Senaste nytt

En mycket märklig händelse ombord på Estonian Air

Bryant

Medlem
I fredags så flög jag och 7 vänner till Riga via Tallinn med Estonian. Allt hade gott smärtfritt och snart var det dags att boarda planet till Riga. Det var en bussgate så efter biljettkontroll gick vi alla ombord på bussen som skulle ta oss till den Saab 340 som skulle flyga oss söderut. Boardigen gick även den smärtfritt och vi satte oss tillrätta och flygvärdinnan förberedde kabinen för takeoff. Man började starta höger motor och flygvärdinnan sitter nu på sin plats och önskar oss en trevlig tur till Arlanda.

Arlanda! Hörde jag rätt? Jag frågade en i resesällskapet om hon hörde Arlanda och svaret var nej.. Tänkte väl det! De har väl ett så späckat schema så visst händer det att de säger fel ibland. Strax kom en av piloterna ut i högtalarsystemet och hälsar oss välkomna och berättar om flygvädret på sträckan, till Arlanda... Nu börjar folk skruva på sig och en herre längre fram i planet frågar om vi verkligen ska till Arlanda. Svaret han fick av flygvärdinnan var ett glatt JA. Dit skulle då inte han och inte vi heller för den delen. Flygvädinnan förklarar att över högtalarsystemet att denna flygning verkligen ska till Arlanda. Nu börjar jag inse att vi ska verkligen få åka tillbaka till Arlanda och men saker och ting är fortfarande väldigt oklart så jag reser mig upp och frågar vart vi är på väg. Ska vi till Riga eller till Stockholm?

Förvirringen är total och flygvärdinnan försvinner in på flightdeck. Någon minut senare stoppas höger motor och kaptenen kommer ut och ber oss alla så hemskt mycket om ursäkt då det visar sig att busschaffören kört oss till fel flygplan! Han lovar oss att vi ska få åka till Riga, vi måste bara gå ombord på rätt flygplan.

Efter ett tag så lastas allt bagage av och det kommer en buss och kör oss(samtliga ombord) ytterligare en bit bort till en annan Saab. Vi får inte riktigt gå ombord när vi kommer fram eftersom det är folk på väg av. Dessa hoppar in i en buss och körs till det flygplan vi precis lämnat.

40 minuter sena lyfter vi mot Riga och planet till Stockholm startade precis före oss :).

Jag förstår hur detta kan hända men ändå inte. Det måste ha varit exakt lika många som skulle till Riga som till Stockholm, eller lämnar man marken med ett flygplan där inte passagerarlistan, antal ombord, vikt osv osv stämmer? Skulle inte tro det, men nu är jag osäker. Hade inte kaptenen haft sitt sin preflight brief med oss så hade vi med största säkerhet lyft och hamnat i Stockholm.
 

Jacob

Medlem
Det hade ju varit lite kul om ni faktiskt åkt iväg till Stockholm. Skulle vilja se folks ansiktsuttryck efter landning. :)

Vad hände med Stockholmspassagerarna då, blev de körda till Riga planet?
 
Delvis liknande händelse hände för mig ett tag sen i Bromma när jag skulle flyga med Malmö Aviation till Göteborg. Cabin crew hade räknat om och om igen men lyckades inte få antalet pax att stämma. Sen ropade purser "Finns det någon omboard vem ska inte till Göteborg?" Sen en hand dög blygsamt upp och passagerare ropade att han skulle till Malmö.

Till slut lyckades vi starta planet med en liten försening. Jag vet inte om passageraren hann till sitt flyg till Malmö till slut.
 

Gnopps

Medlem
Kul historia! Detta har hänt till en vän, att bussen kör till fel flygplan. I ditt fall förstår jag inte hur det gick så långt dock, som du säger borde väl ha räknat passagerare?
 

Jacob

Medlem
Samma sak har hänt mig på Paris CDG.

En kväll med tre SAS maskiner som skulle gå ungefär samtidigt vid 20-tiden till Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Alla tre stod parkerade bredvid varandra vid satellit 7 och på den tiden gick det att smita över till gaten bredvid efter man officiellt boardats.

Det blev en del förvirring när antal passagerare skulle räknas och slutligen gjordes ett utrop av pursern "finns det någon ombord som eventuellt inte ska till Stockholm ikväll?". En högröd person plingade så småningom och fick packa ihop sina saker för att gå ombord på Oslo-planet bredvid istället.

Senaste gångerna jag besökt CDG har de dock varit bättre på att stänga av ankomstgången som går förbi alla gater så detta inte ska kunna hända.
 

Bryant

Medlem
Det hade ju varit lite kul om ni faktiskt åkt iväg till Stockholm. Skulle vilja se folks ansiktsuttryck efter landning. :)

Vad hände med Stockholmspassagerarna då, blev de körda till Riga planet?

Korrekt! Stockholmspaxen satt på Riga kärran :). Det hade varit annorlunda men inte speciellt kul att ha hamnat i stockholm igen eftersom det var en kort weekend.. Å andra sidan kanske man fått flyga tillbaka till Tallinn och en övernattning.
 

Bryant

Medlem
Om det är samma flygplanstyp och båda flighterna fullsatta så är det ju inte osannolikt att antalet passagerare är samma.

Det var inte fullsatt, runt 20-25 pax fick jag det till. Jag ska dra iväg ett mail till Estonian och be dem förklara hur det kunde gå så långt. Enda acceptabla svaret bör vara att det var exakt lika många bokade på dessa två flyg och lika många incheckade väskor.
 

Ruthie

Medlem
Haha, hande mig ocksa med Austrian for ett par manader sedan, blev forst glatt overaskad att jag satt i Business (hade bokat ekonomi), sedan visade det sig att piloten hade tankte sig en helt annan destination. Hela det fullsatta planet fick stiga av och vanta pa en ny buss. Satt tyvarr bakom skynket pa nasta plan :(
 
Toppen