Senaste nytt

Köpenhamn-Melbourne ToR med Qatar Airways i Business, en snabbis

ACervin

Medlem
Köpenhamn-Melbourne ToR med Qatar Airways i Business

Det här var inte meningen. Ett 40 minuters möte i Melbourne. Skype var inte en framkomlig väg. Långa 48 timmar i luften och korta 48 timmar i Australien. Anländer en dag tidigt ifall förbindelsen skulle krångla. Kortast flygtid med Qatar Airways, billigast också. Jag har nyligen åkt Köpenhamn - San Francisco i business med Swiss. Dags att jämföra. Flyget till Doha avgår 1535 och sedan vidare från Doha vid midnatt. Incheckning sker i terminal 2 så det är lite längre att gå jämfört med Star Alliance incheckning. Men det sker alldeles i början på T2, så det är närmre än Swiss och precis bakom ligger trappan upp till security. Fick en voucher till Copenhagen apartments loungen och information om att du kan välja express lane vid security. Någon minut senare bältade jag på mig livremmen och ramlade ut i parfymavdelningen. Vem behöver Fast Track? Raska steg till loungen som var en angenäm överraskning. Det var nämligen ganska livat på Kastrup denna eftermiddag. Men apartments loungen var lugn med fin utsikt över plattan med flygplansrörelser att avnjuta för den som är lagd åt det hållet. Matutbudet var litet men välsmakande. Välkryddade kyckling grillspett, köttbullar, tonfiskröra, fruktsallad och bakelser. Peter Lehman viner från Australien och en ny dansk öl från Carlsberg i den lättare smakklassen à la Corona. Inget för mig som är mer för IPA, men en elegant flaska.

Den nya tunna Carlsbergölen
öl.jpg

Utsikt från Apartments loungen
utsikt.jpg

En halv trappa ner vid fönstren Apartmentslounge
apartments 2.jpg

Boarding gick snabbt då business började på gängse manér. Väl på plats blev jag informerad om att det var bara 9 pax i C så välj valfritt säte. Lanson brut Vintage Gold Label 1998 serverades innan rumpan hade landat på sätet. 2-0 till Qatar jämfört med Swiss (både hastigheten och kvaliteten). Bärnstensgult bubblande i glasen, brödigt, gott, några månader till och den hade varit passé, nu bara ljuvlig. Meze knyten med en creme fraiche artad sås som var lite för söt för champagnen om man skall vara kinkig. En utomordentlig skaldjursallad, följt av en arabiskt kryddad kycklingfilé och jag valde ett mjukt Spanskt Torres Salmos 2008 rödvin. Ett av Torres prestige viner. Matmässigt oavgjort mot Swiss (1-1). Vin mässigt vinst för Qatar (1-0). Ni vet jag gnällde över att rödvin ombord på flyg ofta är kallt. Till och med Swiss i C serverade kylskåpskallt rödvin och jag undrade var man kan hitta rumstempererat rödvin. Nu vet jag, Qatar Airways. Okej, jag vet vi är inne på finliret, men varför inte. Till efterrätt valde jag en ljummen äpplepaj med vanilj creme, vinbär och björnbär serverat på en elegant glastallrik.

Skumpa av bästa klass
Lanson_Snapseed.jpg

Förrätt, fin storlek på rom kornen
förrätt.jpg

Varmrätt
varmrätt.jpg

Efterrätt med choklad mmmm!
efterrätt.jpg

Jag hade dessutom till middagen trevligt sällskap av en dansk boende i Singapore, arbetande för Maersk som hade flugit väldigt mycket förstod jag efter hand. Han lovade att ”you ain’t seen nothing yet”. Öster om Doha är det bättre kabiner och Moet et Chandons bästa bubbel. Dessutom fungerar business terminalen i Doha väldigt bra, en trevlig italiensk bar enligt min nyfunne danske vän. Trevligt att höra. Vi får se. Han arbetade med politiska relationer för Maersk i Asien och hade nyligen samtalat med Singapores handelsminister om att Singapore Airlines måste förnya och förbättra servicen från Köpenhamn till Singapore. Ministern hade tydligen antecknat. Vi får hoppas att de uppdaterar kabinen med det snaraste. Som van pendlare SIN-CPH föredrog han Qatar Airways framför Singapore Airlines trots stoppet i Doha. Jag är böjd att hålla med honom då jag gjorde Köpenhamn – Singapore - Brisbane ToR i C förra året med Singapore Airlines. Det här känns bättre. Eller är det de bärnsten gula bubblorna? Skärmen på väggen mot galley visar avstånd och riktning till Mekka. Tryggt. Vi flyger in i natten, dansken har bäddat ner sig i ett eget säte mitt över gången. Dags att göra samma sak. John Blund kastar grus i ögonen. Hmmm. Inte riktigt platt. Får sova på sidan (1-0 till Swiss). Vi ses i Business terminalen i Doha.

