henrik l
Medlem
I mars 2012 blev Air Berlin (AB) fullvärdig medlem i One World (OW), vilket gör dem intressanta att flyga med for oss som har ägg i OW-korgen. Eftersom jag inte har sett några reserapporter med AB här på BC.se, tänkte jag bidra med en reserapport light om hur det är att flyga med AB intra-Europa. Men jag lägger den medvetet i AB-tården, eftersom det mer är en recension av AB, än en reserapport. Resan företogs på sträckan GOT-TXL-CGN-PMO. Lite info har redan droppats men här kommer lite fylligare information.
Redan före avresan såg jag att jag och barnen på ett par av sträckorna hade fått platser lång fram i kabinen. Dom ingen speciell kabin för business, dvs skynke. Vid online-incheckningen kunde jag välja rad 3 på GOT-TXL, rad 11 TXL-CGN och rad 2 CGN-PMO. Om denna generositet berodde på att jag har ett BAEC-gold ska jag låta vara osagt. Som jag skrivit tidigare hade jag ingen extra tilldelning av bagage som BAEC-gold. Vidare verkar man ännu inte ha synkat sin lounge policy. Försökte komma in i Menzies loungen på GOT, men trots att jag viftade med mitt BAEC-gold, blev jag upplyst om att dom inte hade fått något besked av AB när det gäller loungetillträde.
På sträckan GOT-TXL bjöds det på varma och kalla drycker (alkoholfritt), samt något tilltugg som måste ha varit totalt intetsägande eftersom jag har glömt det. På TXL hade AB sk ”dedicated wating areas” efter säkerhetskontrollen. Ni som har varit på TXL vet att man inte gärna går in till gate förrän i sista minuten, eftersom det inte finns mycket att göra efter kontrollen. Vi gick in, jag drog mitt kort till AB’s ”dedicated wating area”. Funkade inte. Blev upplyst om att det fanns en BA lounge närheten. Gick dit, inga problem att komma in, fick även med mig barnen och damen som hanterade min ”in-checkning” viftade bort den yngre manlige kollegans kommentar om att registrera barnen. Som vi diskuterat förut, misstänker jag att jag damen var flexibel och inte följde regelboken till punkt och pricka, eftersom man bara får ta med en gäst oavsett ålder. Loungen var relativt tom och inte speciellt överdådig, men ok för att spendera någon timme i. Maten bestod av lite snittar, frukt och chips. Dryckesutbudet var däremot mera omfattande och slår Menzies på ARN och GOT med hästlängder. Fritt Internet, men dock inga toaletter.
På sträckan TXL-CGN, som är tysk inrikes fanns en intressant anomali. Förutom alkoholfria varma och kalla drycker kunde man få rött eller vitt vin, eller öl till kexen eller ölkorven som serverades. Sträckan motsvara väl ungefär GOT-ARN och serveringen sköttes med tysk effektivitet. Flygplatsen i Köln/Bonn var en positiv överraskning. Relativt ny och luftig, samt mycket smidig transfer. Försökte återigen att komma in i en obetjänad ”dedicated wating area”. Inte heller denna gång fungerade mitt BAEC-goldkort. Använde telefonen och kunde till min glädje fortsätt att fräscha upp min tyska. Jag förklarade vänligt situationen, BAEC-goldkort osv. Nej tyvärr bara folk med AB-status. Räddningen fanns dock bakom ryggen, Dinnersloungen. Nej, enligt den yngre damen där tog man inte betalt. Barnen fick vara medföljande, men det framgick inte om jag fick betala för dem och just då brydde jag mig inte. Helt ok lounge om man ser till hårdvaran (se bilder). Gillar man starkare drycker så fanns det en del att välja på, men för mig som föredrar vin fanns det ett rött och ett vitt alternativ. I matväg fanns då (ca 17 lördag) kakor, nötter, frukt och lösgodis, vilket uppskattades av barnen. Dottern på 8 år har lärt sig snabbt och fyllde på lösgodiset vilket jag först noterade när hon var tillbaka. Ingen spektakulär lounge, men helt ok att fördriva ett par timmar i om man inte är alltför hungrig. Ett plus för luftighet och en avkopplande utsikt.
