Senaste nytt

Kort anslutning i Hamburg - 35 min OK?

Stefan62

Medlem
Jag har bokat ARN-HAM-BUD med LH (Eurowings) i economy.

Flygtiderna är:

ARN - HAM 15:40 - 17:10
HAM - BUD 17:45 - 19:20

Anslutningstiden är bara 35 minuter - om ARN-HAM är försenad redan från början, så att man helt säkert missar anslutningen - kan man då bli ombokad redan på ARN till alternativ resväg?

Vis av erfarenhet så händer det att "problemet" skyfflas vidare "eftersom det ska lösas där det egentliga problemet uppstår".

Vad tror Ni händer i en sådan situation?
 

AABack2ARN

Medlem
Tyvärr tror jag att problemet skyfflas vidare. Nu är det förvisso LH på bägge flygen, men LH hanteras väl av SGS i Stockholm och de har säkert stränga förhållningsregler att hålla sig till. De gör ju ofta så även mot sitt moderbolag (?) SAS.

Jag skulle kolla med markpersonalen först och trilskar de, så ring till Lufthansa. Eller hanteras det av SAS också?

Vilka alternativ finns det att ta sig från HAM till BUD efter 18:00? (Om du nu blir skickad dit med andra ord...)
 

Stefan62

Medlem
Det ser ut att finnas ett alternativ via LHR, men då är man framme vid midnatt...och då är ju den kvällen förstörd...
 

Jacob

Medlem
Jag har bytt flyg i Hamburg några gånger, det är en ganska liten och behändig flygplats så 35 minuter ska inte vara något problem, förutsatt att det inte är några förseningar förstås.

Stockholm-Hamburg flygs oftast med något slags regionalflygplan vilket innebär buss in till terminalen. Efter du gått in i terminalen i "källaren" är det bara att gå direkt till höger och uppför trappan och du hamnar mitt i transithallen, sedan är det bara att leta upp din gate. Du behöver inte passera någon säkerhetskontroll.

Personalen på Arlanda kommer inte bokat om dig om flyget inte är påtagligt försenad och det är rent uppenbart att du kommer missa flyget. Allt blir ocks enklare om du endast reser med handbagage, annars måste de ju leta upp ditt bagage på Arlanda och tagga om det. Annars får du ta kontakt med Lufthansas personal i Hamburg för att få hjälp med ombokning, det finns kvällsförbindelser till Budapest både via München och Frankfurt så fram kommer du garanterat.
 

Stefan62

Medlem
Tack för alla svar!

Nu var det dags att göra incheckning on-line och välja plats.

Går in på Lufthansas hemsida och blir omedelbart hänvisad till SAS - börjar ana att det kommer att strula.

Mycket riktigt - det går bara att välja plats på första sträckan och minns plötsligt att det hänt förut.

Varför strular alltid sådant som flygbolagen för fram som bekväma fördelar?
 

Jacob

Medlem
Mycket riktigt - det går bara att välja plats på första sträckan och minns plötsligt att det hänt förut.
Så har det varit i massa år, inget nytt.

Det du gör är följande. Gå in på online check-in, välj plats på första flygningen men klicka INTE på "check-in". Åk till flygplatsen och checka in via automat eller över disk. Du kommer då få boarding kort även för den andra flygningen.
Har du redan checkat in för den första flygningen, dvs du har inte bara valt plats utan faktiskt checkat in, så kommer personalen på Arlanda inte kunna checka in dig för anslutningsflyget utan det behöver du fixa i Tyskland.
 

Stefan62

Medlem
Tack för klarläggande.

Lite lustigt att LH skickar ut "glada" mail om att "nu kan Du bekvämt checka in och välja plats för hela resan".
 

Stefan62

Medlem
Så har det varit i massa år, inget nytt.

Det du gör är följande. Gå in på online check-in, välj plats på första flygningen men klicka INTE på "check-in". Åk till flygplatsen och checka in via automat eller över disk. Du kommer då få boarding kort även för den andra flygningen.
Har du redan checkat in för den första flygningen, dvs du har inte bara valt plats utan faktiskt checkat in, så kommer personalen på Arlanda inte kunna checka in dig för anslutningsflyget utan det behöver du fixa i Tyskland.

Jacob: Det gick inte denna gång - platsvalsmöjligheten dök inte upp i automaten och i "baggage-dropen" gick det inte så mycket bättre, men "agenten" kunde flytta fram mig några rader från det automatiska valet. Däremot rad 4 på första sträckan.

Retoriskt frågar man sig varför det egentligen aldrig fungerar helt utan strul...
Sitter nu i Menzies Executiv Loung på Arlanda och irriteras
 

Jacob

Medlem
Det gick inte denna gång - platsvalsmöjligheten dök inte upp i automaten och i "baggage-dropen" gick det inte så mycket bättre, men "agenten" kunde flytta fram mig några rader från det automatiska valet.
Även så har det varit under flera år, beror nog på att Lufthansa och SAS har olika incheckningssystem. Men du blev ju incheckad i alla fall... Det var väl ändå bra mycket bättre än att landa i Hamburg med 35 minuter kvar utan boarding kort?!
 

Stefan62

Medlem
Jag kom fram, men bagaget kom inte med på min flight utan tog vägen över MUC och anlände nästa morgon till BUD. Dessvärre var alla butiker stängda så det gick inte att inhandla något på Amex-försäkringen, förutom tandborste osv.

^^

Det finns en annan tråd som handlar om LH:s service-nivå och visst lämnar den en del övrigt att önska samtidigt som jag inte kan säga att den avviker nämnvärt från SK, AY, KL, KF, TP etc.
 
Toppen