Ja Qatar vann första matchen på poäng. Inflygning med Porsche handlaren till vänster. Buss till business transfer terminalen. Första stoppet var Doha arrival som inte såg så kul ut. Business och first transfer terminal var däremot en annan historia. Rulltrappan upp till en av de största business lounger jag sett. Separat spelrum, massagerum, barnpassning och rökrum förstås. Glasväggar med rinnande vatten. Till vänster en restaurang med buffé, undrar om där inte är en till höger också. Jovisst här finns en mindre japansk buffé och en större österländsk. Längre in hittar jag den italienska delikatessbaren och killen bakom disken pratar italienska också. Jodå det är på riktigt. Taxfree sortimentet en trappa ner var inte lika imponerande. Kollade in lite kosmetika som jag borde köpt i Köpenhamn (det hörs ju på namnet). Något dyrare här och på elektroniken verkade inte heller vara något fyndläge. Åter till loungen, WiFi gratis och fungerade bra. Det gäller att hålla koll på boarding tiden.

Entré till Doha business lounge
entre_Snapseed.jpg

Den Italienska baren i loungen, nybakat bröd!
Italian bar_Snapseed.jpg

Den österländska och japanska buffén var uppdukad i den här hörnan
doha-lounge.jpg

Ny buss till separat boarding till en C kabin som imponerar. Dansken hade rätt. Det är som en mindre hästgård, jag behöver kikare för att se skärmen, trots att den är åtminstone 17 tum. Skumpan kommer blixtsnabbt, men där hade han fel, vi fortsätter med Lanson 1998. Nåväl den smakar lika bra som tidigare. Jag förstår att de behöver göra slut på den innan året är över och jag hjälper gärna till. Däremot svårt att nå fram till champagneglaset som frestar längst fram på armstödet som slutar någon kilometer framför stolen. Lite stretching skadar inte. Man vill ju leva hälsosamt. 3-1 till Qatar över Swiss, (1 extra poäng för den stora arealen. 1 poäng för stolen, nu kan jag sova på magen, fast det kunde jag på Swiss också så dom får 1 poäng. 1 poäng för snabb service och outstanding kvalitet på bubbelvattnet).

Business stolen i trippelsjuan, får se om bilderna kan göra utrymmet rättvisa 3 rader i min kabin
Tom stol-C-QA_Snapseed.jpg

Som du ser tar varje rad 4 fönster i anspråk
tomstol2_Snapseed.jpg

Som vanligt bestämde man själv hur man vill ha det (fast jag hade precis fattat det). Sova direkt, endast äta meze liknande appetizers och ta en fyra rätters menu när man vaknade, vilket passade passageraren på Australien tid bäst, eller som jag gjorde då klockan var strax efter midnatt europeisk tid, satsa på en middag för att sedan byta om till pyjamas. Rätterna serverades i ett lagom tempo med 10-15 minuter mellan varje. Började med mer skumpa och blandade nötter. Valde sedan att gå på fisklinjen med en utmärkt sallad på grillade pilgrimsmusslor och lax, följt av en kycklingrulle med asiatiska kryddor, bland annat färsk koriander. Varmrätten bestod av en torskliknande fisk med en tomat kapris sås. Blev alldeles för mätt för ostbricka (synd de serverade en single Vintage Tawny Port från 1974) och dessert. Man skall orka sova också. 2-0 till Qatar för maten och det trevligt långsamma tempot. Inget stressfullt tuggande för att hinna med. Här är det inga dryckesvagnar som skramlar runt, utan flaskor och påfyllning levereras inviduellt vid minsta antydan till ebb i glaset. Pyjamasen var nästan lite varm. Men man fick ju hjälp med bäddningen, allt för att man inte skall överanstränga sig. Sov överlag bra. Fast den där nackkudden gjorde det lite knepigt med magläge i alla fall. Men betydligt mer utrymme än Swiss, oavgjort får det bli.

