Senaste nytt

Gratis laddningsstolpar för elbilar på Arlanda flygplats

Jacob

Medlem
I samband med Världsmiljödagen den 5 juni invigdes ett antal laddningsstolpar för elbilar på Arlanda flygplats. Detta för att få fler resenärer att bli klimatsmarta och välja miljöbil.

Laddningsstolparna finns vid sex parkeringsplatser vid terminal 5. Laddningen är helt kostnadsfri.
 

agehall

Medlem
Ett problem är dock att man verkligen behöver ett överskott på stolpar. Om jag hade elbil, så skulle jag dra mig för att åka med den till tex ARN om jag inte visste att jag skulle få en plats med stolpe så att den kunde ladda medan jag var ute och reste.
 

fly4fun

Medlem
Med tanke på att det finns typ 50 elbilar i Stockholm, så borde 6 stolar räcka gott och väl, om inte nån annan klåpare ställer sin bensinbil där så klart.
 

Jacob

Medlem
Här kommer ytterligare lite info om initiativet från Swedavia.

Fakta miljösatsning:

- Laddstolparna för elbilar är 1,3 meter höga och finns vid särskilda elbilplatser på hämta/lämna-
parkeringen vid Terminal 5.
- En personbil laddas fullt på mellan 6 – 8 timmar
- Maxtid för parkering vid hämta/lämna är för övriga bilister två timmar
 
Bumpar den här tråden lite. Jag har en elbil nu som jag tänkt ta till arlanda när jag ska åka bort en vecka i november, jag har bokat plats i P41 där det står att det finns laddare men att det inte går att boka en laddplats utan det får man på tur.
Jag kan inte information om maxtid man får stå parkerad vid en laddare så jag antar att man bara ställer sig där, pluggar i och låser en plats den tiden man är borta. Är det så ?
Behöver typ 70% för att ta mig hem och det känns lugnt att den står med så hög laddning den veckan jag är borta även om jag ska testa schemalägga så den inte börjar ladda förens dagen jag kommer tillbaka
 
Toppen