Senaste nytt

Din bästa och sämsta lounge upplevelse?

Concorde

Founding Member
Som titeln anbefaller, vilken var din bästa respektive sämsta lounge upplevelse? Det behöver inte bara innebära att det var en garderob med endast vatten och inget tilltug, utan även din sinnesställning osv.

Endast en av varje är regeln.

Jag börjar:

Den sämsta, inte direkt en vidare minnesvärd upplevelse. Det var även första gången i en BA lounge.

BA Terraces Lounge CPH (numera tredje parts) sommaren 2007.

- Skulle flygit Sterling kvällen innan, men planet ställdes in
- Fick tag på enda biljetten till London nästa morgon, en D-class enkel med BA.
- Hade en Virgin Atlantic flight till New York samma dag 16.00. Mao. lite tightare.
- Fick spendera natten på Hilton CPH, endast sviter kvar.
- Hade i dagarna blivit dumpad av flickvän/sambo sedan tre år (syftet med resan var att försöka rädda relationen). Hon var inte helt pigg på att att jag skulle bo i NY och flyga hem var tredje vecka lite drygt. Varför då? :eek:

Så när jag kom till loungen var jag:

- back 11.000SEK
- involuntarily downgraded till "singel"
- ruskigt bakis efter att ha spenderat halva natten i baren med två främlingar som såg en man djupt nere i brunnen och som riktiga bröder ställde dom upp.

Föga överraskande hade jag inte vidare trevligt eller kunde uppskatta loungen :)

Bästa upplevelsen:

Första gången i nya Concorde Room för tre år sedan, i en närmast sprillans ny T5 på Heathrow.

- Väldigt god frukost med lax och äggröra. Bollinger Grande Annee 1999 fritt blås. Bra service i matsalen, hade en Cabana att festa i.
- På väg till NYC med en av närmsta vännerna.
- Jag i First.
- Hans första besök till NY.
- Mitt första besök sedan flytt hem.

Det kan väl sammanfattas med att humör och sinnesställning är en viktig faktor i hur man upplever resor.
 

nilsson

Medlem
Hm, nu var jag nära att skriva om bästa och sämsta lounge, med det är ju inte ämnet.

Den bästa loungeupplevelsen är nog min första lounge-upplevelse, när företaget köpt business för att ta mig från Riga till en höstfest i Linköping så snabbt som möjligt (jag minns inte hur nu, men det kan ha varit RIX-ARN-NRK). RIX var då i alla fall en ganska usel flygplats där det inte ens fanns stolar för alla resenärer, och ett fik som lika gärna hade kunnat vara kiosken på ett badhus (med plaststolar och kakel överallt). Att då få komma in i en öststatsplanerad lounge med stora läderfåtöljer, fri sprit och blonda hostess-karikatyrer var fantastiskt. Jag satt och förfestade ikapp med folket i Linköping via ICQ (eller liknande) och anlände till restauranten lagom till förrätten. Då skaffade jag priority pass.

Jag kan inte säga att jag haft någon riktigt dålig upplevelse, annat än en lounge i Mumbai som var helt full. Terminalen var nybyggd och det fanns gratis Internet, så jag tog en läsk och satte mig utanför.
 
Bästa upplevelsen:
BA:s terrace lounge på LHR T 5. Den gången hade jag kommit, 6 timmar sent från en flygning från MIA med just BA. Av den anledningen blev jag uppgraderad till CE och fick då tillgång till loungen. Innan min resa från MIA till LHR hade startat så hade jag flugit med AA på en nattflygning, i economy mellan SFO-MIA. Och spenderat 10 timmar på MIA utan dusch och med ett ständigt öga på bagagevagnen. Hade dessutom grymt ont i halsen. Bara den känslan när jag såg att loungen på LHR hade dusch!! Går inte att beskriva...normalt duschar jag 1-2 gånger om dagen...här hade jag varit utan dusch i uppemot 40 timmar!! Resan upphöjdes genom att 76:an jag flög med var utrustad med gamla CW stolar, sov som en stock sista leggen hem.

Värsta loungen: Njae, diverse SAS lounger på ARN, CDG och Rom. Antingen inrett med IKEA möbler, vinkranar a la Viking Line...eller luggslitna skinnmöbler.
 

MarcusC

Medlem
Drar en kort kvälls analys.

Bästa; LH First Class Terminal FRA, någon av de tre gånger jag varit där. Alltid en perfekt upplevelse. Utsökt mat, bra dricka och service som täcker mer än vad man förväntar sig.

Sämsta; Baku Airport tredje parts lounge för ett par år sedan, ett par skinnsoffor, bemannad bar med bara vodka typ....avgång 0400 till VIE...inte rätt mood...!!
 

Senator

Moderator
Utan tvekan LH FCT i Frankfurt i våras. Denna upplevelse har ingen match i Europa och FCL Terminal A en bra två.

Sämsta den allmänna loungen på RUH som "alla" använder mitt i natten på väg till Europa. Knappt en sittplats, sunkig mat och massor av folk.
 

Svenska73

Medlem
Bästa upplevelse: Qatar loungen för Biz i Doha. Magnifik mat och dryck och trevlig påkostad lounge.
Sämsta upplevelse: Samman som ovan eftersom jag flög själv med en 5-åringo och trodde jag var döende av en hjärnblödning så kunde knappast äta eller dricka. Fick dock beskedet på Danderyd akut att jag enbart hade en riktig rejäl migrän efter blodprov och hjärnskan då blev jag sur att jag inte njöt mer av loungen.
 

bL0m

Medlem
Bästa upplevelse: Qatar loungen för Biz i Doha. Magnifik mat och dryck och trevlig påkostad lounge.
Sämsta upplevelse: Samman som ovan eftersom jag flög själv med en 5-åringo och trodde jag var döende av en hjärnblödning så kunde knappast äta eller dricka. Fick dock beskedet på Danderyd akut att jag enbart hade en riktig rejäl migrän efter blodprov och hjärnskan då blev jag sur att jag inte njöt mer av loungen.

Ingen höjdare att resa med migrän, fick du tips på hur du kunde förebygga migrän av läkaren?
 

Rustscheff

Medlem
Man kan äta Inderal för att förebygga migrän men då skall man ha minst 4 attacker per månad. I annat fall fungerar sumatriptan bra...

Bästa lounge: FCT slår allt, även Concorde room som iofs är bra den med.
Sämsta lounge: ALLA Red Carpet Clubs jag någonsin tvingats sätta min fot i .
 

Dr. Miles

Expert
Bästa upplevelse:
Tredjepart lounge i Nairobi, Kenya. Väntehallen i allmänna del av flygplatsen var sunkig, överbefolkad och hade ingen fungerande A/C.
Men den lilla loungen hade A/C, kall Tonic Water och internet dator. Kändes som om man kom bort från Afrika liten stund.

Sämsta upplevelse:
Jag kommer inte ihåg exakt om det var i Rom eller i Milan men, renoveringsarbetet pågick när jag var där och det var mycket oljud. Personalen plockade bort tilltugg som fanns där under renoveringsarbetet dessutom...
 

Bonden

Medlem
Bästa lounge: FCT slår allt, även Concorde room som iofs är bra den med.
Sämsta lounge: ALLA Red Carpet Clubs jag någonsin tvingats sätta min fot i .

Jag håller med!
FCT är fantastisk, men jag är grymt sugen på att prova concorde room hoppas kunna göra det med en 2-4-1 :)

Red carpet ger också väldigt dåliga vibbar, man är trött och skall hem, allt känns bara svettigt och sunkigt där.
 
Toppen