Några minuter efter att jag hissat upp mig till halvliggande blir jag erbjuden dryck och frukost menyn. Blir informerad om att det tar 10 – 15 minuter innan min frukost är klar. Passar bra, hinner byta om. Färskpressad juice, dock inte den mjuka Florida varianten utan lite syrligare. Cappuccino eller Café au lait? Det får bli den franska varianten. En brödkorg på brickan, müsli med mjölk, varm mat i form av omelett, kebab liknande färsrulle som var välkryddad, färsk frukt. Croissanten var lite kompakt men det var väl egentligen det enda i-landsproblemet. Nu när jag hittat ett flygbolag med rumstempererat rödvin kanske man skulle fokusera på att hitta den bästa flygande croissanten?

Inför landning delas även ut voucher för fast track genom immigration, skönt efter en lång flygning

Melbourne molnigt och 13-16 grader. Som en svensk halvtaskig sommardag. Folk i vinterkappor och vantar. Mötet avklarat.

Dom har lite humor i Australien. Riktigt goda pommes
Lord_Snapseed.jpg

Incheckning i Melbourne gick snabbt. Lämnar 2255 och anländer Doha 0605. En dryg timmes stopover för vidarebefodran till Köpenham. Fast track voucher igen men kön var liten överlag. Bra utbud av taxfree, men dyrt. Ett antal barer och restauranger tillgängliga. Såg på det hela taget trevligt ut. Qatar använder Air New Zealands lounge som ligger en trappa ner vid gate 15. Väl mottagen. Australiensare är ju trevliga och pratglada. Fick ett handukset för att duscha. Vilket jag gjorde i skötrummet. Det visade sig senare finnas ännu bättre duschar inne på hertoaletten, men det var inte skyltat. Skötbordet fungerade bra för väskan när jag bytte om. Såg inga frustrerade bebisar med tunga blöjor. Loungen har fönster ut mot markplan och man ser underredena på de flygande maskinerna. Gott om goda Nya Zealändska viner, Sauvignon Blanc från Marlborough som alltid bra. Ölsortimentet också bra, mestadels Tasmanska varianter, Jim Boag. En blandning av plockmat och lite småvarmt. Helt OK. Eluttagen Australiska tyvärr. Fri WiFi, halvsnabbt. Barnrum och biljardbord för att fördriva tiden.

Boarding och den gamla favoriten Lanson 1998 fick snabbt skölja halsmandlarna. Jag skall inte trötta ut er med maten och service på hemresan. Men den var lika inviduell och lika bra. Inget synkront ätande utan var och en när man kände för det. Välj fritt bland rätterna. Tallriks servering genomgående och vin on demand. Gick igenom hela sortimentet. En ny favorit i Bordeeaux St Emilion Grand Crus Chateaux Monbousqouet 2006, 90 poäng av Parker. Fungerade fint till lammracks som huvudrätt. Släppte på bromsarna med en 15 årig Glenfiddich Solera till macchiaton. Hade då redan avnjutit portvinet från 1974 till ostarna. Italienskt kaffe på hög höjd fungerar dock inte riktigt klockrent. Pyjamas i medium storlek var slut så jag fick ta small den här gången. Allt är inte perfekt i himlen.

Varmrätt
lamm_Snapseed.jpg

Min nya Bordeaux favorit
Boreaux_Snapseed.jpg

Portvin to die for
portvin_Snapseed.jpg

Min stolsgranne denna gång visade sig vara business developer på just Qatar Airways. Egyptier boende i Doha. Kom från Perth vilket jag tyckte var en rejäl omväg. Men Qatar öppnar upp Perth inom några veckor med 3 flyg i veckan. Intressant samtal om flygbranchen. Qatar började 1994 och satsade på sitt premium koncept från och med 1997. Bland annat påpekade han att man är ett av de få flygbolagen som i economy på trippelsjuan har konfigurationen 3+3+3, de flesta kör 3+4+3. Man har också valt att starta linjer till mindre vanliga destinationer i östeuropa som Baku och Tiblisi. Vidare håller man på att bygga ett nätverk i Afrika. Tolv destinationer i Indien. Som nyhet kommer man att flyga på Helsingfors innan året är slut. Medelåldern på flygplansflottan är 4 år och 80 st 787 är beställda och 13 st A380. Han frågade mig om jag hade några förslag på förbättringar. Hade inte mycket att komma med (vågade inte ta det där med croissanterna) förutom att det vore bra om Qatar var med i en allians. Men då skakade han på huvudet. Det verkade som andra flygbolag inte är så förtjusta i en uppstickare som Qatar Airways. Han menade på att Qatar de sista 2 åren har visat svarta siffror. De väntar nu på sina 787or för att öka komforten och linjenätet. Sov sedan sött och vaknade utan frukostskrammel. Frukost precis innan inflygningen till Doha, senare än de flesta då jag låg kvar på europeisk tid. Full rulle i loungen med tre stycken frukost bufféer på gång samtidigt, continental, italiensk och österländsk. Thé bar med ett stort antal sorter, samt bemannad Nespresso bar. Eluttag av europeisk standard, Wifi hyggligt snabbt.


