Senaste nytt

PIN-kod på nya kort

agehall

Medlem
Jag beställde ett nytt kort från SHB för ett tag sedan men har inte tagit det i bruk förens nu. Imorse skulle jag premiärhandla på det på ARN. Detta kom dock av sig när det visade sig att koden jag valt inte fungerade...

SHB har alltså låtit mig välja en kod, men sedan tydligen satt en anna kod på kortet. Detta käns rätt snopet då jag hoppades kunna ta ut pengar på kortet när jag kommere fram till Dubai ikväll. ;(
 

mry

Medlem
Fick du välja kod innan det att kortet skickades till dig och de inte han lägga in koden i chippet kan det ju bero på det. Koden sitter nämligen i chippet om jag kommer ihåg rätt, de borde fungera med din kod som de bara drar magnetremsan för då måste kortsystemet prata med banken för att veta vilken kod du har. Sitter den i chippet krävs koden för att kunna läsa chippet korrekt.

Är man osäker på vilken kod man har på ett chip kan man t.ex. stoppa in det i en av ica bankens dosor för att testa koden utan att behöva bli pinsamt när man väl är i butiken.
 

agehall

Medlem
Näe, jag aktiverade kortet imorse innan jag åkte till ARN. Jag fick välja PIN i samband med att jag beställde det. Loggade in i min internet bank och kollade nu. Det står "Kort under utbyte" så frågan är ifall aktiveringen inte var omedelbar. Nåja, kollegan mötte upp på DXB och tog ut pengar, så det löste sig ändå, men det var lite snopet.
 
Koden sitter både i chippet och i magnetspåret. Teoretiskt sett skulle det gå att ha olika kod på de bägge men jag har aldrig hört talas om något bolag som faktiskt avsiktligt gör så. Däremot har jag varit med om att jag fått ett kort där koden funkat med chippet men inte med magnetspåret, så troligen hade de lagt in fel kod på magnetspåret där. Jag har också varit med om att få välja kod men sett fått ett kort med en annan kod, men då har jag i alla fall fått koden på brev någon dag före själva kortet.
 
Toppen