Senaste nytt

Sju timmar på Bangkoks flygplats - värt att åka in till city?

Mikael

Medlem
Har en transfer på drygt 7h i Bangkok om ett par veckor innan Thais avgång till Stockholm (01:10). Är det värt att ta sig in till city för göra något eller är det lämpligare att spendera tiden i lämplig lounge på flygplatsen?
 

011430121

Medlem
Har Du någon guld status på *A, så stanna på flygplatsen, åker Du i C-klass så har Du Thais lounger. Innehavare av Diners har bara två timmars närvaro i Loungen, som jag har glömt namnet på, dock så finns det tre-fyra av dem.
Kom ihåg att Diners tar ut en avgift om Du inte har kvalificerat dig under 2011 till ett visst antal besök
Det går snabbt med tåget in till Bangkok, men Du hamnar i mitt tycke inte mitt i stan
det kan upp till 1 timme att pasera Passkontrollen, med Du kanske kommer med inrikesflyg.
Trevlig resa med TG
 
Last edited:

Traveller

Medlem
Absolut, på flygplatsen i Bangkok finns mängder med taxis och privatchaufförer. 2000 - 3000 bath kostar det att hyra en bil över dagen / kvällen. Jag gjorde det sist då jag var där i mars. Åkte in till stan, gick till kungens tempel, 3 gallerior och varuhus.
Du kan även åka på ett riktigt äventyr som ger fina minen, Tigertemplet. Ligger cirka 1 timmes åkning från Bangkok men ger en härlig upplevelse. ( TIGERS at TIGER Temple Tours Thailand Tiger Temple Floating Market Death Railway Hellfire Pass ). Hmm, säger så här - detta skall du göra...

Se till att ditt bagage är incheckat hela vägen så slipper du ha det med dig i bilen du hyrt..
 

Mikael

Medlem
Kommer med flyg från Kina, baggaget kommer vara incheckat hela vägen. Har guldstatus och flyger C, men 7h i lounge kan ändå kännas segt. Blir nog en tur in till stan om inte anslutande flyg är sent.
 

Magino

Medlem
Tänk bara på att ibland är det otroliga köer för att komma igenom tullen och sedan säkerhetskontrollen in igen. Så lämna god tid till detta. Men annars borde du kunna ta dig in till stan för lite äventyr. I julas hade jag och en kompis 8h mellan flygen, vi åkte in till stan och bowlade någon timme eller två, sedan tillbaka för häng i loungen och massage med bastubad. Det var en riktigt trevlig mellanlandning.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Hej, flög hem från BKK i fredags med Thai 01:10 - checkade in 2 timmar innan avggn, incheckning och passkontrollen var klart på 20 minuter. Vet att det ibland kan ta mycket mer tid. Det var rätt synligt att dom nu fått lite mer ordning på immigration.

Ta expresståget - från endstationen ta en moto-taxi till Sukhumvit soi11 så e du framme nolltid. Käka där exempelvis på Suk11 och ta sedan en eller flera Chang alt GT eller vad du nu föredrar att svalka dig med på den klassiska utomhusbaren Cheap Charlies, ligger i gränden bakom restaurangen Suk 11.

Hittar du inte fram så fråga bara en av moto-taxikillarna som hänger runt soi 11. Måste faktiskt säga att soi11 sedan ett år är en av de bästa gatorna i BKK då det gäller natt-liv (inga girlie bars på 11an). Ett annat bra tips är NEST (takbar) på hotell Le Fenix, också soi11. Bara ngra simpla tips från moi, have a great "break" in BKK.
Safety first Mvh Berne
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Om jag har räknat rätt, landar du runt kl. 18 i Bangkok (-7 timmar från kl. 01). Under den tiden kommer många flighter från Asien landar samtidigt så det kan bli lång kö vid gränskontrollen in till Thailand.
Om du åker i Business class till Bangkok ger många flygbolag till Business class passagerarna en Fast Track kupong. Då kan man ta sig genom gränskontrollen 3-7 minuter.

Ett annat problem är att det är nog mitt i rusningstid när du åker in till stan, om det inte är på lör-/söndagar.
Airport Link till Makkasan eller Phaya Thai station kan vara ett alternativ. City Line är tillräckligt snabb(ca 15-20 min till Makkasan)
 
Jag har enbart 6 timmar mellanlandning, dock landar jag i business(Thai) så om jag får en fast track kupong borde jag kanske hinna en liten runda ändå? landar kl 09 på en fredag men vad tycker ni, om man klarar det utan behöva känna sig stressad?

I Seoul hade jag 8 timmar senast och det var ju inga problem alls, men då körde jag 5 timmarstouren som ingick på flygplatsen så lite enklare när allt är planerat för att man ska vara tillbaka en viss tid.
 

johansch

Medlem
Lite lagom pessimistisk/realistisk tidtabell:

09:00 Landning
09:15 Utsläppt ur planet
09:40 Gått igenom immigration (med hjälp av fast track)
10:40 Taxi framme vid t.ex. Siam Paragon
..
12:20 Taxi från Siam Paragon
13:20 I avgångshallen (utan fast track)
14:00 Gått igenom säkerhetskontroll/immigration
14:15 Vid gate
14:40 Boarding stängs
15:00 Avgång
 

Hafermann

Medlem
Du hinner utan problem om du låter bli taxi. Ta istället flygplatståget (från nedersta plan). Det tar 15-20 min in. Hoppa av på Makkasan, som har direktanslutning till MRT. Till Sukhumvitstationen tar det endast 2-3 min.

Jag hade inte tvekat. Gött med några timmar i en av världens skönaste städer.
 
Toppen