Senaste nytt

Bästa vägen till Singapore i Business class med Star Alliance?

tic

Medlem
Jag har 135000 poäng på mitt EB-konto sedan ett par dagar och är sugen på att boka en resa i business class till Singapore till nästa år. Min tanke är att spendera 3-5 dagar i Singapore (där jag inte varit tidigare) och ungefär lika lång tid på en resort i Bintan i Indonesien till vilken jag åker båt från Singapore.

Det finns ju några alternativ här.

Min första idé för en tid sedan var att boka AMEX 2-4-1 i businessclass till BKK och sedan resa vidare (med betald biljett) till Singapore, men det verkar ju inte ens ett år i förväg finnas platser i business class till BKK med SAS. Eller missar jag något här?

Som jag ser finns då två alternativ:
1) Star Alliance-biljett för 135000 från ARN via vad som nu finns till Singapore.
2) Boka en amex 2-4-1 biljett för 70000 från ARN med SAS till någon annan destination än BKK i Asien och sedan försöka få en Star Alliance intra-asienbiljett vidare till Singapore i First Class för 60000. Nackdelen här är att det blir mer byten på ev tråkiga ställen som CPH samt att jag nog måste boka nätter i SAS-destinationen i Asien i båda riktningarna för att gardera mot förseningar och sova ut mellan flygningarna, dvs mer tid totalt sett. Det positiva är att få prova first class, men det är inte det viktigaste för mig - detta är alltså egentligen ett andrahandsalternativ.

Eftersom det nu blir Star Aliiance i någon form vill jag gärna få in en ett eller två "23-timmars stop-overs" i Asien om det går. Städer som vore kul är i första hand Saigon/Ho Chi Min City och Kuala Lumpur eller om det går något i gulfstaterna om jag skulle åka med alternativ 1 ovan.

Med alternativ 2 vore Saigon och Manila önskestoppen.

Tips och råd mottages tacksamt. Någon som gjort något liknande alternativ 2)? Är det "nu" jag skall gå med i ANA-programmet för att få tillgång till deras bonusplaneringsverktyg, man ser ju inte andra bolag än SAS från Eurbonusbokningen?
 

Stefan62

Medlem
Sitter själv med ungefär samma problem-ställning som Dig och avvaktar vilka svar och tips Du får...

På Din fråga 2 - det är nog lämpligt att gå med i ANA-programmet, för då kan Du följa bonus-plats-utvecklingen.
 

Jacob

Medlem
Turkish Airlines flyger från Istanbul till Ho Chi Minh City (med kort mellanlandning i Bangkok) och Singapore Airlines mellan Ho Chi Minh City och Singapore.
Så det skulle gå att flyga Skandinavien-Istanbul-Saigon-Singapore. Sen hur det ser ut med platstillgång är en annan sak. 23 timmars regeln har jag för övrigt själv utnyttjat många gånger.

Det skulle gå att flyga exempelvis Singapore-Dubai tillbaka med Singapore Airlines och ansluta till något lämpligt europeiskt flygbolag i Dubai (Lufthansa, Swiss etc) för vidare resa tillbaka till Skandinavien.

Platstillgång lär vara största svårigheten så börja med att kolla vad som helt enkelt finns.
 

Axelzon

Medlem
ARN-FRA (SK/LH)
FRA-BKK (TG) 777-300 med en bra lay-flat product (rekommenderas!)
BKK-SIN (TG)

Brukar finnas gott om biljetter på FRA-BKK sträckan tom 2 månader före avgång
 

Axelzon

Medlem
P.S. du ber dem lägga in sträckan till BKK först, sedan lägger de till BKK-SIN... Det blir fortsatt 135000 poäng.. om du inte stannar över i BKK..
 

tic

Medlem
Tack för bra svar. Känns som jag skall spara 2-4-1 till en annan resa och köra via BKK dit och Dubai tillbaka. Eller kolla om man kan åka via KL men då blir det väl lufthansa som inte har lika bra produkt i businessclass som thai från FRA, eller?

Intressant att Turkish-alternativet finns, men jag antar att det då bli med red eye flighten till Istanbul vilket känns lite jobbigt.
 
Toppen