Senaste nytt

Bästa ekonomiklass till Hong Kong?

Magnus

Medlem
Jag har en planerad resa till Hong Kong nu i maj
Min arbetsgivare tillåter bara resa i economy class, dock bör någon typ av premium economy vara OK.

Ni som verkar ha lite koll på olika flygbolag, vilket är det bästa bolaget från Sverige till Hong Kong?
Jag tänker främst på komfort, mat/dryck och service ombord.
 

Fredrik

Medlem
Jag kommer också att flyga till HKG i maj och kommer att flyga med NZ. I mitt fall handlar det om billigaste ekonomibiljett men fördelen med dem för dig är att de har Premium Economy vilket bör vara ett steg uppåt jämfört med vanlig ekonomi. Såvitt jag förstår saken har också BA Premium Economy. I båda fallen handlar det om transfer i London.
 

Dr. Miles

Expert
Om det är komfort i ekonomi klass som gäller, rekommenderar jag Turkish Airlines(TK).
Deras Boeing 777(både den nya och de som är leasade från Jet Airways) är OK. Den är utrustad med AVOD.
TKs nya 777 erbjuder även "Comfort class" vilket är som Premium Economy class.

Om du tänker på det minst lidandet under resan, då rekommenderar jag Finnair(AY) för att det erbjuder den kortaste restiden.
11 tim 45 min österut, 13 tim 35 min västerut.
 

Jacob

Medlem
En möjlighet är också att köpa en SAS Economy Extra biljett till Hong Kong.
I så fall flyger du via Köpenhamn och sedan antingen via Bangkok och vidare med Thai Airways till Hong Kong, alternativt via Peking och vidare med Air China till Hong Kong.

Åtminstone tidigare om man köpte en SAS economy extra biljett via Bangkok så blev man automatiskt placerad i business class på anslutningsflyget vidare från Bangkok till destinationen.
Man får visserligen bara poäng för economy class, men givetvis riktigt trevligt att få sitta i business class istället med allt vad det innebär.

Jag har dock ett svagt minne av att detta har upphört. Någon som har mer uppdaterad info om detta?
 

Magnus

Medlem
Tack för svar! Ni är ju kanon... :)

Air New Zealand ska jag absolut titta på.

Hur är annars SAS economy extra, som också nämndes som alternativ? Jag har ju bonuskort på SAS.
 

Concorde

Founding Member
Air New Zealand som Martin säger är ett bra alternativ i Premium Economy. Dom är ju också med i Star så kan skicka poäng till ditt Eurobonus konto andå. Med SAS blir det bra många byten, jag skulle inte flyga dom.
Finnair via HEL är inget dumt alternativ heller i Economy. Skapa konto i OneWorld alliansen då.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har en planerad resa till Hong Kong nu i maj.

Om HKG inte är din slutdestination utan i södra Kina, då China Southern Airlines har mycket bra Premium Economy erbjudande just nu.
T ex till Guangzhou kostar dey 5825 SEK + skatter t/r i deras Premium Economy.

ARN - CAN t/r
Flygbolag: CZ (China Southern Airlines: i Skyteam)
Klass: Premium Economy
Fare basis: ZPROSE3M
Pris: 5825 SEK + skatter
Förköpskrav: 3D
Min/Max stay: 7D/3M
Stopover:
Återbetalning: Möilig mot avgift 100 EUR
Ändring: Möilig mot avgift 50 EUR
Routing: ARN-(KL/AF/CZ)-AMS/CDG-(CZ)-CAN

Undandagsdatum för resor:
19APR2011 - 01MAY2011
13JUL2011 - 15AUG2011
10OCT2011 - 31OCT2011
16DEC2011 - 24DEC2011
 
Toppen