Bilder från Dinersloungen i Köln
Jag lyckades även få en smygtitt genom fönstren till AB’s ”dedicated wating area”. Kan bara konstatera att dom har en bra bit kvar om dom ska leva upp till OW-statusen. Dessa ”lounger” verkar vara obemannade och det vad jag såg verkar det erbjudas dryck från en sorts automat. Om det var gratis eller inte vågar jag inte säga.
CGN-PMO. Samma servicekoncept som GOT-TXL, alkoholfria varma och kalla drycker, vin, öl och starkvaror kan köpas. Denna gång erbjöds ölkorven i en brödförpackning, á la french hot dog, om än något tunnare, alternativet var ”student fütter” (studentfoder”), en nötblandning med russin.
Sammanfattning. Ett helt ok alternativ med tanke på hur mixen av economy intra-Europa som erbjuds på marknaden ser ut. Är man dessutom medlem i BAEC så blir det även lite tier points på marginalen. Men som ett OW-bolag har AB en del att förbättra. Jag kan bara jämföra med BA, eftersom mina resor med AY har varit i C. I luften är det väl främst den fria baren som saknas, man kan köpa varm mat om man vill. Fri bar kan man ju i och för sig leva utan på intra-Europa, men man kan ju se det som en form av kvalitetstempel när det gäller servicenivå. För mig handlar det om principen, inte att man ska sitta och hinka vin, öl eller GT. Vad som jag däremot ser som den allvarliga bristen om man ska leva upp som ett fullvärdigt OW-bolag, är att man inte har synkat loungepolicyn än. Där misstänker jag dock att det borde vara förändringar på gång. Nästa problem blir då själva loungen. Av det jag såg från utsidan verkar ”loungen” inte vara mer än just ett reserverat sittplatstutrymme och med tveksamt utbud av något att tugga på och andra förfriskningar. Men jag misstänker åtminstone att när BER öppnar, så borde det bli åtminstone bli en ordinär lounge där.
Redan före avresan såg jag att jag och barnen på ett par av sträckorna hade fått platser lång fram i kabinen. Dom ingen speciell kabin för business, dvs skynke. Vid online-incheckningen kunde jag välja rad 3 på GOT-TXL, rad 11 TXL-CGN och rad 2 CGN-PMO. Om denna generositet berodde på att jag har ett BAEC-gold ska jag låta vara osagt. Som jag skrivit tidigare hade jag ingen extra tilldelning av bagage som BAEC-gold. Vidare verkar man ännu inte ha synkat sin lounge policy. Försökte komma in i Menzies loungen på GOT, men trots att jag viftade med mitt BAEC-gold, blev jag upplyst om att dom inte hade fått något besked av AB när det gäller loungetillträde.
På sträckan GOT-TXL bjöds det på varma och kalla drycker (alkoholfritt), samt något tilltugg som måste ha varit totalt intetsägande eftersom jag har glömt det. På TXL hade AB sk ”dedicated wating areas” efter säkerhetskontrollen. Ni som har varit på TXL vet att man inte gärna går in till gate förrän i sista minuten, eftersom det inte finns mycket att göra efter kontrollen. Vi gick in, jag drog mitt kort till AB’s ”dedicated wating area”. Funkade inte. Blev upplyst om att det fanns en BA lounge närheten. Gick dit, inga problem att komma in, fick även med mig barnen och damen som hanterade min ”in-checkning” viftade bort den yngre manlige kollegans kommentar om att registrera barnen. Som vi diskuterat förut, misstänker jag att jag damen var flexibel och inte följde regelboken till punkt och pricka, eftersom man bara får ta med en gäst oavsett ålder. Loungen var relativt tom och inte speciellt överdådig, men ok för att spendera någon timme i. Maten bestod av lite snittar, frukt och chips. Dryckesutbudet var däremot mera omfattande och slår Menzies på ARN och GOT med hästlängder. Fritt Internet, men dock inga toaletter.
