Senaste nytt

Vilka skillnader är det mellan 1 klass och Business class på flyget på långturer?

Peppex

Medlem
Vad jag förstår så är det helt klart bättre fotöljer, sviter i 1klass men är det skillnad på maten och servicen ombord förutom fotöljerna ?

Varför jag undrar är att jag just nu blev inspirerad tack vare denna fantastiska websida, funderar på att göra bröloppsresa i 1klass eller Buisnesklass, därför vill jag veta skillnaderna tex flygbolag som te.ex.
Cathay Pacific, British Airways, Lufthansa, Thai airways, Singapore Airlines på långturer.

Nyfiken på svar, hälsningar Jesper
 
Hej Jesper! Och välkommen till Business Class.se

Jag har inte själv rest i första klass, men har läst mig till hur olika flygbolags första klasser är. Maten är generellt bättre i första klass. T ex. har jag aldrig varit med om att något bolag serverar äkta rysk kaviar i business. Om vinerna är bra i business, så är de bättre i första klass. Väldigt otydligt formulerat- jag vet. Men tänk t ex. mer årgånsviner, finare champagne. Servicen ska också anses vara bättre. Vad jag förstår så har vissa flygbolag dedikerade första klass värdinnor/värdar, och med ett mindre antal passagerare blir servicen mer individuell anpassad. En annan skillnad, du tjänar betydligt mer bonuspoäng så avser du flyga med något bolag- gå med i deras bonusprogram.

I övrigt kan jag tipsa om en hel del resereportage här på bc.se, många utav dem behandlar just resor i första klass.

Mvh Mattias
 

Peppex

Medlem
Tack Mattias, för snabba svaret, ska bli kul att resa ! Måste säga att resereportagen ger en inspiration att resa just i 1klass och buisness med den underbara service, komfort, mat och dryck det där extra som man kan behöva fast det kostar naturligtvis men ibland kan det vara värt detta.

Hälsningar Jesper
 
Skillnaden kan du även läsa om i alla underbara reportage som finns här på sidan. Men om det är värt att gå från Business - Första klass prismässigt får någon annan svara på.

Men om man som du ska göra en bröllopsresa så tycker jag faktiskt ni ska satsa och "lyxa" till det. Sånt gör man förhoppningsvis bara en gång i livet.
 

Jacob

Medlem
Det finns förstås inget entydigt svar på frågan då alla flygbolag är olika. Precis som det finns riktigt bra business class produkter på vissa flygbolag finns det ganska kassa första klass produkter på andra flygbolag som knappt är värda att betala för.

Personligen anser jag att den kanske största skillnaden mellan first och business class inte ligger i mat och stolar utan i små detaljer. Det handlar om flexibilitet, anpassning, finess, omtänksamhet, fokus på detaljer, att tänka ett steg längre och göra det lilla extra. Allting ska flyta på prefekt och till största möjliga mån anpassas efter dig som passagerare. I economy class får man anpassa sig efter besättningen och övriga passagerare, man äter när det är serveringsdags osv. I första klass ska det vara precis tvärtom, det ska vara man själv som bestämmer hur flygningen ska bli och besättningen istället som får anpassa sig.

Men i övrigt handlar det om betydligt bättre service på marken, separat incheckning, bättre lounger, liten kabin, större och mer avancerade stolar med bättre benutrymme, färre passagerare per flygvärdinna, mer flexibel service, bättre mat och dryck med fler val som man komponerar ihop själv, bra necessär och ofta pyjamas på nattflygningar osv.

Bland de bättre och häftigare första klass produkter jag testat och skrivit reportage om kan nämnas dessa:
 

skydiver

Medlem
Inte så mycket svar på skillnaden (har aldrig åkt First), men när det gäller att välja:
Som vanligt beror det ju även på vad man betalar för 1-klass. Är det en uppgradering för poäng, eller slantar man upp till grundpriset?
Är skillnaden värd vad det kostar?
Björnström skriver ju i alla fall här:
Är det värt pengarna? Nä, det går inte att motivera priset på något sätt. Välj en Business Class biljett och spendera 40.000kr på hotell, mat och dryck i New York istället. Det skulle säkerligen också innebära en oförglömlig upplevelse.
Och nog kan man köpa sig lyx på destinationen oavsett vart resan bär?
En annan fråga jag skulle fråga är vad du och din partner är vana vid att flyga till vardags? Åker man normalt ekonomi så känns ju Business ofta väldigt lyxigt bara i sig!
Är man däremot frekvent Business Class-resenär kanske man vill kosta på sig First Class (förutsatt att man har pengar nog att slippa leva på nudlar på destinationen...) på sin bröllopsresa.
 

Chris81

Medlem
Är dock på sin plats att utfärda en varning gällande att åka F - risken är att man blir så bortskämd att framtida flygupplevelser i lägre klasser förstörs för all framtid. :)

Har testat F en gång genom att uppgradera en LX-flygning (ZRH-NRT) från C till F med 65.000 EB-poäng. Det var det helt klart värt, men efter den uppevelsen försvann lite av nöjet med att åka business. För att inte tala om ekonomiklass.

Exempel: Efter att ha avnjutit riktigt bra perfekt tempererade ostar från ostvagnen i LX F är det lite trist att få en kylskåpskall osttallrik på SAS C som personalen inte ens orkar dra av omslagsplasten på. Går dock hellre på exempelvis Operkällaren 10 ggr än att betala den ordinarie priskillnaden mellan C och F.
 
Mitt generella intryck (har aldrig flugit first själv) är att även om det är en häftig upplevelse, så får man ungefär tio gånger så mycket för pengarna om man spenderar dem på stjärnrestauranger och lyxhotell på marken istället. Ni som har åkt i F: är jag helt ute och cyklar, eller ligger det något i det? Jag menar, det skiljer ju ändå åtskilliga tiotusentals kronor per flight, och för de pengarna kan man få en svit på ett ypperligt lyxhotell och en middag på en trestjärnig restaurang. Har svårt att se att flygningen verkligen kan motsvara det. Sen kan jag ändå tänka mig att det är nåt man vill göra för att ha gjort det, eller att man ändå väljer till det för en resa för att höja upp helhetsupplevelsen av just den resan. Eller att man helt enkelt skiter pengar och inte bryr sig.
 

agehall

Medlem
Betalar man ordinarie priser för F så kan man spendera pengarna bättre, men här lyckas nog många passa på att köpa resor när det är rea eller så använder man miles för att plocka ut bonusresor.
 
Toppen