Senaste nytt

Boka direkt från flygbolaget eller via liten resebyrå?

Cotten

Ny medlem
Hej!

Jag har bokat en del biljetter inom europa med "små" resebyråer såsom AOBTravel, Travelstore, Resecentrumgruppen etc. och det har fungerat bra.

Nu har jag en resa till Kina att boka och ser att Resecentrumgruppen är lite billigare än Quatar Airways själva.
Spontant tycker jag att dessa "småbyråer" nämnda ovan ger ett lite oseriöst intryck via deras hemsida men det kanske bara är min kännsla.

Så till er lite mer erfarna...
Är det säkrare att boka längre, läs dyrare :) , resor hos flygbolagen själva om något problem skulle uppstå eller kan man lita på dessa lite mindre resebyråer?
Har läst ett par varningar för just Resecentrumgruppen på andra forum men tyckte inte att det var så överdrivet befogade klagomål.

Tack och Mvh,
Cotten
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
För min del försöker jag alltid boka direkt hos flygbolaget i första hand.
Jag har hamnat i situation där både flygbolaget och resebyrån säger ifrån sig ansvar.
Om man köper direkt från flygbolaget, är det alltid flygbolaget som ska ta hand om mig vid ombokning, återbetalning etc.
 

agehall

Medlem
Jag gör också som AHO. Går det att boka via flygbolaget så gör jag det. Det blir alltid enklare när det strular.
 

PYRZ

Medlem
Försöker också boka via flygbolaget om priset inte skiljer sig så mycket... Har dock bokat både via AOB och travelstore och det har inte varit ngt problem. Fast som både agehall och AHO skriver, så är det nog lättare att få hjälp om det skulle strula.
 

Tockstew

Medlem
Det är väl så, om jag inte är helt ute och flyger nu, att om man bokar via resebyrå så kan man få tillbaka pengarna om det skulle vara så att flygbolaget går i konkurs. Det är ju en fördel med resebyrå iaf om det flygbolag som är aktuellt kan misstänkas vara på ruinens brant.

Tock
 

Moco

Medlem
Det är väl så, om jag inte är helt ute och flyger nu, att om man bokar via resebyrå så kan man få tillbaka pengarna om det skulle vara så att flygbolaget går i konkurs. Det är ju en fördel med resebyrå iaf om det flygbolag som är aktuellt kan misstänkas vara på ruinens brant.

Tock

OT, men det har inget med resebyrån i sig att göra. Det beror på typ av resa och betalningssätt. Paketresa och/eller kreditkort är vad som normalt sett ger dig pengar tillbaka vid konkurs.

Annars försöker även jag själv att boka hos bolaget direkt i den mån det går pga av andra nämnda anledningar.
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Jag håller med om att det alltid strular minst om man bokat direkt hos flygbolaget, men alltför ofta har det blivit en prisfråga.

Igår bokade jag en kortare privat-resa till Budapest över midsommar och att boka lägsta pris direkt hos något flygbolag visade sig bli ca 2200 SEK dyrare per biljett.

Istället testade jag en för mig ny variant - flygresor.se - som listar ett stort antal olika resvägar i pris-ordning och samtidigt anger för respektive resväg vilken resebyrå som är billigast för exakt samma tider och rutt.

I detta fall hamnade jag på Travelstart.se. (ARN-HAM-BUD-MUC-ARN)

(Min erfarenhet är också att om man vill åka med KLM så garanterar de det billigaste alternativet på sin egen hemsida.)
 

Randy Marsh

Medlem
Jag bokar som regel altlid på flygbolagets hemsida för att undvika at falla mellan två stolar om något går snett. Undantaget är en del tjänsteresor, hade t ex inte viljat ge mig på att boka BGO-AMS-CDG-LBV-POG-TCH själv :)

Dock så har jag nyligen bokat Krakow - Gdansk med LOT på Expedia, priset var ca 120 NOK lägre där än på LOT:s hemsida för samma bokningsklass.
 
Toppen