Senaste nytt

Svensk mat genom kinesiska Tullen

Axelzon

Medlem
Hola,
Åker till Shanghai snart och tänkte överraska kollegorna med lite midsommar tillbehör (nu när IKEA ändrat sortiment).

Någon som har koll på hur Kina tullen ställer sig till sill eller nypotatis?

Tillåtet?

Om ej, böter/straff?

Tackar

Axelson
 

David

Medlem
Hej Axelzon,

har aldrig reflekterat över huruvida det är tillåtet att ta med sig potatis eller något annat mer än uppenbart olämpliga grejer som bomber och granater. Har själva tagit med (eller har kompisar som har) allt från en hel special (korv med bröd och mos för dem som inte känner till det), jordgubbar, semlor och oändliga mängder annat till i princip ett komplett julbord.

Dock har jag aldrig blivit tillfrågad/stoppad i tullen än så länge (ca 30 inresor dock de flesta till Beijing) vilket gör att jag inte kan svara på frågan.... :)
 

Bringman

Medlem
Kinesiska tullen tog en ost från mig, men jag fick känslan av att tjänstemannen skulle ha den till eget bruk snarare än att det var otillåtet att ta in i landet.
 

Roger J

Medlem
Potatis är nog inte tillåtet, men det som händer om de mot förmodan hittar den är väl att de tar den.
 

Kricka

Medlem
Jag skulle nog prova med potatis men det är säkerligen inte tillåtet. Den skulle ju i princip
kunna föra med sig skadedjur/virus el. dyl. Gäller ju samma sak in i EU..
 

Dr. Miles

Expert
Som David skriver, det är nog väldigt liten risk att din väska får extra kontroll vid tullen i Kina.
Jag fick en gång extra kontrol genom deras röntgenmaskin, men mina korvar klarade sig genom tullen i alla fall. :)
 

Kricka

Medlem
Får tillönska er en glad och god midsommar ! Tidigare slapp man släpa
sill och Kalles Kaviar då IKEA försörjde kollegorna ute världen men nu
känns det som om vi är tillbaka på ruta Ett !
 

Mikael

Medlem
Något OT, men har Ikea slutat med detta? Har de tagit bort vissa saker eller hela konceptet med små matbutiker vid utgången?
 
Toppen