Senaste nytt

Kreditkort med egna motiv

agehall

Medlem
Vad har folk här för erfarenheter av kreditkort med egna motiv?

Själv har jag gjort ett åt mig själv samt ett åt frugan via SHBs tjänst. Båda har blivit rätt så bra, men idag fick jag mitt senaste kort, med detta motiv på:

DSC_7734.jpg

Och till min besvikelse kom det tillbaka väldigt mörkt. Giraffens "horn" är nästan helt svarta och det känns öht väldigt långt från den bild jag faktiskt laddade upp.

Tidigare när jag har gjort detta, så har jag processat bilderna i DxO Optics och sedan genererat en JPEG i sRGB utan någon bifogad färgprofil och det har blivit bra, men denna gång blev det inte alls som jag tänkt mig. :(

Någon här kanske har bra tips på hur man kan göra softproofing? Det är ju lite kostsamt att beställa nya faktiska kort hela tiden för att få trycket bra...
 

Jonas C

Medlem
Jag skulle gärna vilja ha motivet från ett AMEX Centrurion på mitt Swedbank "lowball" MasterCard. Men det blir tyvärr svårt att få godkänt :p
 

agehall

Medlem
Jag har funderat på att göra ett eget kort i titan. Men det är ganska stor risk att det blir problem om någon börjar titta närmare på det...

Annars finns det väldigt roliga siter där man kan designa saker och få dem utskrivna i 3D.
 

agehall

Medlem
Jaha, eget motiv vill man ha för att man fotograferar en massa och vill kunna använda bilderna någonstans. Sedan är det alltid lite roligare att ha något som skiljer sig från vad alla andra har.

"Remember, you are unique, just like everyone else...!"
 
Handelsbanken har roliga regler, nä jag skrapar nog bort siffrorna och sprayar mitt kort svart för egen maskin :D

Riktlinjer och regler för användning av egen bild
Bilden får inte kränka annans upphovsrätt, rätt till varumärke eller annan liknande rättighet och ska följa god sed. Detta innebär att bl a följande regler måste följas för att en bild ska kunna godkännas.
• Bilden får inte innehålla företagsnamn, föreningsnamn eller kännetecken för företag eller föreningar, eller varumärken, logotyper eller mönsterskyddade produkter.
• Bilden får inte innehålla reklam eller syfta på någon med bankens tjänster konkurrerande produkt.
• Bilden får inte föreställa offentliga personer, som t ex politiker, musiker eller idrottsmän.
• Bilden får inte föreställa någon identifierbar person utan dennes medgivande.
• Bilden får inte innehålla motiv eller värderingar av samhällsfientligt, olagligt,
rasistiskt, politiskt eller religiöst slag.
• Bilden får inte visa personer involverade i olagliga eller rasistiska aktiviteter.
• Bilden får inte innehålla svenska eller utländska texter, siffror och symboler, ej heller personliga data eller webbadresser.
• Bilden får inte innehålla inslag av vapen och militära fordon eller av alkohol, tobak eller andra droger.
• Bilden får inte ha provokativa, sexuella eller stötande inslag.
• Bilden får inte innehålla nakna eller halvnakna vuxna eller barn.
• Bilden får inte kunna uppfattas som våldsam eller obscen.
• Bilden får inte skapa säkerhetsmässiga eller andra problem vid användning av kortet, till exempel får inte sedlar och mynt visas.
• Bilden får inte utformas så att kortet uppfattas som vitt eller guld- eller silverfärgat.
 
Toppen