På sträckan TXL-CGN, som är tysk inrikes fanns en intressant anomali. Förutom alkoholfria varma och kalla drycker kunde man få rött eller vitt vin, eller öl till kexen eller ölkorven som serverades. Sträckan motsvara väl ungefär GOT-ARN och serveringen sköttes med tysk effektivitet. Flygplatsen i Köln/Bonn var en positiv överraskning. Relativt ny och luftig, samt mycket smidig transfer. Försökte återigen att komma in i en obetjänad ”dedicated wating area”. Inte heller denna gång fungerade mitt BAEC-goldkort. Använde telefonen och kunde till min glädje fortsätt att fräscha upp min tyska. Jag förklarade vänligt situationen, BAEC-goldkort osv. Nej tyvärr bara folk med AB-status. Räddningen fanns dock bakom ryggen, Dinnersloungen. Nej, enligt den yngre damen där tog man inte betalt. Barnen fick vara medföljande, men det framgick inte om jag fick betala för dem och just då brydde jag mig inte. Helt ok lounge om man ser till hårdvaran (se bilder). Gillar man starkare drycker så fanns det en del att välja på, men för mig som föredrar vin fanns det ett rött och ett vitt alternativ. I matväg fanns då (ca 17 lördag) kakor, nötter, frukt och lösgodis, vilket uppskattades av barnen. Dottern på 8 år har lärt sig snabbt och fyllde på lösgodiset vilket jag först noterade när hon var tillbaka. Ingen spektakulär lounge, men helt ok att fördriva ett par timmar i om man inte är alltför hungrig. Ett plus för luftighet och en avkopplande utsikt.
Bilder från Dinersloungen i Köln
Jag lyckades även få en smygtitt genom fönstren till AB’s ”dedicated wating area”. Kan bara konstatera att dom har en bra bit kvar om dom ska leva upp till OW-statusen. Dessa ”lounger” verkar vara obemannade och det vad jag såg verkar det erbjudas dryck från en sorts automat. Om det var gratis eller inte vågar jag inte säga.
CGN-PMO. Samma servicekoncept som GOT-TXL, alkoholfria varma och kalla drycker, vin, öl och starkvaror kan köpas. Denna gång erbjöds ölkorven i en brödförpackning, á la french hot dog, om än något tunnare, alternativet var ”student fütter” (studentfoder”), en nötblandning med russin.
Sammanfattning. Ett helt ok alternativ med tanke på hur mixen av economy intra-Europa som erbjuds på marknaden ser ut. Är man dessutom medlem i BAEC så blir det även lite tier points på marginalen. Men som ett OW-bolag har AB en del att förbättra. Jag kan bara jämföra med BA, eftersom mina resor med AY har varit i C. I luften är det väl främst den fria baren som saknas, man kan köpa varm mat om man vill. Fri bar kan man ju i och för sig leva utan på intra-Europa, men man kan ju se det som en form av kvalitetstempel när det gäller servicenivå. För mig handlar det om principen, inte att man ska sitta och hinka vin, öl eller GT. Vad som jag däremot ser som den allvarliga bristen om man ska leva upp som ett fullvärdigt OW-bolag, är att man inte har synkat loungepolicyn än. Där misstänker jag dock att det borde vara förändringar på gång. Nästa problem blir då själva loungen. Av det jag såg från utsidan verkar ”loungen” inte vara mer än just ett reserverat sittplatstutrymme och med tveksamt utbud av något att tugga på och andra förfriskningar. Men jag misstänker åtminstone att när BER öppnar, så borde det bli åtminstone bli en ordinär lounge där.