Senaste nytt

Svensexa på Oxford Flight Academy

TjudöBoy

Medlem
Var med om en ganska ovanlig svensexa skulle jag tro då jag gifte mig för några år sedan (2009-Mars), tänkte att jag skulle visa lite bilder samt därtill lite förklarande text.

Blev uppringd av min kollega som undrade om jag kunde komma och jobba för honom en lördag 2 veckor före bröllopet, han skulle på ett ”ärende” till Stockholm sa han. Inget underligt me d tyckte jag och sa ok.
På morgonen då jag skulle på jobb parkerade jag som vanligt bilen på föräldrarnas gård precis nere vid hamnen och traskade ombord, omedveten om det stora ”sveket” jag skulle råka utför av min kollega.
I källaren på föräldrar hemmet pågick redan illavarslande förberedelser inför dagens händelse.

IMG_01.jpg

Väl ombord hade vi avlösning i hytten och sedan avgick vi från hamnen, nere i fartyget pågick dock förberedelserna inför dagens händelser med fartygets kryssningschef som ”ceremonimästare”.

IMG_02.jpg

Efter avgången dom kryssningschefen upp på bryggan och sade att vi måste hålla ett viktigt möte i konferensen där min närvaro var ett måste, tyckte han var lite väl påstridig då jag ansåg att jag inte riktigt hade tid med ett möte när jag ej hade ätit frukost ännu ens. Han kontrade dock med att det finns kaffe och frallor i konferensen så det är nog ingen fara (inte ens då fattade jag vad som stod på men tyckte nog det var lite konstigt att mötet ej hölls då ordinarie befälhavaren var ombord).
Väl nere i konferensen blev jag varse om vad för slags möte det gällde!!! Utbildningen till pilot startade genast, det var en ”flygvärdinna” som höll i utbildningen påmanad av glada aspiranter.

IMG_03.jpg

Utbildningen till PPL/ATPL gick tämligen smärtfritt och efter en int alltför ”smärtfylld” introduktion var man nyexaminerad pilot!

IMG_04.jpg

Vidareutbildningen till ME/IR/CPL fortskred nere i Nattklubben där oxå ”tentamen” gjordes inför en nyfiken publik.

IMG_05.jpg

Licensen firades med en själsligen lugnande dricka i goda vänners sällskap.

IMG_06.jpg

Tiden gick fort och bilturen till Arlanda/Oxford Flight Academy förlöpte utan några större spännings moment.

IMG_07.jpg

Vi möttes upp utanför ”Oxford” av min brors gamla skolkamrat (som jobbar som instruktör för ett icke namngivet flygbolag och har sett till att detta kunnat bli av, många tack till honom för det!)från tiden då de läste till CPL i Florida.

IMG_08.jpg

Efter att alla hade anlänt och en genomgång att ingen skulle lida av uttorkning så var det dax att gå in och påbörja briefingen inför dagen.

IMG_09.jpg

Vi samlades i cafeterian och blev underrättade av instruktören om vad som skulle ske och vad vi skulle få uppleva under förmiddagen...

IMG_09b.jpg

... sedan intog vi lite till vätska för at ej torka ut under dagens lopp. Därefter gick vi ner för att bekanta oss med simulatorn.

IMG_10.jpg

Vi skulle flyga en Boeing 737-700 idag, med avgång Arlanda till Tyskland (ber om ursäkt för att jag ej minns vilket flygfält i Tyskland vi landade på, kan bero på vätskan mot uttorkning).

IMG_11.jpg

Väl inne i cockpit gick vi igenom dom viktigaste instrumenten för att få en så verklighets trogen flight som möjlig och tro mej när jag säger att det är som i verkligheten, skulle säga att när man är inne i det så är nog ända skillnaden att man just vet att man sitter i en simulator!

IMG_12.jpg

Jag, brorsan, instruktören samt vår hovsfotograf flög först samt längst. Våran flight från Arlanda till Tyskland varade ca. 45 minuter och då ingick taxning ut till runway (man kände när man körde över skarvarna i cementen så verklighets troget var det!!), avfärd, fast forward tills vi kom till Tyskland samt landning på ett flygfält.

IMG_12a.jpg

Här lyfter vi från Arlanda! :)

IMG_13.jpg

Nu närmar vi oss landning, kolla in bankningen samt rutten i displayen.

IMG_14.jpg

Vi närmar oss final approach, snygga vyer med bergen runtom oss.

IMG_15.jpg

Final approach, landningsbanan samt instruktören uppenbarar sig! :eek:

IMG_16.jpg

Runway närmar sig, huga mej...

IMG_16a.jpg

Final approach sedd utifrån.

IMG_17.jpg

Det närmar sig touch down, kan berätta att man ej var upplagd för skämt i detta läge.

IMG_18.jpg

Några sekunder efter detta var det touch down, helt underbar känsla att vara med om! Efter detta så ”körde” min bror någon touch and go samt lite steep bankings (ca. 45+ graders lutning, helhäftig känsla).

IMG_19.jpg

Här är brorsan inför landning och överlämnande av cockpit åt de andra deltagarna.

IMG_20.jpg

Här var det vår hovfotografs tur att göra touch and go drill, snacka om att han var stolt efteråt.

IMG_21.jpg

Medan resten av gänget gjorde varsina touch and go drills så samlades vi i ”Business loungen” för att vattna våra torra halsar efter förmiddagens bravader.

IMG_22.jpg

Ett gäng överlyckliga killar efter en helt underbar halv dag på Oxford Flight Academy ska ni tro, nu väntar Stockholm och andra äventyr vilka inte passar i detta forum å kanske inte för kvinnliga öron heller! :p
(Ett stort tack skall riktas till min brors kompis ”instruktören” som gjorde allt detta möjligt för oss vanliga tölpar från Åland!)
 

vicce

Medlem
Ovanlig, men trevlig svensexa! Roligt att få läsa något lite annorlunda. Hoppas du fortfarande är lyckligt gift!
 

doc

Medlem
Vad kul! Även jag hade en del av min svensexa på Oxford Flight Academy. Fick flyga Dash Q400 under Tower Bridge och landa på LCY. Det är en fantastisk upplevelse att flyga simulator, något jag gärna skulle vilja göra igen.
 
Toppen