Senaste nytt

Vilket bonus program inom One World är bäst för resenären?

Axelzon

Medlem
Hej, Tänkte att ta tjuren vid hornen och låta mig själv få lite omväxling i resande stund. Jag hittar ingen bra tråd med bra förklaringar på vilket One World program som ger oss resenärer bäst fördelar, och så klart kommer till en motsvarande "EBG" på ett inte allt för komplicerat sätt.

Tacksam för hjälp, tips och kanske till en redan befintlig tråd.

MVH
 

AABack2ARN

Medlem
Det underlättar om du ger en liten förklaring hur ditt resemönster ser ut. Mycket USA/Asien? Mycket Europa? C eller Y?
 

Patrik

Medlem
Om man kapar tråden och mest reser asien och ekonomi, är det fortfarande BAEC eller ska man fundera på FinnairPlus?
 

Dr. Miles

Expert
Om man kapar tråden och mest reser asien och ekonomi, är det fortfarande BAEC eller ska man fundera på FinnairPlus?
Om du inte är ute efter status, rekommenderar jag dig American Airlines AAdvantage starkt.
Man får 100% AA miles på alla betalda Finnair Economy class biljetter.

Med 30.000 AA miles kan man åka mellan Europa och Mellanöstern&Indiska subkontinent i Business class enkelresa.
 

henrik l

Medlem
Med 30.000 AA miles kan man åka mellan Europa och Mellanöstern&Indiska subkontinent i Business class enkelresa.

Shoppar man dessutom på sig lite miles kan man åka Europa-Asien i första klass med Cathay Pacific för 70 000 miles enkel, eller med Etihad i first till Mellanöstern&Indiska subkontinent för 40 000 miles.

Ska du först och främst samla mil för att plocka ut bonusresor så håller jag jag med AHO om att AAdwantage är bästa alternativ, trots att jag är ett stort BA-fan. Har du möjlighet att gå för status så finns bara ett svar: BA:D
 

Homer

Medlem
Appropå status så brukar Air Berlin köra status match då och då,
kan ju vara värt att kolla upp även om de inte annonserar något just nu.
 
Last edited:

tourist

Medlem
För icke-frekventa resenärer: BAEC har fördelen att ha familjekonton, så att en familj som inte flyger OW särskilt ofta i alla fall har chansen att tillsammans samla ihop till någon enstaka biljett. Och så går det väl att förlänga giltighetstiden på aviosarna i BAEC m h a visakortet?
 

henrik l

Medlem
Kanske halvt OT. Att statusmatcha inom samma allians kanske inte är så vanligt. Är BAEC-gold på de gamla premisserna (800 TP). Kommer inte att kunna komma upp till 1500 TP, men 600 TP fixar jag nog utan större problem. En fundering är om man kan matcha BAEC-gold, mot åtminstone platinium hos AA för att få 100% bonus på "base miles"? Tanken är att jag skulle göra en punktinsats och dra in poäng till mitt AAdawantage. Som har ju förmånliga nivper för att plocka ut bonusresor och man slipper det förhatliga bränsletillägget.
 

Homer

Medlem
Kanske halvt OT. Att statusmatcha inom samma allians kanske inte är så vanligt. Är BAEC-gold på de gamla premisserna (800 TP). Kommer inte att kunna komma upp till 1500 TP, men 600 TP fixar jag nog utan större problem. En fundering är om man kan matcha BAEC-gold, mot åtminstone platinium hos AA för att få 100% bonus på "base miles"? Tanken är att jag skulle göra en punktinsats och dra in poäng till mitt AAdawantage. Som har ju förmånliga nivper för att plocka ut bonusresor och man slipper det förhatliga bränsletillägget.

AA körde nyss en status match med United, om du inte har *G så kan du ju testa att göra en match med TK
och sen ta TK kortet och testa om AA vill matcha det


Men du får ju kvalificera till BA guld för 800 TP i ytterligare 2 år om du hade guld 1:a mars i år.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
AA körde nyss en status match med United, om du inte har *G så kan du ju testa att göra en match med TK
och sen ta TK kortet och testa om AA vill matcha det


Men du får ju kvalificera till BA guld för 800 TP i ytterligare 2 år om du hade guld 1:a mars i år.

Gränsen på 800 TP har jag fixat och jag kommer att ha guldet kvar fram till 8 juni 2014. TK alternativet lät intressant,jag hade skrinlagt de planerna, eftersom poängen brinner inne efter 3 år, var det väl. Men som en genväg till "rätt" status hos AA är det ett klar intressant alternativ.Är sugen på att testa Etihad first med hjälp av AA-poäng och kan man dra in upp emot 30 000 på en resa till HKG så är det klar intressant. Kommer att köra en CX F med AA-poäng om 10 dagar:)
 
Toppen