genom att ha endast elektroniska biljetter. Nu har man också har minskat antal personal vid check-in diskar genom att automatisera hela processen.
 

fly4fun

Medlem
Ur miljöhänsyn misstänker jag att alla dessa confirmations kräver mer papper än gamla biljetterna.

Som när apoteket införde e-recept och glatt meddelade hur mycket A5 papper (recept) som sparades per året. Problemet var att när man kom med ett e-recept till apoteket så skrev dom ut det på ett A4 papper istället. Snacka om besparing :)
 
Toppen