Take off från DoHa, Downtown tror jag
Doha-above_Snapseed.jpg

Buss till Airbusen. A330 som skulle ta mig till Köpenhamn. Hade 1A som var extra rymlig på längden, inte för att det behövs. Beställde frukost men ångrade mig och beslutade mig för att sova. Inga problem tog 10 minuter att förbereda frukosten när jag väl vaknade. Kom på på förra sträckan, att om man skjuter upp nackstödet maximalt, vilket får göras med handkraft blir sängen ännu längre och plattare, skönt. Tittade på Oceans Eleven från 1960 med the Rat pack. Kläderna kändes ultramoderna. Som tillägg kan nämnas ett amenity kit från Salvatore Ferragamo samt att dom brusreducerande hörlurarna är utmärkta, dessutom samlas de inte in utan du kan filma dig ända fram till gaten.

Fruktsalladen till frukost DOH-CPH med en vaniljpannacotta i ena hörnet
frukt-frukost_Snapseed.jpg

Min kompis motorn, utsikt från bakre hemlighus
Motorn_Snapseed.jpg

Sammanfattningsvis var det här min bästa business klass upplevelse hitills. Det var mycket bra väster om Doha och det blev ännu bättre på den långa sträckan Doha-Melbourne och vice versa. Jag är ingen affärsresenär men jag har de senaste åren flugit longhaul business med Swiss vid ett flertal tillfällen, Austrian (som hade förvånansvärt bra mat), Singapore Airlines åtminstone 4 ggr, och South African. Det här är bättre. Redan på första sträckan när det gäller kvalitet på service, mat och dryck, utom stolen dock som inte är helt horisontell. Sträckan Doha - Melbourne blir ännu bättre och påminner mer om min enda resa i F som min poängstinne broder generöst bjöd på, men det är 10 år sedan. Sträckan då var LHR-SFO. Här på Qatar är jag imponerad av fantastiska utrymmen, helt invidualiserad service och kvaliteten på mat och dryck. Men som mitt danska ressällskap sa, så är det här ett prestigeprojekt för Qatar som land och man kanske flyger utan full kostnadstäckning. Hur de europeiska flygbolagen och kanske även de asiatiska skall möta denna konkurrens är svårt att förstå. Passar Qatar in i din tidtabell så tveka inte. Det slår det mesta, speciellt öster om Eden, förlåt Doha.
 

Attachments

  • apartments.jpg
    apartments.jpg
    107,5 KB · Visningar: 699
  • efterrätt_Snapseed.jpg
    efterrätt_Snapseed.jpg
    106,5 KB · Visningar: 722
  • entre.jpg
    entre.jpg
    102,3 KB · Visningar: 721
  • smårätt_Snapseed.jpg
    smårätt_Snapseed.jpg
    101,3 KB · Visningar: 698
Last edited:

ACervin

Medlem
Min klart bästa business erfarenhet. Om någon undrar över bilderna så är de tagna med iPhone 4S med efterarbete i Snapseed.
 

ALU

Medlem
Sjukt snyggt. Och som fd kock är jag imponerad av vin och matkunskapen. Skulle kunna bli ett trevligt möte i en lounge någonstans...
 

Morgan

Medlem
Den bästa flygande croissanten jag ätit var på schweiziska FlyBaboo, som tyvärr försvann 2010. Frukosten på väg från Genevé var lika enkelt kontinental som genial: Färska croissanter från ett lokalt bageri (bakade samma morgon!) och svart kaffe. Så långt från två månader gamla polarklämmor man kan komma!

Har noterat att t.ex. Gotlandsflyg kör lite samma grej med cafémat istället för bensinstationsmat.
 

ACervin

Medlem
Mötet gick förhoppningsvis bra. Får besked om några veckor. Våren 2010 flög jag faktiskt Baboo från Geneve till Nice. Kommer ihåg det som en väldigt vacker flygning över alperna, in över medelhavet och vid närmare eftertanke har du rätt om Croissanterna dom var bra där. Air France kanske kan också?
 
Jättekul att läsa - både för att det var så välskrivet men också för bra bilder och ovanlighet (1:1 förhållande mellan tid i Australien och tid i luften) :D
 
Toppen