Senaste nytt

SAS flyttar tungt tekniskt underhåll utomlands

GOTATH

Medlem
SAS flyttar det tunga tekniska underhållet utomlands. Detta leder till att 42 flygmekaniker mister sitt jobb.

På Arlanda ska endast lättare flygplansunderhåll bli kvar när så kallade C-checkar flyttas bort från SAS Technical Operations på Arlanda. I dag sker omkring hälften av flygbolagets tyngre underhåll på Arlanda, resten är utlagt på företag utomlands.

– Vi har bestämt att vi ska lägga ut alla C-checkar på underleverantörer, säger Cecilia Saberi på SAS pressavdelning.

SAS säger upp 42 flygmekaniker - Ekonomi - UNT.se
 

jth

Medlem
Tråkigt för verksamheten på Arlanda och för mekanikerna... De kanske kan starta egen firma och bli underleverantörer åt SAS? :)
 

Moco

Medlem
Trist. SAS sparar sig till döds och braindrainen från Sverige fortsätter. Kommer det på sikt att finnas något annat än frisörer och baristor i Sverige? Företrädesvis då i Sthlm, Gbg och Malmö. Frågan är vilka signaler det sänder. Kompetensen inom flygteknik är förmodligen inte högre i Sverige än den är på andra håll, men utvecklingen gör ju att det i längden inte kommer att finnas någon alls. Nog för att det nu gäller planerat underhåll, men då skarp kompetens inom området krävs på kort varsel och inte går att få tag på, ja då blir det ett problem. Varslar illa att man fortsätter nedskärningarna inom områden som är direkt kopplade till flygsäkerheten. Det är ju inte alls länge sedan en stor del av flottan blev stående, och några av oss här strandsatta, pga. eftersatt underhåll och flygförbud. Märkligt att man vill fortsätta på det spåret. Gillar SAS, men ser knappast bolaget som ledande i säkerhet och underhåll. Med detta beslut känns det ju inte direkt bättre.
 

JacobGBG

Medlem
Trist för jobben men med tanke på siffrorna i bokslutet så är det en fullt logisk åtgärd.

Det är talande för denna site att vi upprörs mer om intåg av mousserande vin i Eco+ än landsmän som förlorar jobbet i företaget. :p
 

Kristofer

Medlem
De flesta i branschen är ganska ense om att SAS underhåll håller hög kvalité. Det ofta så hyllade Norwegian gör inget underhåll alls själva. Nu är det tydligen fel när SAS gör samma sak? :)
 

MarcusC

Medlem
Kanske inte avgörande, men man tappar mycket kompetens, och gör i min mening SAS mer sårbara, samtidigt i dagens hårt pressade flygbransch måste man väl tyvärr kapa alla marginaler. Man frågar sig dock om kostnadsläget är så markant billigare i Ex vis Ungern eller Irland, Spanien idag??
 

Kristofer

Medlem
Tror inte det handlar så mycket om kostnadsläget i landet man flyttar till, i detta fallet. Det handlar om att man outsourcar istället för att göra det själva, helt enkelt.
 
Trist för jobben men med tanke på siffrorna i bokslutet så är det en fullt logisk åtgärd.

Det är talande för denna site att vi upprörs mer om intåg av mousserande vin i Eco+ än landsmän som förlorar jobbet i företaget. :p
Vi har sett det hända med många andra områden:IT, CC, tillverkningindustrin, bilindustrin. T.o.m bokslut och bokföringen av vissa företag förs utomlands. Bra eller dåligt svårt att säga men något jobb i Sverige inom outsourcade områden kommer knappt finnas kvar. Vad händer nu med alla gymnasiestudenter som har läst flygteknik och underhåll? AMS nästa?
Tyvärr fattar jag inget i hur man driver ett flygbolag, men att skilja bra service och dåligt är lättare än att studera bolagets bokslut.
 
Toppen